RENE TILSTANDER: Veiutbyggingsselskapet Nye Veier håper å kunne tilby kombinerte anlegg med bensinstasjon – eller energistasjon – og rasteplass med toaletter. Her er interiøret på luksustoalettet på Strandlykkja.

Vil slå sammen veitoaletter og bensinstasjoner:

Er dette løsningen på rene toaletter langs veien?

Nye Veier ønsker å flytte de offentlige toalettanleggene langs hovedveiene til bensinstasjoner. Dermed kan hygienen bli bedre.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Nye tanker om veitoaletter langs hovedveiene.

Har du rynket på nesa over renholdet og standarden på toalettene langs veien?

Noen av oss nekter til og med å åpne døra til slike steder.

Men nå kan toalettfrykten bli merkbart mindre.

Både Statens vegvesen og Nye Veier vil slå sammen veiserviceanleggene og rasteplassene.

– Vi tror dette blir bedre for alle. De veifarende får et bedre tilbud, og vi sikrer god drift, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier.

I første omgang håper veiutbyggingsselskapet å kunne tilby kombinerte anlegg med bensinstasjon – eller energistasjon – og rasteplass med toaletter på E18 i Bamble i Telemark og i Tvedestrand i Agder.

På disse stedene har Nye Veier i år åpnet nye veistrekninger.

Les også: Bilistene betaler 42 prosent av motorveiene

Billigere anlegg

Også langs veiene som Statens Vegvesen bygger kan toaletter, rasteplasser og veiserviceanlegg bli slått sammen.

Samferdselsdepartementet vil ha billigere rasteplassanlegg.

I et notat fra vegvesenet heter det at det derfor kan være aktuelt å samarbeide med kommersielle aktører for å kunne gi et tilbud som både er billigere og bedre.

Les også: Tryggere E6 uten veilys

DYRT: Disse dyre designtoalettene står langs E6 mellom Eidsvoll og Hamar. Foto: Geir Olsen

Store forskjeller

I dag er det svært store forskjeller på standarden på de offentlige toalettene langs veiene. Langs E6 mellom Eidsvoll og Hamar har vegvesenet bygget toaletter til 8,5 millioner kroner per toalettbygg.

– Et monument over dårlig dømmekraft, har NAF-sjef Stig Skjøstad uttalt til Motor.

Kvadratmeterprisen på toalettene er ifølge vegvesenet selv dobbelt så høye som leilighetsprisene på Oslos beste vestkant.

Etter at design-toalettene ble bygget har vegvesenet begynt å bygge langt rimeligere standardanlegg på Østlandet. Disse koster en fjerdedel av de dyre.

Les også: Trafikkregelen elbilistene ofte bryter

100 tørrklosetter

Men langs riksveiene er det også fortsatt ca. 100 tørrklosetter, ifølge en oversikt Motor har fått fra vegvesenet.

Tørrklosetter vil si toaletter uten vann og strøm.

– Der skjer det meste. Som at folk bare gjør fra seg på gulvet. Det er helt uakseptabelt for alle, har Johan Nøkleholm i Statens vegvesen uttalt til Motor.

Vegvesenet jobber nå med en ny plan for fremtidens veitoaletter på sine veianlegg. Den skal om kort tid sendes Samferdselsdepartementet.

Les også: Ny E18 får full overvåkning