TOALETTMONUMENT: Kvadratmeterprisen for toalettene på Strandlykkja langs E6 er på omlag 200.000 kroner, tomt ikke inkludert… Foto: Geir Olsen

Lurer du på hvorfor norske veier koster mye penger?

Disse veitoalettene koster det DOBBELTE av en Frogner-leilighet

Samferdselsminister Jon Georg Dale vil bygge veier billigere. Han kan begynne her, på E6 mellom Oslo og Hamar, der to toaletter har en pris på 17 millioner kroner – til en kvadratmeterpris som er mer enn det dobbelte av leiligheter på beste Oslo vest.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ved Strandlykkja langs E6 mellom Oslo og Hamar står to toaletter som symbol på pengebruken i norsk samferdsel. Kvadratmeterpris: 200.000 kroner.

Etter bompengeopprøret har samferdselsminister Jon Georg Dale tatt initiativ til å bygge veier billigere.

– Han bør begynne her, sier NAF-sjef Stig Skjøstad, som helt siden åpningen for fem år siden har stilt spørsmål ved pengebruken på toalettene langs E6 mellom Eidsvoll og Hamar.

De to spesielle toalettbyggene på begge sider av motorveien kostet 16,9 millioner, opplyser prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.

Det er 8,5 millioner kroner per toalettbygg.

I tillegg kommer byggingen av selve rasteplassene, som kostet ytterligere 22 millioner kroner for begge to, ifølge regnskapet til Statens vegvesen.

Les også: Tryggere E6 uten veilys

UTSIKT: Fra toalettene har du utsikt utover Mjøsa. Foto: Geir Olsen.

200.000 kroner

Stensbye har tidligere, til lokalavisen Eidsvoll Ullensaker Blad, anslått kvadratmeterprisen for de arkitekttegnede toalettene til 200.000 kroner.

Det er over dobbelt så mye som gjennomsnittsleiligheten på Frogner koster.

Statistikk fra Finn viser at de 812 Frogner-boligene som er lagt ut det siste året har en gjennomsnittlig kvadratmeterpris på 88.000 kroner i prisantydningen.

KRITISK: NAF-sjef Stig Skjøstad er kritisk til dyre veilys og toaletter.

– Et monument

– Toalettene ble ikke bygget for å få lavest mulig pris, sa Stensbye da de åpnet for fem år siden.

I en brosjyre fra vegvesenet går det tydelig frem at fokuset ikke har vært å få mest mulig toalett for pengene.

– Det overordnede målet har vært å skape gode opplevelser. Funksjon, arkitektur, design og materialbruk har vært i fokus. Toalettbyggene skal være et blikkfang, heter det i brosjyren om toalettbyggene og rasteplassene.

Helt siden åpningen har NAF-sjefen vært kritisk til de røde toalettbyggene som ligger like nord for der han selv bor.

– Disse toalettene er et monument på at man ikke utøver god nok dømmekraft. Vi skal bygge gode, funksjonelle og trafikksikre veier som ivaretar mobiliteten uten bruk av bompenger. Men når man ser slikt som disse får man inntrykk av at det er fri flyt av penger, sier Skjøstad.

Les også: Bilistene betaler 42 prosent av motorveiene

Effektlys til 2,3 millioner

Samferdselsminister Jon Georg Dale har flere ganger uttalt til Motor at han vil ha mest mulig vei for pengene.

Skjøstad håper regjeringen vil ha fokus på «godt nok».

– Dagens finansieringssystem av veier sliter med tilliten i befolkningen. Da skal man være forsiktig med pengebruken, sier Skjøstad.

Noen kilometer nord for de dyre toalettene er det bygget såkalt effektbelysning på Kolomoen bru.

Prislapp på effektlysene: 2,3 millioner kroner.

– Det er mye godt håndverk på nye veier. Men det lukter penger. NAF vil heller at pengene skal brukes på flere veier, rassikring, fjerning av farlig sideterreng, asfaltlegging og annet vedlikehold, sier Skjøstad.

Les også: Bommet fullstendig på prestisjeprosjekt