UT PÅ TUR: 29 biler var med i testen, her er et beite på vei nordover på riksvei 4 ved Bjerke i Oslo. Foto: Tomm W. Christiansen
Vi samlet 29 biler for å måle reell rekkevidde:
Smadret rekkevidde-løftene i ny elbil-test
Kan du stole på bilprodusentenes løfter om rekkevidde på elbilene? Vi testet 29 av markedets mest populære elbiler, og fikk et meget kontant svar: Samtlige 29 gikk lengre enn offisiell WLTP-rekkevidde.
En sløyfe i Oslo, fra sentrum til Vækerø, opp til Røa, ned til Smestadkrysset, så Ring 3 til Sinsenkrysset, nordover derfra på riksvei 4 – gjennom Nittedal, til Hadeland, opp over Lygna mot Gjøvik, forbi Biri og så på E6 gjennom Lillehammer og opp Gudbrandsdalen mot Dombås, derfra til Hjerkinn, før vi vendte øst på riksvei 29 til Folldal, tok riksvei 27 sørover igjen over Venabygdsfjellet og ned på E6 like nord for Ringebu. Derfra gikk ferden nordover igjen på E6.
Kjøringen gikk mellom 15 og 21 grader, med vindstille vær. Forholdene kunne altså ikke vært bedre for en langtur i elbil.
Tesla Model S gikk som ventet aller lengst – med 645,3 km, 35 km lengre enn WLTP.
Her er oversikten med alle bilene:
Detaljer følger
Vi følger opp rekkeviddetesten med en omfattende ladetest av alle de 29 bilene, og kommer tilbake i ukene som kommer med alle detaljer om rekkevidde og ladetall på samtlige biler.
Men vi kan umiddelbar slå fast at en del av bilene hadde ekstremt gode tall – sammenliknet med oppgitt WLTP:
Hyundai Kona lover 480 km, men gikk 568,4 km.
Begge Kia-modellene gikk ca. 70 km lengre enn anslått, med stopp på over 520 km.
Tesla Model gikk over 50 km lengre enn WLTP, mens også de to andre Tesla-ene leverte bra.
Opel Ampera-e imponerte stort med sine 512 km – mot WLTP på 423 km.
Begge de kinesiske, MG ZS EV og Xpeng G3, gikk over 50 km lengre enn lovet, mens Nissan sjuseter e-NV 200 stoppet på 278 km (mot 200 km WLTP). Den hadde dermed den prosentvis aller beste noteringen, målt mot WLTP-tallene.
Annonse
Klar instruks
Instruksen var å kjøre bilene fullstendig tomme for strøm – før de ble plukket opp av gode hjelpere fra SOS Veihjelp og fraktet til nærmeste ladestasjon.
De bilene vi tidligere ikke har hatt i slik langtest skulle kjøres til de ikke lenger rikket seg en meter, mens de bilene vi har tømt fullstendig tidligere, skulle kjøres til 0 prosent/0 km – men være nær en ladestasjon i sluttfasen.
Ved risiko for trafikkfarlige situasjoner der bilene antas å kunne stoppe på helt feil sted, hadde sjåførene instruks om å tømme batteriet ved småkjøring på sideveier det aller, aller siste stykket.
Da ville vi få korrekte forbrukstall og antall meter kjørt på triptelleren, mens live-visningen i kartet kan se litt rar ut. Slik må det bare være: Sikkerheten kommer først.
Vi kjørte 29 av bilene som nå er tilgjengelige i Norge på samme strekning, under samme værforhold, i samme fart. Fasiten sier noe om hvordan bilene leverer på en norsk langkjøring-rute, og disse kan sammenholdes med WLTP-opplysningene.
Annonse
Langkjøring
Hadde vi valgt en rute med større andel bykjøring, ville bilenes rekkevidde vært lengre. Men siden rekkeviddespørsmålet særlig er knyttet til langkjøring, for eksempel til hytte og feriesteder, har vi valgt å gjennomføre testen slik vi gjør.
Vi hadde lagt inn to klatringer som tok mye strøm, langt brattere strekninger enn i WLTP-testen – opp til Lygnasæter og ikke minst stigningen forbi Dovre, Dombås og opp til Fokstumyra.