Prøvekjørt Mercedes GLA
Mercedes ruller ut nye modeller i et forrykende tempo. GLA er en kompakt SUV bygget på populære A-klasse, men er for dyr til å oppnå like stor popularitet som lillebror.
FIREHJULSTREKK eller tohjulstrekk? Valget er ditt. Med trekk bare på to hjul og minste bensinmotor, koster GLA fra 375 000 kroner, pluss diverse kostnader til registrering, vinterhjul og kanskje litt ekstra utstyr. De aller fleste ønsker seg automatgir og bare det koster over 20 000 kroner. Punger du ut med 500 000 kroner, så har du bilen med både firehjulstrekk, automatgir og en 136 hesters dieselmotor. Dette holder godt for de fleste. Ønsker du mer motorkraft, må du opp i en 177 hesters diesel og plusse på enda 30 000 kroner. Med andre ord; Det ene tar det andre og bilen blir etter hvert ganske dyr.
Jeg gikk rett fra nye Mercedes C-klasse over i GLA. I denne sammenlikningen er GLA stivere og mindre komfortabel i smådumper. Noe av forklaringen kan ligge i at vår bil er utstyrt med 18-tommers hjul og firehjulstrekk, som gir ekstra vekt. Til gjengjeld gir det meget stabile og sportslige kjøreegenskaper på svingete veier. Den gode førerplassen med sportsseter, underbygger dette inntrykket. Den sportslige AMG-stylingen, panorama-glasstaket og en del sikkerhetsutstyr som Presafe og filholder er ekstrautstyr.
Motoren er sterk og seig med 350 newtonmeter dreiemoment. Automatgiret med sju trinn gir mye komfort, skifter raskt og sørger for 0-100 på 8,3 sekunder. Samtidig gir det ingen stor økning i forbruket. Mercedes oppgir 0,49 liter på mila som blandet forbruk, men vi havnet et sted rundt 0,55.
Noen veldig praktisk bil er ikke Mercedes GLA. Bagasjerommet er riktignok på 421 liter, noe som er en del større enn VW Golf. Baksetet er registrert for tre, men mer enn to voksne sitter ikke godt. Det spiller kanskje ingen rolle. GLA er neppe førstevalget for mange familier med små barn.
DATA Mercedes GLA 220 CDI 4x4
Pris: Kr 560 500,-. Motor: 2,1 lit. turbodiesel, 177 hk, 0,49 l/mil, 129 g CO2. 8,3 sek 0–100 km/t. Lengde: 4,41 m