<b>NYE FRONTER:</b> Golf eTSI (nærmest), den minste av de to hybridene, samt klassikeren GTI bakerst.
NYE FRONTER: Golf eTSI (nærmest), den minste av de to hybridene, samt klassikeren GTI bakerst.

Tre nye Golf-modeller:

Lanserer to forskjellige ladehybrider

Volkswagen gjør noe ganske unikt når de nå lanserer én ladehybrid for folk flest og en for fansen.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen Golf

  • Lansert i 1974.
  • I dag lages åttende generasjon.
  • Norges mest solgte bil gjennom tidene.
  • Verdens tredje mest solgte bilmodell gjennom tidene, etter Toyota Corolla og Ford F-serie.
  • I 2014 kom den også i en elektrisk versjon.

I tillegg til de to hybridmodellene, introduseres også en ny innstegsmodell av Golf.

Og – ikke minst: Klassikeren GTI.

De to nye, ladbare hybridene får begge et batteri på 13 kWt.

Bensinmotoren er like sterk (150 hester) på begge, men den sterkeste (GTE), har en litt kraftigere elmotor – og totalt 245 hester.

I tillegg har den et litt stivere understell, litt større hjul og et litt mer sporty interiør.

Den ligger tett opptil GTI på alle vis. Altså litt mer for fansen.

Ønske fra kunder

Den litt svakere ladehybriden blir en mer sivilisert utgave med 204 hester og høyere komfort – en konsekvens av et ønske fra mange norske kunder.

Den elektriske rekkevidden oppgis til 71 km. for den minste hybriden – 52 for den største. Begge kan trekke 1500 kg henger.

Også legenden GTI kommer i ny utgave. Den får en toliters bensinmotor på 245 hk og 370 Nm dreiemoment.

Det betyr 6,2 sekunder i prestisjekonkurransen 0-100 km/t.

Viktig utstyr

Den nye inngangsmodellen i programmet har 110 hester og automatgir – og mye viktig utstyr som som standard.

Blant annet «Front Assist» med nødbremsfunksjon, prediktiv cruisekontroll, «Lane Assist» og LED-frontlykter, tresoners klimaanlegg og de digitale instrumentene «Innovision Cockpit».

Priser (eks. frakt og levering):

  • eTSI: 343 700
  • Style eHybrid: 423 700
  • GTE eHybrid: 467 200
  • GTI 475 500
<b>ELEKTRIFISERTE:</b> De to Golfene til høyre er de to ladbare versjonene (den hvite er den sterkeste, GTE), mens inngangsmodellen med 110 hester har fått doble sett eksospotter.
ELEKTRIFISERTE: De to Golfene til høyre er de to ladbare versjonene (den hvite er den sterkeste, GTE), mens inngangsmodellen med 110 hester har fått doble sett eksospotter.
Powered by Labrador CMS