MOT SLUTTEN: Tiden er snart ute for VW Golf – her i alle åtte generasjoner – på de norske bestselgerlistene.Foto: VOLKSWAGEN AG
Elbiler og SUV-er danker ut gamle bestselgere:
Her er «Folkevognene» som forsvinner
18 ganger har VW Golf vært Norges mest solgte bil. Det blir ikke 19. Mange gamle favoritter er på vei ut. Her er 10 folkekjære biler du må se stadig lengre etter.
Nå er det SUV og elbil som er stikkord for dagens bilkjøpere, og i planene fra de store bilprodusentene er mer av det samme.
Selv VW Golf vil rase på salgslistene i Norge, når e-Golf snart går ut av produksjonen.
Her er 10 gamle storheter som står for fall:
Ford Mondeo
Modellen som erstattet Sierra i 1993 har først og fremst blitt borte i etterspørselen etter SUV-er, men kunne levd bra noen år til med mer moderne drivlinjer - som for eksempel den gamle konkurrenten Passat har. Nest mest solgt i 2008, 116. mest solgte i år.
Annonse
Volkswagen Touran
Selve symbolet på de familievennlige flerbruksbilene, selv om Opel Zafira var tidligere ute. Norges 6. mest solgte bil i 2004 og stabilt høyt på listene i en årrekke. Det kryr av brukte Touran i trafikken. Men nybilsalget er nærmest dødt. 104 plass på registreringslistene.
Nissan Qashqai
Skapte et nytt marked da den kom som en kompakt SUV i «Golf-klassen» med forhjulstrekk eller firehjulsdrift - og etter hvert også en forlenget utgave med sju seter. Norges 4. mest solgte bil så sent som for 10 år siden. På 55. plass nå.
Annonse
Honda CR-V
Svært populær representant for de folkelige SUV-ene fra primært Japan, trenden Toyota dro i gang med RAV4. Praktisk og pålitelig modell som var blant landets mest populære i mange år, og helt oppe på 9. plass i 2007. Svært populær i USA, men for høye priser og for få forhandlere her hjemme - og 106 .plass på registreringslistene i dag.
Opel Astra
Opels kandidat i den såkalte «Golf-klassen» konkurrerte i en årrekke med modeller som Ford Focus og Toyota Auris om å komme nærest mulig modellen som ga navn til klassen. Så sent som i 2005 var Astra Norges 7. mest solgte bil. I dag? Nummer 131.
Annonse
Toyota Avensis
En av nordmenns favorittbiler gjennom 20 år, med nærmere 70.000 solgte eksemplarer. Det kryr av dem i trafikken. Mest solgt i 2004, og nest mest solgt både i 2003 og 2009. Men en av få Toyotaer uten hybridteknologi - og etter hvert i en skvis mellom rimeligere og nesten like store Auris og SUV-en RAV4. Ut av produksjon i 2018.
Volkswagen Golf
Folkebilen over alle folkebiler, Norges mest solgte i 18 år . Litt tidlig å si at den er blitt borte, men den blir. Det kryr jo av elektrifiserte versjoner, men fra og med i vinter stopper e-Golf-produksjonen. Da er det bare fossile Golfer igjen. Og de selges knapt i Norge. Av 4035 solgte Golf så langt i år, er bare 117 bensin eller diesel.
Annonse
Volvo V70
Tenk: For bare 10 år siden var dette Norges nest mest solgte bil, med en liten fransk dieselmotor på 109 hester - etter hvert oppgradert til mer heftige 115 - forhjulstrekk og manuelt gir. I dag er Norges mest solgte Volvo tungt elektrifisert, med automat, firehjulsdrift og tre ganger så mange hester. Mange vil hevde dette var den siste ekte Volvoen, akkurat som mange sa da 240 ble borte... Ut av produksjon etter 20 år i 2016.
Mazda 6
Har preget det norske trafikkbildet siden introduksjonen tidlig på 2000-tallet. 10. mest solgte bil i 2003, og ellers stabilt inne blant landets 20 mest solgte biler i en årrekke. Men slukt av SUV-etterspørselen, ikke minst av konsernsøsken CX-5. Bare 15 biler er solgt så langt i 2020. Det gir en 167. plass.
Annonse
Ford Fiesta
Hadde sin storhetstid før våre statistikker fra de siste 20 årene. Men navnet er legendarisk, på linje med VW Polo. Så sent som i 2010 var Fiesta landets 10. mest solgte bil. Kom i ny og attraktiv utgave for to år siden, men sjanseløs mot elbiler i samme størrelse. Bare 142 biler solgt i 2020 gir en 80. plass på listene.
Disse selger mest
Dette er de 10 bilene det er solgt flest av ved utgangen av juli: