<b>ALTERNATIVET:</b> Siv Jensen syntes åpenbart møtet med Toyotas nye hydrogenbil, Mirai 2, var interessant. Her sammen med Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
ALTERNATIVET: Siv Jensen syntes åpenbart møtet med Toyotas nye hydrogenbil, Mirai 2, var interessant. Her sammen med Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Siv Jensen testet ny Mirai:

Frp vil legge hydrogenplaner i budsjettpotten

Hydrogenbilistene venter utålmodig på en plan for et nasjonalt nett av fyllestasjoner. Nå varsler Frp-leder Siv Jensen at de tar temaet med i høstens budsjettforhandlinger.

Publisert Sist oppdatert

Hydrogenbil

  • I praksis er en moderne hydrogenbil en elbil (ingen produserer lenger hydrogenbiler med forbrenningsmotor)
  • Strøm til elmotoren kommer fra brenselceller som utgjør et medbragt kraftverk, i stedet for en batteripakke
  • Energibæreren er hydrogen som fylles på tanker under høyt trykk
  • Brenselcellene bruker hydrogen og oksygen for å produsere elektrisitet - eneste utslipp er vann
  • Det tar typisk 3 til 5 minutter å fylle hydrogentanken for cirka 50 mils kjøring

Jensen testet nylig Toyotas nye hydrogenbil, andre generasjon Mirai, som kommer med 650 km rekkevidde i 2021.

– Vi er store tilhengere av å legge til rette for ny teknologi, og da må man bruke virkemiddelapparatet for å få det på plass. Skal forbrukerne være interessert i å kjøpe hydrogenbiler må infrastrukturen ligge til rette. Det hjelper jo ikke hvis man ikke får fylt tanken, sier Siv Jensen til Motor.

– Infrastrukturen og fyllestasjonene må komme på plass, og dette er en problemstilling vi skal ta med oss inn i behandlingen av hydrogenstrategier og budsjett, sier Jensen.

– Vi har i og for seg virkemidler i Enova, men da må – og bør – de faktisk legge til rette for det, sier hun.

Er det nok med de 100 millionene som ligger i hydrogenstrategien i dag?

– Det har ikke jeg svaret på nå. Men det er i hvert fall en start, sier Siv Jensen.

Grønt hydrogen

I Norge er det i dag rundt 300.000 batterielektriske biler – og ca. 150 hydrogenbiler.

Bare to produsenter, Toyota og Hyundai, tilbyr i dag hydrogenbiler på det norske markedet.

Likevel tas det i stadig flere land til orde for at hydrogen må være en viktig del av det grønne skiftet – og da med grønt hydrogen produsert ved hjelp av fornybar energi.

I dag er kun én fyllestasjon i drift i Norge, etter at utviklingen fikk en bråstopp da Uno X skrinla sine planer som følge av eksplosjonen ved en fyllestasjon i Bærum i 2019.

Bare noen få land har fått på plass en viss infrastruktur – i hovedsak Tyskland, Sør-Korea, Japan og USA (California).

Nysatsing fra Toyota

Nylig presenterte Toyota sin helt nye hydrogenbil, andre generasjon Mirai, i Norge.

– Vi ser på hydrogen som en svært viktig energibærer og drivstoff, som kan kan bidra sterkt til reduserte CO2-utslipp i årene fremover, sier Espen Olsen, kommunikasjonssjef i Toyota Norge, til Motor.

– Toyota bruker store ressurser på forskning og utvikling på brenselceller og teknologien finner nye anvendelsesområder utover personbiler som vi startet med, sier Olsen.

Tidobler produksjonen

– Nå er vi klare for lansering av andre generasjon Mirai tidlig i 2021, og produksjonen tidobles til 30.000 enheter årlig til neste år, sier han. Og legger til:

– Internasjonalt prøver man også ut Toyotas brenselcelleteknologi i lastebiler, busser og skip.

Men fyllestasjonene har verken Toyota eller Hyundai noen løsning på, fromme løfter til tross.

I 2018 sa daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), til Motor: «Som forbruker skal du være trygg på at det kommer en systematisk utbygging med flere fyllestasjoner».

Siden har ikke signalene fra politikerne vært spesielt tydelige.

I det blå

Så sent som i september ville ikke samferdselsminister Knut Arild Hareide varsle noen som helst tiltak for å få infrastruktur på plass.

Regjeringens hydrogenstrategi ble presentert i juni, og fikk en pott på 100 millioner kroner da statsbudsjettet kom i høst. Men det konkrete programmet er fortsatt i det blå.

– Vi må se satsningen på fyllestasjoner for personbiler i sammenheng med stasjoner for tyngre kjøretøy. Det vil øke tettheten av fyllestasjoner betraktelig. Bilene vil være tilgjengelig i økende antall fra Toyota og andre bilprodusenter, men fyllestasjonene må komme først, sier Espen Olsen.

Powered by Labrador CMS