LØNNSOM LADEHYBRID: Volvo XC40 i ladbar utgave er vesentlig mer lønnsom i drift enn en sammenlignbar modell med tradisjonell bensinmotor. Foto: Maria Dahlin, Vi Bilägare
LØNNSOM LADEHYBRID: Volvo XC40 i ladbar utgave er vesentlig mer lønnsom i drift enn en sammenlignbar modell med tradisjonell bensinmotor. Foto: Maria Dahlin, Vi Bilägare

Forbrukstest av ladehybrider mot diesel- og bensin:

Enorme sprik i forbruk på ladehybrider

En Volvo XC40 ladehybrid har lavere forbruk og utslipp enn bensinmodellen selv når den er tom for strøm. For en BMW X5 er det stikk motsatt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: ADAC har sammenliknet forbruk på ladehybrider og tradisjonelle fossilbiler.

Bilprodusentene ruller ut ladehybrider for tiden, og fordelene og ulempene med teknologien diskuteres heftig. Det reelle forbruket er trolig det hyppigste temaet.

ADAC, den tyske bilistorganisasjon tilsvarende NAF her i Norge, har sammenliknet 10 ladehybrider med diesel- eller bensinversjoner av samme modell. 

Les også: «Grensen for ladehybrider går ved 10 mil»

Konklusjonen er ganske tydelig. 

Og ganske kjedelig – siden vi kjenner den godt fra før:

Forbruk og utslipp styres etter bruken. Lader du jevnlig og ikke kjører langt over gjennomsnittet daglig, kommer en ladehybrid best ut. Men ikke alltid.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Kraftige utslag

Bilene har vært gjennom ADAC sin vanlige eko-testrunde, som inneholder fire deler – blant annet kjøring på Autobahn. Den er med andre ikke direkte overførbar til Norge, men gir likevel noen interessante utslag:

En BMW X5 med diesel forbruker mindre enn ladehybriden i testrunden uansett.

Eieren av en Passat GTE må kjøre halvparten av distansen på strøm for å få et like lavt CO2-utslipp som en tilsvarende bil med dieselmotor. Selv med 80 prosent elektrisk drift, slipper den bare ut 10 prosent mindre.

Les også: «Bilprodusentene har gitt opp rekkevidde-kappløpet»

Volvo XC40 derimot, har lavere forbruk og utslipp enn den sammenliknbare bensinbilen uansett.

Den lille tresylindrede bensinmotoren er svært effektiv også mer eller mindre uten elektrisk hjelp. Men kjører den halve distansen på strøm, så reduseres utslippet med 25 prosent. Kjøres den 80 prosent på strøm, reduseres det med ytterligere 15 prosent.

 

Powered by Labrador CMS