SUV produsert i fem modellgenerasjoner mellom 1965 og 1996
Kjent for å ha vært bilen O.J. Simpson forsøkte å flykte fra politiet i under en TV-overført biljakt i 1994, sett av anslagsvis 90 millioner seere.
Bronco II - modellen (1984 - 1990), var kontroversiell på grunn av anklager om at den kunne velte altfor lett, noe som skal ha forårsaket mange dødsfall. Rettssakene kostet Ford titalls millioner dollar.
En sjette generasjon Bronco skal avdukes 13. juli.
Det er lenge siden Ford var ansett som foregangsmerke for biltrender, som da T-Forden ble lansert, eller publikumssuksessen Mustang gjorde muskelbiler til en het trend på 60-tallet.
Ford Explorer kom så og bidro sterkt til å få fart på den nye SUV-bølgen gjennom 1990-tallet.
Et 60-tallsikon
Explorer skulle etterhvert overta helt for bilen som var med å skape SUV-klassen før begrepet SUV var blitt vanlig: Ford Bronco, den røffe, høyreiste terrengvognen med firehjulsdrift som kom på markedet i 1966.
Mye av suksessen Ford håper å få fremover baserer de på å fornye og gjentolke disse historiske trendene, som nå når Mustang blir en elektrisk crossover, nye Explorer blir ladbar hybrid og lanseres i Europa ...og modellnavnet Bronco hentes frem fra glemselen igjen.
Den nye SUV-en skulle vært avduket i mars, men lanseringen ble utsatt på grunn av koronakrisen.
Allerede i 2004 ble det vist en Bronco konseptbil (se hovedbildet).
Det var likevel først i 2015, etter at man konstaterte at Bronco-navnet vakte gjenklang i brede lag av befolkningen og hos merkeentusiaster, at forslaget om å vekke til live igjen det tradisjonsrike modellnavnet igjen ble foreslått i ledelsen.
I 2017 ble det annonsert at en ny Bronco var under utvikling.
Bronco x 3
De tre Bronco-modellene blir dem man ser på bildet ovenfor: En 2-dørsmodell og to ulike firedørsmodeller.
Det ligger i kortene at de to mest kantete bilene blir konkurrenter til biler som nye Land Rover Defender og Jeep Wrangler. Todørs-modellen får avtagbare dører, som Jeep Wrangler.