UBESKJEDEN: Ford Explorer kommer inn på markedet stor tyngde – men også en hybrid drivlinje som gjør den helelektrisk i 42 km. Foto: Ford Motor Norge
UBESKJEDEN: Ford Explorer kommer inn på markedet stor tyngde – men også en hybrid drivlinje som gjør den helelektrisk i 42 km. Foto: Ford Motor Norge

Ladbar Ford Explorer:

Småelektrisk til storfamilien

Ford Explorer kan fort minne om en stor og tung amerikaner vi har sett før – og glemt fort. Men med elektrifisert drivlinje og sju seter, er den plutselig en spennende outsider for en pengesterk storfamilie.

Publisert Sist oppdatert

Nettopp prisen skal være en av nykommernes største fortrinn i kampen mot de antatte hovedkonkurrentene, BMX X5, Mercedes GLE og Volvo XC90, der bare sistnevnte har vært tilgjengelig som sjuseter.

Ford Explorer

Tidenes mest solgte SUV i USA kommer som ladbar hybrid.

Avhengig av hvor mye man ønsker å legge på av utstyr, så kan avstanden fra de nevnte og ned til en ferdig priset og velutstyrt Explorer, fort bli på et par hundre tusen kroner.

Explorer kommer i to utstyrsversjoner. Importøren forventer at 90 prosent velger «S-line» til 887.500 kroner.

Da er det i praksis bare metallic lakk og hengerfeste du kan velge i tillegg.

Sete eller batteri?

Blant standardutstyret finner vi blant annet 10-veis elektrisk justerbare skinnseter med massasje og kjøling, åpningsbart panoramatak, 20-toms alufelger og et stort Bang og Olufsen-anlegg med 14 høyttalere.

I likhet med Volvo, prioriterer Ford et ganske lite batteri mot å få plass til en ekstra seterad bakerst.

Dermed blir den elektriske rekkevidden omtrent halvparten av hva du får i en BMW eller en Mercedes. Offisielt skal Explorer komme 42 kilometer med blandet kjøring på strøm.

Størst plass

Motoreffekten er til gjengjeld høyest: Den sekssylindrede bensinmotoren og elmotoren gir samlet 457 hester og et dreiemoment på 825 Nm.

Amerikaneren kan også skryte av å ha størst plass både som sjuseter (330 liter) og toseter (2274 liter), mens den i praksis er like stor som Volvo som femseter.

Explorer har også flest trinn (10) i automatkassa og er størst i alle retninger. Men den mangler et prestisjetungt merke i fronten og på bakluka.

I dette segmentet betyr dette en hel del for kundene.

Motor kommer snart med en stor test av Ford Explorer. Da vet vi mer om bilen også har komfort, kjøreegenskaper og luksusfølelse til å hamle opp med veteranene i klassen.

Powered by Labrador CMS