KOMMER FRAM: Ford Ranger Raptor er kledd for de aller største utfordringene i terrenget, med ekstrem bakkeklaring og framkommelighet. Foto: Ford Norge

Nye Ford Ranger Raptor:

Blir du stående fast med denne, ikke ring NAF – ring psykologen din

Denne bilen takler alt av møkkete utfordringer, men ikke ren galskap. I Raptor-versjon er Ford Ranger blitt enda litt tøffere.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford kommer med oppdatert versjon av populær pick-up.

Det finnes diverse filmer som viser Ranger Raptors kompetanse i ulendt terreng. Videoen litt lenger ned er av den mer siviliserte sorten, med et utvalg norske journalister i kolonne opp og ned alpinanlegget på Norefjell.

Det ser ikke halsbrekkende spektakulært ut. 

Men alle som har stått ned en svart løype på ski, har en fornemmelse av hellingsgraden. For ikke å snakke om dem som har gått opp.

Legg til noen tonn gjørme, noen små krater, kampesteiner, lumsk løsmasse, sildrende bekkeløp og litt høstvått gress, så har du en sum av utfordringer de færreste biler registrert for offentlig vei vil takle.

Kjedsommelig enkelt

Ranger Raptor mestrer dette høyst uproblematisk, på grensen til kjedsommelig enkelt. Det samme gjør den vanlige, mer siviliserte Ranger. 

Det er egentlig bare i de aller dypeste gropene at du merker at Raptor har litt bedre bakkeklaring og angrepsvinkel. 

Det er litt med pickup-eiere som det er med enkelte Tesla-eiere: 

De er entusiaster på sin hals. Begir de seg inn i en åpen bildiskusjon, så er det mest av høflighet. Fasiten har de uansett. Og det skal ikke så mye til for å forstå dem.

En pickup er ofte løsningen på de mer krevende utfordringene rundt framkommelighet eller hengertransport. Og en Ford Ranger er ofte løsningen på de mest ekstreme av dem.

Vi ble mer overrasket over hvor komfortabel en Ranger Raptor er på vanlig vei. Støynivået er usedvanlig behagelig, selv med de enorme hjulene. Den kjennes trygg og stabil – og oversikten fra førerplass er selvsagt formidabel.

Les også: Nissan oppgraderer gammel folkehelt

MER SIVILISERT: Ford Ranger er et vanlig syn på veiene i Europa. Bestselgeren kommer nå i en oppgradert utgave.

Uanstrengt

Turbodieselen med 213 hester og 500 Nm. holder i massevis til uanstrengt landeveiskjøring, og 10-trinnsautomaten veksler smidig. 

Ford kan for øvrig garantere at motoren tåler langt mer. Den er blitt testet under ekstreme forhold fra pluss 56 grader til minus 34 grader og med fullt gasspådrag i 18 sammenhengende dager.

Sammenliknet med en standard Ranger, får du blant annet dette i tillegg på Raptor:

Frontfanger som er direkte montert på chassiset for å tåle mer ved offroad kjøring. Økt angrepsvinkel, 32 grader foran og 24 bak (29 og 21 på Ranger), for å takle bratt eller vanskelig terreng. Støtdempere med 30 prosent lenger vandringsvei. 15 centimeter bredere sporvidde. Spiralfjærer bak, ikke bladfjærer. Flere kjøremodi for terreng. Vadedybde på 85 centimeter. 640 kilo nyttelast og 2.500 kilo hengervekt, som er litt dårligere enn Ranger.

Ellers er det en del kosmetiske endringer på grill og støtfanger, samt andre skinnseter og ratt.

Les også: Det finnes ikke dårlig vei… Bare ny Defender

Råere utgave

Raptor er altså en råere utgave av Europas mest solgte pickup, Ford Ranger. 

Også den kommer nå med oppgraderte motorer, noen små designendringer og utvidet førerassistanse med blant annet fotgjengeroppdagelse i antikollisjonssystemet, Intelligent hastighetsassistanse, adaptiv cruise kontroll med kollisjonsassistanse og filholder med vibrasjon i ratt.

Du kan få den med den samme største motoren som i Raptor, men også i versjoner med 160 hk/385 Nm., 170 hk/420 Nm. og 200 hk/470 Nm. Disse er koblet til en sekstrinns manuell eller sekstrinns automat – eller den nevnte titrinns automaten til den største motoren.