Se filmen:
Dette Tesla-lokket lever sitt eget liv
Opp og igjen. Opp og igjen. Opp og igjen. Hva er det som skjer med Teslaen? Problemet er faktisk ikke ukjent.
Her er historien som kan få mange elbil-skeptikere til å riste på hodet:
I en stille sidegate på Frogner i Oslo kommer Motors journalist over denne Tesla Model S, hvor ladelokket går opp og tilsynelatende igjen.
Er det noen i nærheten som fryder seg med å trykke på Tesla-app'en for å ha det gøy med forbipasserende?
Nei, problemet er faktisk velkjent.
– Fantastisk bil
Teslaen er nesten ny. Den ble registrert i vår. Vi ringer eieren.
– Dette skjedde første gang da bilen var to måneder gammel. Tesla-verkstedet kalibrerte dekselet til ladeporten, og da forsvant feilen.
– Men hva er det egentlig som skjer?
– Etter at jeg har parkert skjer det noen ganger at dekselet går slik i et minutt, opptil halvannet, forteller eieren, som vil være anonym.
– Så du hadde nettopp parkert da jeg gikk forbi bilen?
– Jeg hadde nok det. For et par uker siden oppsto feilen igjen. Nå venter jeg på Tesla som sier de skal skifte sensoren til dekselet.
– Har du andre problemer med bilen din?
– Nei. Det er en fantastisk bil. I sommer, da det var lov, kjørte vi 5800 kilometer med den i Europa. Vi var helt nede i Italia, sier mannen – som disponerer bilen gjennom firmaet han jobber i.
Han har kjørt Tesla siden 2012, og er veldig glad i Tesla.
– Men på verkstedet var de veldig overrasket over denne feilen.
Gjelder «enkelte biler»
Vi sendte videoen til Tesla for kommentar:
– Bilen registrerer ikke dekselet over ladeporten som lukket, og forsøker derfor å lukke det på nytt, sier Even Sandvold Roland, senior kommunikasjonssjef i Tesla Norge.
Feilen er ikke helt ukjent for Tesla, viser det seg.
– Er dette en feil eller et problem dere er kjent med fra andre biler?
– Enkelte biler av Model S og Model X er mer utsatt for feil på sensoren i ladeporten.
– Harmløs feil
Moderne biler har tusenvis av sensorer. Tesla Norge understreker at feilen er harmløs.
– Bilene våre kan lagre nok energi til å forflytte en bil på over to tonn i omtrent 500 kilometer, avhengig av modell. Å vippe opp et lite plastdeksel er til sammenligning en lett oppgave. Det er i praksis ikke mulig å tømme bilens batteri på denne måten. Feilen er harmløs, og har ingen praktisk innvirkning på bilens egenskaper, sier Sandvold Roland.
Dette er for øvrig ikke første gang vi skriver om problemer på Teslas lokk:
I vinter fortalte vi om Tesla-eieren som ikke fikk opp panserlokket. Inni frunken, som ligger under panseret, lå haugevis av skalldyr i anledning et juleselskap.