DETTE ER SAKEN: Lokket til lasterommet foran på Teslaen, den såkalte «frunken», ville bare ikke åpne seg.
Elektronikk er supert, når det virker. Men når det ikke virker…
Lille julaften er Tesla Model 3-eieren på Østlandet på vei hjem til familieselskap med bagasjerommet foran fullt av skalldyr.
– Det er tradisjon i familien vår at vi spiser skalldyr kvelden før den fete julematen.
Men denne julen holdt et Tesla-lokk på det som ifølge Motor er årets bil, på å sette en midlertidig stopper for familietradisjonen.
Tesla-eieren hadde kjøpt reker, hummer og «masse snadder» for 3000 kroner, som han sier – før han la herlighetene i oppbevaringsrommet foran – det som gjerne kalles «frunken», fordi han trodde det ville ligge litt kjøligere der enn i bagasjerommet bak, eller i kupeen.
Sammen prøvde bileieren og Viking-mannen flere ting. Også å google etter en løsning. Men ingenting hjalp.
– Da jeg forsøkte å åpne lokket hørte vi at motoren gikk. Det må ha kilt seg, eller kanskje var panseret dårlig justert, sier Tesla-eieren.
Tiden gikk – og med ventende gjester og skalldyr som snart kunne begynne å lukte – fant Tesla-eieren ut at eneste løsning var å komme seg inn i oppbevaringsrommet på den noe brutale måten.
– Det er to lag med aluminium på panseret. Men med en stor amerikansk øks tok det bare ett til to minutter før skalldyrene var ute. Jeg hugde vel 10 ganger.
Tesla-eieren fikk levert sin Model 3 på vårparten i fjor, like etter at den ble introdusert. Dette er hans første elbil.
– Jeg er egentlig veldig fornøyd med bilen. Det har ikke vært noe tull. Før dette.
Når Motor snakker med han etter nyttårshelga, har han allerede bestilt nytt panser fra et karosseriverksted. Ferdig lakkert koster det ca. 11.000 kroner.