LADBAR TOUAREG: For første gang er en hybrid den kraftigste Volkswagen-modellen på markedet.

Snaut fem mil på strøm:

VW plugger inn flaggskipet

Touareg er en av Volkswagens staseligste modeller, men i Norge er salget mikroskopisk. Ny ladekabel kan endre på statistikken.

Publisert

Hittik i 2020 er det bare ni nyregistreringer av Volkswagen Touareg, for så vidt i tråd med trenden de siste årene (29 i 2019 og 30 i 2018).

Fra januar får dieselmodellen selskap av to hybridmodeller med TSI-motor som har en viss elektrisk rekkevidde:

  • Touareg eHybrid får 381 hk (280 kW) systemytelse og inntil 47 km WLTP-rekkevidde.
  • Touareg R, toppmodellen med samlet systemytelse på 462 hk (340 kW) og elektrisk rekkevidde på opptil 46 km.

Begge har 3.0 liters V6-motor, firehjulstrekk og kraft til å trekke inntil 3,5 tonn på henger.

Paradigmeskifte

Touareg R (R står for sport på Volkswagens modellspråk) representerer et paradigmeskifte: Dette er den første R-modellen med plug-in hybriddrivlinje.

Det er også første gang en hybrid er den kraftigste Volkswagen-modellen på markedet, i følge selskapets pressemelding.

Prisene er stadig i toppsjiktet: eHybrid starter på 924.400, mens R-modellen har innstegspris på 1.065.800, begge uten frakt og levering, men med ganske rikholdig utstyrt.

HØY STANDARD: Modellene får blant annet 4-soners klimaanlegg, «Innovision Cockpit» med digitale instrumenter, «Discover Premium» navigasjonssystem og et panorama soltak som kan åpnes.