Fjerde generasjon av Kias store SUV med sju seter.
Fakta ladehybrid: 53 km. på strøm, systemeffekt 265 hester, (180 hk. bensin, 91 hk. elektrisk) og 350 Nm. 6-trinns automat.
Lengde/bredde/høyde (cm.): 481/175/170.
Bagasjevolum 5-seter/7-seter (liter): 604 til 809/175.
Hengervekt 1500 kg.
Pris: Ikke klar, men rundt 750.000 for en topp utstyrt versjon med skinn. Startpris trolig under 700.000.
Dieselversjonen har 202 hester og en nyutviklet 8-trinns automat. Hengervekt: 2500 kg.
En velutstyrt diesel koster 830.000 kroner
Med fjerde generasjon Sorento har Kia ambisjoner om å skape sin egen nisje med en ladbar sjuseter til en pris godt under de to nevnte konkurrentene, Volvo XC90 og Ford Explorer.
Og nærmere 200.000 rimeligere enn startprisen til en Volvo XC90.
Men både Volvo og Ford er en del større og vesentlig sterkere. Men de har også på papiret rundt en mil dårligere rekkevidde på strøm. Sorento skal klare 53 kilometer. XC90 og Explorer henholdsvis 46 og 42.
Nysgjerrige blikk
Utseendemessig er Sorento påfallende lik en litt nedskalert Explorer. Det skiller neste 20 centimeter i lengden opp til den lengste doningen i den store SUV-klassen.
Spesielt i profil ser man et lyktedesign i front og hekk som kunne kommet fra de samme skissene. Og vi skjønner godt at koreanerne har kastet noen nysgjerrige blikk på Ford.
Explorer har fått mye ros for det utvendige designet. Innvendig derimot, har tysk-amerikanerne mye å lære. Ikke minst av Kia, som med årene er blitt flinke til gi selv sine rimeligere modeller et litt påkostet uttrykk.
Sammenliknet med Explorer, er Sorentos interiør både penere å se på og deiligere å ta på.
Annonse
12 liter mindre
En av fordelene med en stor og høyreist bil, er at det finnes rom til å lirke inn større batteripakker uten at det går ut over bagasjerom eller øvrig fleksibilitet.
Sammenliknet med dieselversjonen av Sorento, mister ladehybriden bare 12 liter bagasjeplass som femseter. 616 mot 604 liter.
Med samtlige seter i bruk, er volumet 187 for dieselversjonen, 175 for ladehybriden.
Bedre bagasjeplass
Og selvsagt opprettholdes muligheten til å skyve andre seterad framover. Primært for å klare å få passasjerer inn på de to bakerste plassene, men skybare seter gir også muligheten til å få enda bedre bagasjeplass på de tyngste feriedagene med bare første og andre seterad i bruk.
Sorento kommer først som diesel, deretter som ladehybrid på nyåret.