For 8000 kroner kan man ettermontere et tilhengerfeste på ID.3 hos norske forhandlere.
Skjønt, «krok» er nok et bedre ord. Med maksimalt 55 kilo tillatt vekt, er det er helst et stativ med plass til to sykler, eller en liten lasteboks som kan plasseres på det avtagbare festet på ID.3.
Særklasse dyrest
Kiloprisen blir dermed på drøye 145 kroner, noe som gjør denne løsningen i særklasse dyrest på markedet.
Det viser Motors oversikt over priser på hengerfeste.
Men kroken vil nok likevel være et attraktivt tillegg for mange ID.3-eiere. På de første kampanjeutgavene av storebror ID.4, som kommer på veiene i januar, er forøvrig elektrisk svingbart hengerfeste standard. Hengervekten her er mer rause 1200 kilo.
Annonse
Neppe prisforskjell
– Dette utstyret var ennå ikke typegodkjent for ID.3 da bilen ble lansert. Derfor blir utstyret i starten ettermontert hos forhandlerne etter at bilen er kommet til Norge, forklarer Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak til Motor.
Etter hvert vil man også kunne få ID.3 med fabrikkmontert feste. Men selve konstruksjonen er nøyaktig den samme som monteres her hjemme.
Heller ikke prismessig vil det bli store forskjeller.
Tre fra samme konsern
Per dags dato er det 5000 registrerte ID.3 i Norge.
Det betyr at modellen såvidt rekker den symbolske forbikjøringen av Volkswagen e-Golf på registreringslistene – og plasserer seg på andreplass.
Avstanden opp til Audi e-tron blir for stor, men tre modeller fra Volkswagen-konsernet på de tre første plassene halvannen måned før tallene for hele året summeres, er likevel sterkt.