<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FOSSER FREM: VW ID.3</span> topper registreringsstatistikken i oktober som i september og <span class=" italic" data-lab-italic_desktop="italic">kan </span>fortsatt bli nummer en i 2020.
FOSSER FREM: VW ID.3 topper registreringsstatistikken i oktober som i september og kan fortsatt bli nummer en i 2020.

Knallmåned i oktober:

Bare en av ti nye biler går på bare diesel eller bensin

Registringstallene for bilmarkedet i oktober viser at mye av koronanedgangen nå er tatt igjen.

Publisert Sist oppdatert

Bilsalget i oktober

  • Nye registrerte personbiler: 12.948 (+ 23,6 prosent)
  • Bruktimport: 1.260 biler (+ 1 prosent)
  • Eierskifter: 50.418 biler (+ 15,5 prosent)

Norge er annerledeslandet i bilverden.

Og 2020 er defintivt annerledesåret på bilmarkedet.

Hvem ville trodd for bare få år siden at en kinesisk elbil ville komme på tredjeplass på registreringsstatistikken i Norge? Det klarte MG ZS EV i oktober.

Eller at en Porsche ville ligge blant de 30 mest solgte bilmodellene 10 måneder inn i året? Det har Porsche Taycan klart – med over 1.000 registreringer hittil i år.

Full fres i oktober

I oktober ble det i alt registrert 12.948 nye personbiler, viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er hele 2.469 flere enn i oktober 2019, opp 23,6 prosent.

Det er også godt over snittet for en oktober måned de siste ti årene.

De sterke tallene kommer etter det som var tidenes beste september for nybilmarkedet.

Totalt er det registrert 108.298 nye personbiler etter ti måneder av 2020. Det er fortsatt 10,6 prosent lavere enn på samme tid i fjor, men nedgangen i forhold til 2019 ser ikke ut til å bli så kraftig som det en stund kunne se ut.

Det er fortsatt rushet av registreringer av elbilene mange har ventet på som forklarer en god del av de høye registreringstallene, samtidig som det nok er en naturlig utjevningseffekt etter den kraftige nedgangen under den verste delen av koronakrisens første fase.

Fortsatt elbil-boom

Etter å ha ligget på cirka 67 prosent medio oktober, falt elbilandelen i annen halvpart av måneden og endte til slutt på 60,8 prosent markedsandel i oktober, altså noe lavere enn rekordandelen fra september (61,5 prosent). Men det er tidenes nest høyeste, tross alt.

Ladehybridene utgjorde 18,3 prosent, hybridene 9,5 prosent, bensinbilene 5,9 prosent og dieselbilene bare 5,5 prosent.

Dette betyr at biler med bare forbrenningsmotor ikke representerte mer enn 11,4 prosent av det totale bilsalget.

Det er det laveste noensinne.

Fordelingen på drivlinje - oktober og hittil i 2020 (alle tall i prosent)

Drivlinje Andel okt. Endring/-19 Andel 2020 Endring/ -19
Bensin5,9-35,89,3-48,3
Diesel5,5-56,99,7-44,1
Elbil60,8+110,451,7+5,3
Hybrid9,5-19,89,1-34,3
Ladehybrid18,3+0,320,1+50,6

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

PS: Selv om vi bruker begrepet «bilsalg» (det dreier seg jo om biler som faktisk er solgt), handler tallene ikke nødvendigvis om biler som er solgt denne måneden, men om biler som er registrert i oktober.

VW med alt på ett kort

Markeds-ener Volkswagen går kraftig frem i oktober. Oppgangen er på 87,2 prosent, som begrenser nedgangen hittil i 2020 til 7,9 prosent.

Én eneste modell forklarer det.

På toppen av registreringsstatistikken på modellnivå finner vi, som i september, Volkswagens nye elbil ID.3. Den leveres nå i høyt tempo til kundene, hvorav mange har bestilt bilen for flere måneder siden.

Modellen dominerer til de grader VW-salget for tiden at den representerte 85,7 prosent av alle registrerte biler fra VW i oktober. Den nest mest registrerte var VW Caravelle/Multivan som delte andreplassen med...Golf.

Toyota lader opp

Da er det mer bredde over nest største merke, Toyota, som også hadde en veldig god oktober måned og kan smile takket være den ladbare hybridversjonen av RAV4.

Modellen med ledning utgjorde to tredjedeler av RAV4-salget denne måneden. Men også nye Yaris og kompaktbilen Corolla, begge ikke-ladbare hybrider, selger svært godt.

Audi på tredje plass har tilbakegang i forhold til i fjor. Selv om de elektriske e-tronmodellene fortsatt selger bra, merkes det at det begynner å bli mange om beinet i markedet.

Elbiltoppen

Modell Registrert i oktober
1. Volkswagen ID.32475
2. MG ZS EV586
3. Nissan Leaf579
4. Hyundai Kona Electric519
5. Audi e-tron513
6. BMW i3373
7. Polestar 2352
8. Mercedes-Benz EQC332
9. Mazda MX-30317
10. Peugeot e-2008246
Elbiler totalt7 873

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Spennende kamp i sikte

e-tron utgjør 90 prosent av Audi-salget, mens de 14 andre modellene deler på de 10 resterende.

Resultat: En svak måned med tilbakegang på 40 prosent, men fortsatt opp 47 prosent så langt i år.

Det som blir spennende å se er om VW ID.3 kan klare å gå forbi Audi e-tron som mest solgte modell i 2020. Så langt er det registrert 8.203 e-tron og 4.465 ID.3 i 2020 – en differanse på 3.738 biler.

Som vi har vært inne på før:

De fleste bilkunder kjøper ikke ny bil, men brukt.

Og det markedet domineres fortsatt av diesel- og bensinbiler.

Såkalte eierskifter – bruktbilsalget – havnet nok en gang over 50.000 i oktober etter tidenes rekordsommer for bruktbilene.

Etter ti måneder har allerede nordmenn kjøpt 442.129 biler brukt. Fortsetter det slik vil ved årets slutt hver tiende norske innbygger i snitt ha kjøpt en bruktbil – bare i år!

Merketoppen 2020 etter 10 måneder:

Merke Oktober Endring i % vs. 2019 Hittil i 2020 Endring i % vs. 2019
1. Volkswagen2889+87,215 061-7,9
2. Toyota1576+19,99747-24,8
3. Audi587-40,29109+47,1
4. BMW734-19,36824-18,5
5. Volvo600-35,66669-15,4
6. Hyundai703+22,76567+3,4
7. Mercedes-Benz654+150,66226+129,5
8. Skoda452-6,25896+4,7
9. Nissan639+1,84752-26,6
10. Peugeot544+109,24747+50,1
11. Tesla95-43,53988-76,3
12. Kia468+1343299+11,1
13. Mitsubishi128-79,33035-32,5
14. Ford221-26,12831-12,1
15. MG5862718
16. Renault203+452367-1
17. Mazda512+206,61885-6,1
18. Suzuki254+85,41818-11,2
19. Polestar3521810
20. Opel118-25,81741-14,3
Totalsalget:12 948+23,6108 298-10,6

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Topp 30 - modeller. Oktober og hittil i år.

Modell Reg. oktober Modell Reg. hittil 2020
1. Volkswagen ID.324751. Audi e-tron8203
2. Toyota Rav47062. Volkswagen Golf4952
3. MG ZS EV5863. Volkswagen ID.34465
4. Nissan Leaf5794. Hyundai Kona4304
5. Hyundai Kona5205. Nissan Leaf3972
6. Audi e-tron5136. Tesla Model 33271
7. BMW i33737. Mitsubishi Outlander3016
8. Polestar 23528. Toyota Rav42937
9. Toyota Yaris3379. Mercedes-Benz EQC2755
10. Mercedes-Benz EQC33210. MG ZS EV2718
11. Mazda MX-3031711. BMW i32257
12. Toyota Corolla30312. Renault Zoe2140
13. Peugeot 200827213. Hyundai Ioniq2078
14. Kia Niro25714. Skoda Octavia2033
15. Volvo XC6024615. Toyota Corolla2008
16. Skoda Citigo21416. Volvo XC601954
17. Hyundai Ioniq16617. Toyota C-HR1897
18. Kia Soul16418. Polestar 21805
19. Suzuki Across16019. Toyota Yaris1732
20. Toyota C-HR15620. Peugeot 2081709
21. BMW 3-Serie14921. Volvo XC401668
22. Peugeot 20814322. Skoda Citigo1485
23. Mitsubishi Outlander12623. Kia Soul1460
24. Mercedes-Benz GLE12424. Volvo V601319
25. Renault Zoe11925. Kia Niro1295
26. Volvo XC9011926. Volkswagen up!1264
27. Skoda Kodiaq10927. Peugeot 20081197
28. Mazda CX-3010728. Volkswagen Passat1094
29. Volvo XC4010129. Skoda Superb1077
30. Volvo V608630. Porsche Taycan1004

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Powered by Labrador CMS