FOSSER FREM: VW ID.3 topper registreringsstatistikken i oktober som i september og kan fortsatt bli nummer en i 2020.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Knallmåned i oktober:
Bare en av ti nye biler går på bare diesel eller bensin
Registringstallene for bilmarkedet i oktober viser at mye av koronanedgangen nå er tatt igjen.
Bilsalget i oktober
- Nye registrerte personbiler: 12.948 (+ 23,6 prosent)
- Bruktimport: 1.260 biler (+ 1 prosent)
- Eierskifter: 50.418 biler (+ 15,5 prosent)
Norge er annerledeslandet i bilverden.
Og 2020 er defintivt annerledesåret på bilmarkedet.
Hvem ville trodd for bare få år siden at en kinesisk elbil ville komme på tredjeplass på registreringsstatistikken i Norge? Det klarte MG ZS EV i oktober.
Eller at en Porsche ville ligge blant de 30 mest solgte bilmodellene 10 måneder inn i året? Det har Porsche Taycan klart – med over 1.000 registreringer hittil i år.
Full fres i oktober
I oktober ble det i alt registrert 12.948 nye personbiler, viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er hele 2.469 flere enn i oktober 2019, opp 23,6 prosent.
Det er også godt over snittet for en oktober måned de siste ti årene.
De sterke tallene kommer etter det som var tidenes beste september for nybilmarkedet.
Totalt er det registrert 108.298 nye personbiler etter ti måneder av 2020. Det er fortsatt 10,6 prosent lavere enn på samme tid i fjor, men nedgangen i forhold til 2019 ser ikke ut til å bli så kraftig som det en stund kunne se ut.
Det er fortsatt rushet av registreringer av elbilene mange har ventet på som forklarer en god del av de høye registreringstallene, samtidig som det nok er en naturlig utjevningseffekt etter den kraftige nedgangen under den verste delen av koronakrisens første fase.
Fortsatt elbil-boom
Etter å ha ligget på cirka 67 prosent medio oktober, falt elbilandelen i annen halvpart av måneden og endte til slutt på 60,8 prosent markedsandel i oktober, altså noe lavere enn rekordandelen fra september (61,5 prosent). Men det er tidenes nest høyeste, tross alt.
Ladehybridene utgjorde 18,3 prosent, hybridene 9,5 prosent, bensinbilene 5,9 prosent og dieselbilene bare 5,5 prosent.
Dette betyr at biler med bare forbrenningsmotor ikke representerte mer enn 11,4 prosent av det totale bilsalget.
Det er det laveste noensinne.
Fordelingen på drivlinje - oktober og hittil i 2020 (alle tall i prosent)
Drivlinje
|
Andel okt.
|
Endring/-19
|
Andel 2020
|
Endring/ -19
|
Bensin | 5,9 | -35,8 | 9,3 | -48,3 |
Diesel | 5,5 | -56,9 | 9,7 | -44,1 |
Elbil | 60,8 | +110,4 | 51,7 | +5,3 |
Hybrid | 9,5 | -19,8 | 9,1 | -34,3 |
Ladehybrid | 18,3 | +0,3 | 20,1 | +50,6 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
PS: Selv om vi bruker begrepet «bilsalg» (det dreier seg jo om biler som faktisk er solgt), handler tallene ikke nødvendigvis om biler som er solgt denne måneden, men om biler som er registrert i oktober.
VW med alt på ett kort
Markeds-ener Volkswagen går kraftig frem i oktober. Oppgangen er på 87,2 prosent, som begrenser nedgangen hittil i 2020 til 7,9 prosent.
Én eneste modell forklarer det.
På toppen av registreringsstatistikken på modellnivå finner vi, som i september, Volkswagens nye elbil ID.3. Den leveres nå i høyt tempo til kundene, hvorav mange har bestilt bilen for flere måneder siden.
Modellen dominerer til de grader VW-salget for tiden at den representerte 85,7 prosent av alle registrerte biler fra VW i oktober. Den nest mest registrerte var VW Caravelle/Multivan som delte andreplassen med...Golf.
Toyota lader opp
Da er det mer bredde over nest største merke, Toyota, som også hadde en veldig god oktober måned og kan smile takket være den ladbare hybridversjonen av RAV4.
Modellen med ledning utgjorde to tredjedeler av RAV4-salget denne måneden. Men også nye Yaris og kompaktbilen Corolla, begge ikke-ladbare hybrider, selger svært godt.
Audi på tredje plass har tilbakegang i forhold til i fjor. Selv om de elektriske e-tronmodellene fortsatt selger bra, merkes det at det begynner å bli mange om beinet i markedet.
Elbiltoppen
Modell
|
Registrert i oktober
|
1. Volkswagen ID.3 | 2475 |
2. MG ZS EV | 586 |
3. Nissan Leaf | 579 |
4. Hyundai Kona Electric | 519 |
5. Audi e-tron | 513 |
6. BMW i3 | 373 |
7. Polestar 2 | 352 |
8. Mercedes-Benz EQC | 332 |
9. Mazda MX-30 | 317 |
10. Peugeot e-2008 | 246 |
Elbiler totalt | 7 873 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Spennende kamp i sikte
e-tron utgjør 90 prosent av Audi-salget, mens de 14 andre modellene deler på de 10 resterende.
Resultat: En svak måned med tilbakegang på 40 prosent, men fortsatt opp 47 prosent så langt i år.
Det som blir spennende å se er om VW ID.3 kan klare å gå forbi Audi e-tron som mest solgte modell i 2020. Så langt er det registrert 8.203 e-tron og 4.465 ID.3 i 2020 – en differanse på 3.738 biler.
Som vi har vært inne på før:
De fleste bilkunder kjøper ikke ny bil, men brukt.
Og det markedet domineres fortsatt av diesel- og bensinbiler.
Såkalte eierskifter – bruktbilsalget – havnet nok en gang over 50.000 i oktober etter tidenes rekordsommer for bruktbilene.
Etter ti måneder har allerede nordmenn kjøpt 442.129 biler brukt. Fortsetter det slik vil ved årets slutt hver tiende norske innbygger i snitt ha kjøpt en bruktbil – bare i år!
Merketoppen 2020 etter 10 måneder:
Merke
|
Oktober
|
Endring i % vs. 2019
|
Hittil i 2020
|
Endring i % vs. 2019
|
1. Volkswagen | 2889 | +87,2 | 15 061 | -7,9 |
2. Toyota | 1576 | +19,9 | 9747 | -24,8 |
3. Audi | 587 | -40,2 | 9109 | +47,1 |
4. BMW | 734 | -19,3 | 6824 | -18,5 |
5. Volvo | 600 | -35,6 | 6669 | -15,4 |
6. Hyundai | 703 | +22,7 | 6567 | +3,4 |
7. Mercedes-Benz | 654 | +150,6 | 6226 | +129,5 |
8. Skoda | 452 | -6,2 | 5896 | +4,7 |
9. Nissan | 639 | +1,8 | 4752 | -26,6 |
10. Peugeot | 544 | +109,2 | 4747 | +50,1 |
11. Tesla | 95 | -43,5 | 3988 | -76,3 |
12. Kia | 468 | +134 | 3299 | +11,1 |
13. Mitsubishi | 128 | -79,3 | 3035 | -32,5 |
14. Ford | 221 | -26,1 | 2831 | -12,1 |
15. MG | 586 | | 2718 | |
16. Renault | 203 | +45 | 2367 | -1 |
17. Mazda | 512 | +206,6 | 1885 | -6,1 |
18. Suzuki | 254 | +85,4 | 1818 | -11,2 |
19. Polestar | 352 | | 1810 | |
20. Opel | 118 | -25,8 | 1741 | -14,3 |
Totalsalget: | 12 948 | +23,6 | 108 298 | -10,6 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Topp 30 - modeller. Oktober og hittil i år.
Modell
|
Reg. oktober
|
|
Modell
|
Reg. hittil 2020
|
1. Volkswagen ID.3 | 2475 | | 1. Audi e-tron | 8203 |
2. Toyota Rav4 | 706 | | 2. Volkswagen Golf | 4952 |
3. MG ZS EV | 586 | | 3. Volkswagen ID.3 | 4465 |
4. Nissan Leaf | 579 | | 4. Hyundai Kona | 4304 |
5. Hyundai Kona | 520 | | 5. Nissan Leaf | 3972 |
6. Audi e-tron | 513 | | 6. Tesla Model 3 | 3271 |
7. BMW i3 | 373 | | 7. Mitsubishi Outlander | 3016 |
8. Polestar 2 | 352 | | 8. Toyota Rav4 | 2937 |
9. Toyota Yaris | 337 | | 9. Mercedes-Benz EQC | 2755 |
10. Mercedes-Benz EQC | 332 | | 10. MG ZS EV | 2718 |
11. Mazda MX-30 | 317 | | 11. BMW i3 | 2257 |
12. Toyota Corolla | 303 | | 12. Renault Zoe | 2140 |
13. Peugeot 2008 | 272 | | 13. Hyundai Ioniq | 2078 |
14. Kia Niro | 257 | | 14. Skoda Octavia | 2033 |
15. Volvo XC60 | 246 | | 15. Toyota Corolla | 2008 |
16. Skoda Citigo | 214 | | 16. Volvo XC60 | 1954 |
17. Hyundai Ioniq | 166 | | 17. Toyota C-HR | 1897 |
18. Kia Soul | 164 | | 18. Polestar 2 | 1805 |
19. Suzuki Across | 160 | | 19. Toyota Yaris | 1732 |
20. Toyota C-HR | 156 | | 20. Peugeot 208 | 1709 |
21. BMW 3-Serie | 149 | | 21. Volvo XC40 | 1668 |
22. Peugeot 208 | 143 | | 22. Skoda Citigo | 1485 |
23. Mitsubishi Outlander | 126 | | 23. Kia Soul | 1460 |
24. Mercedes-Benz GLE | 124 | | 24. Volvo V60 | 1319 |
25. Renault Zoe | 119 | | 25. Kia Niro | 1295 |
26. Volvo XC90 | 119 | | 26. Volkswagen up! | 1264 |
27. Skoda Kodiaq | 109 | | 27. Peugeot 2008 | 1197 |
28. Mazda CX-30 | 107 | | 28. Volkswagen Passat | 1094 |
29. Volvo XC40 | 101 | | 29. Skoda Superb | 1077 |
30. Volvo V60 | 86 | | 30. Porsche Taycan | 1004 |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)