Mange elbilkunder opplever forsinkelser:
Volkswagen må utsette leveringer av ID.4
Den elektriske Volkswagen-SUV-en ID.4 har ikke de samme kvalitetsproblemene ID.3 hadde i starten, men møter på andre utfordringer fordi fabrikken mangler deler.
(Oppdatert 27/7)
Problemene som mangelen på elektroniske komponenter skaper for bilindustrien er ikke nær ved å ta slutt.
Flere produsenter har måttet redusere produksjonstakten på grunn av flaskehalsen i forsyningskjeden som er forårsaket av mangelen på halvledere, disse databrikkene eller «chips» som elektronikken som utgjør en stadig større del av bilen trenger.
Tregere enn forventet
Resultat: Bilprodusenter får ikke levert så mange biler de hadde planlagt. En av modellene som er rammet er VW ID.4. Som forventet selger den meget godt og det leveres mange for tiden – bare ikke så mange som meningen var.
Fått med deg disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Bilen mange forventet skulle trone på topp i registreringsstatistikken, er riktignok på andre plass blant elbilene så langt i år, bak Tesla Model 3, men må så langt i juli se seg forbigått også av Skoda Enyaq, ifølge elbilstatistikk.no.
Det er i skrivende stund levert 407 ID.4 i juli mot 520 Enyaq iV og 669 Ford Mustang Mach-e.
Klager i elbilforum
For ikke så lenge siden kunne vi fortelle om Skoda Enyaq-kunder som fikk utsatt sin levering og nå er det kjent at også den andre el-SUVen på MEB-plattformen her i landet, Volkswagen ID.4, opplever forsinkelser i produksjonen.
I debatt-tråder på elbilforum.no gir ID.4-kunder uttrykk for frustrasjonen sin over å måtte vente lenger på bilen enn de var forespeilet da de bestilte.
Det var bil24.no som først omtalte saken.
Det er for øvrig ikke første gang ID.4-kunder opplever slike forsinkelser. Også i februar ble det klart at flere som hadde bestilt bilen måtte vente lenger enn planlagt på bilen.
Venter på hengerfeste
En tilleggsutfordring som går igjen hos en del av de norske kundene er at bilen blir ytterligere forsinket fordi den er bestilt med hengerfeste.
En kunde beskriver i forumet hvordan bilen hans er ferdigprodusert, men mangler infotainmenskjerm (på grunn av databrikkemangelen) og hengerfeste – som ikke monteres før det øvrige er på plass.
Dermed blir den stående i Tyskland på ubestemt tid.
Og det er ikke et enkeltstående tilfelle.
Gjelder flere
Selv om VW-konsernet er spesielt hardt rammet, så er det tyske storselskapet slett ikke de eneste. Flere andre produsenter, særlig av elbiler, opplever å måtte utsette leveranser, og kunder som har fått utsatt levering lufter frustrasjonen i forumene på nett.
Dessverre ser det ut til at mikrochip-mangelen vil fortsette å skape problemer for bilindustrien godt inn i 2022.