BREMSES: Škoda Enyaq, her under bygging i fabrikken i Mladá Boleslav, er en av bilene som kan forsinkes av prosessor-mangelen.

Nye forsinkelser rammer globalt:

Ørsmå databrikker gir bilindustrien kjempetrøbbel

Verdens bilindustri har fått en kraftig utfordring. Mangel på mikroprosessorer gjør at mange fabrikker må stenge ned for kortere perioder. Særlig Volkswagen sliter, men flere produsenter er rammet.

Publisert Sist oppdatert

(Oppdatert)

Sist uke meldte Financial Times at bilindustrien nå står i en av sine største kriser – og denne gangen ikke direkte på grunn av koronasituasjonen.

Nå dreier det seg om mangel på mikroprosessorer.

Ifølge den britiske avisen er allerede produksjonen av over en kvart million biler globalt lagt på is, og før krisen er løst, vil det kunne dreie seg om en produksjonsmanko på 670.000 biler, ifølge analyseselskapet IHS Markit, som spår at krisen kan vare til ut i tredje kvartal i år.

Fredag annonserte Bosch, en av verdens ledende underleverandører til bilindustrien, at prosessormangelen seiler opp som bilindustriens største utfordring i 2021 ved siden av korona-krisen.

Har bygget seg opp

Krisen har vært varslet en stund allerede. Allerede tidlig i desember rapporterte Automotive News om at VW og deres største underleverandører, blant dem nettopp Bosch, varslet om en flaskehals i forsyningskjeden grunnet mangel på «chips» eller halvlederne som er kjernekomponentene i mikroprosessorer og -kontrollere, som er datahjernene i bilens elektroniske systemer.

Både General Motors, VW, Nissan Toyota og flere er rammet. Hyundai-konsernet ser imidlertid ut til å klare seg utenom flaskehalsene. Årsaken til det skal være at de ikke kansellerte kontraktene med prosessorleverandørene under koronakrisen i fjor, slik at de har sikret leveransene sine. I hvert fall hvis leverandørene oppfyller sin del av kontrakten.

Hva er det så som har skjedd?

Bilens hjerne

Det mest kritiske for at en moderne bil skal virke som den skal, er det vi ikke ser.

Det dreier seg om de allerede nevnte bittesmå «chipene». Mikroprosessorene med én integrert krets (av og til noen få), er «hjernen» i de elektroniske komponentene og kjernebestanddelen i digitaliseringen som foregår i bilindustrien.

Det handler også om programvaren, den software som gir instruksjonene fra føreren via det digitale grensesnittet (skjerm, bryter eller stemmekommando) videre til bilens systemer og komponenter.

Men først må altså denne maskinvaren være på plass , og her er prosessoren, brikken med de elektroniske kretsene som håndterer instruksjonene, den sentrale komponenten.

Kraftig økende behov

Store leverandører av slike prosessorer er for eksempel kjemper som Infineon, NXP, Renesas, Nvidia og Texas Instruments.

Per i dag er det fortsatt en relativt liten andel av de opp mot tre milliarder prosessorene som produseres hver dag (!) som går til bilindustrien, men behovet øker raskt.

En moderne elbil kan inneholde 3000 av disse brikkene, og industrien er helt avhengig av å få tilgang på mange millioner av dem hver eneste dag for å kunne produsere det antallet biler markedene etterspør.

Da er det selvsagt mildt sagt et problem når det nødvendige antallet prosessorer viser seg ikke å være tilgjengelig når bilen skal skrus sammen på produksjonslinjen i fabrikken.

Kort sagt: Produksjonen må stanses til de nødvendige brikkene er levert.

Og det er det som nå skjer blant bilprodusenter verden over. Flere har de siste ukene meldt om forsinkelser i produksjonen grunnet mangel på leveranser av prosessorer.

Må stanse bilproduksjonen

General Motors varslet ifølge New York Times onsdag at de midlertidig stanser produksjonen ved tre fabrikker i Nord-Amerika på grunn av mangel på prosessorer, i første omgang i en uke.

Den japanske produsenten Mazda regner på sin side med at de vil miste 30.000 biler i produksjon under første halvår på grunn av det samme problemet.

Både Ford, Toyota, Honda og Daimler har også varslet om redusert produksjon på grunn av brudd i forsyningskjeden av prosessorer.

Fredag ble det også annonsert midlertidige opphold i produksjonen for Renault, Dacia og Stellantis-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, RAM og Chrysler), av samme årsak.

Det ser likevel ut til at det er Volkswagen-konsernet som er hardest truffet av den nye utfordringen.

VW i knipe igjen

Volkswagen har varslet at det kan bli produsert 100.000 færre biler enn planlagt bare i første kvartal i år på grunn av chip-mangel. Det er allerede varslet redusert produksjonstakt ved noen fabrikker i februar.

Skoda på sin side annonserer at de vil operere midlertidig med 16 færre skift i sine fabrikker av samme årsak.

Det er ikke bare fordi de ikke selv får nok prosessorer at bilfabrikkene må bremse produksjonen; også deres underleverandører er avhengige av elektroniske brikker.

Vil ha erstatning

Allerede tidlig i desember varslet to av de aller største, tyske Continental og Bosch, at de sto foran en svikt i leveransene av prosessorer, noe som i særlig grad har rammet Daimler (som produserer Mercedes-Benz og Smart) og VW.

Forrige søndag skrev det tyske bransjenettstedet Automobilwoche at VW vil kreve erstatning fra sine leverandører på grunn av flaskehalsen de forårsaker i produksjonen.

Ifølge Automobilwoche kan inntektssvikten på grunn av «chip-krisen» komme til å utgjøre milliardbeløp for selskapet, selv om det er håp om å ta igjen enn del av det tapte om situasjonen bedrer seg i løpet av første halvår.

Feilvurderinger

Ifølge produsentene av mikroprosessorer er en viktig årsak at bilprodusentenes etterspørsel ble kraftig redusert under koronakrisen i vår.

Chip-produksjon er en svært kapitalintensiv sektor og produsentene er avhengige av å holde omsetningen oppe.

Produsentene av forbrukerelektronikk som PC-er, mobiltelefoner og spillkonsoller hadde – i motsetning til bilindustrien – økende etterspørsel og la dermed beslag på en økende andel av produksjonskapasiteten til prosessorindustrien, som planla for vesentlig mindre behov hos bilprodusentene.

Produksjonen av biler tok seg imidlertid opp raskere enn man hadde trodd, samtidig som tregheten i systemene har gjort at prosessorfabrikantene ikke i dag kan levere den typen prosessorer bilindustrien etterspør i tilstrekkelig antall.

Råvaremangel

Problemene forsterkes av utfordringer i råvaretilgangen til enkelte deler, blant annet såkalt ABF (Ajinomoto Build-up Film), et plastliknende materiale som brukes til isolasjon på integrerte kretser.

Imidlertid er det lys i enden av tunnelen. Onsdag sa Taiwans økonomiminister, Wang Mei-hua, ifølge Automotive News Europe, at landets mektige prosessorindustri vil rigge seg for å prioritere bilindustrien fremover. Dette skjedde etter samtaler hun hadde om temaet med sin tyske kollega, økonomiminister Peter Altmeier.

Fredag kunne Bloomberg fortelle at også USA har lagt press på taiwanesiske myndigheter for å forsøke å få øket produksjonen til bilindustrien.

Wang Mei-hua skal ha hatt samtaler med ledelsen i prosessorgiganten TSMC om å gå over det de i dag kaller 100 prosent kapasitetsutnyttelse og øremerke det overskytende til bilindustrien.

Kan vare måneder

Dette vil uansett ta noe tid, for det er krevende for prosessorindustrien å omstille til produksjon av komponenter med egenskapene bilindustrien trenger. Prosessorene i en bil er ofte utsatt for både høyere belastning og høyere temperaturer enn i mindre forbrukerelektronikk.

Ifølge Financial Times vil mangelen på prosessorer sannsynligvis fortsette å utgjøre en flaskehals i forsyningskjeden til bilindustrien i seks måneder fremover.