REKLAMERER MED 350 KW: Men nå får kundene «tilbudet» om å strupe toppeffekten på lading til 200 kW.
REKLAMERER MED 350 KW: Men nå får kundene «tilbudet» om å strupe toppeffekten på lading til 200 kW.

Porsche oppdaterer Taycan:

Tilbyr redusert lade­kapasitet som tilvalg

Nå kan også Porsche Taycan fra 2020 oppdateres som 2021-modellen. På programmet: Nye funksjoner, raskere akselerasjon og ... lavere ladeeffekt.

Publisert Sist oppdatert

Porsche kom i fjor høst med en rekke kritiske oppdateringer for 2021-modellen av Porsche Taycan.

Også eiere av 2020-modellen tilbys nå disse oppdateringene uten ekstra kostnad, men de må ta turen innom en Porsche-forhandler for å få dem installert.

Det er relativt omfattende oppdateringer det dreier seg om, blant annet Apple CarPlay, som vil gjøre det lettere å synkronisere iPhone og andre iOS-enheter.

I kategorien «kanskje kjekt å ha» finner vi en funksjon som gjør at stemningsbelysningen om bord skifter farge i takt med musikken som spilles.

Navigasjonssystemet skal dessuten være blitt forbedret, blant annet med bedre trafikkdata og en enklere måte å søke etter ladestasjoner på.

Kan strupe ladekapasiteten

Blant oppdateringene Porsche lister opp (detaljene om oppdateringene finnes her, på Porsches egne nyhetssider), er det en som kan virke noe spesiell:

«Med den nye batteribesparende ladefunksjonen kan ladekapasiteten reduseres fra 270 kW til 200 kW om man ønsker det», skriver produsenten på informasjonssiden.

«Den resulterende lavere batteritemperaturen under lading fører til mer moderat ladepåvirkning og en høy-effektiv ladeprosess».

For å skåne batteriet Porsche tilbyr altså å strupe ladeeffekten - og det på en bil som er blitt markedsført med løfte om at den skal kunne lades regelmessig med en effekt på opptil 350 kW.

Skåne batteripakken

Denne oppdateringen forklares med et ønske om å ivareta batteriets ytelse og levetid, og skal være basert på et ønske ytret av en del Porsche-kunder som ville prioritere lang levetid for batteriet.

Sjefen for Taycan-modellrekken hos Porsche, Robert Meier, sa i en uttalelse til media i slutten av mars:

«Ladeprosessen kan komme til å ta fem til ti minutter lengre tid, men den gir noe batteribesparelse for kunder som ønsker å skåne batteriet».

Så er det jo nærliggende å lure på om det innebærer at de som ikke velger dette risikerer kortere levetid på batteripakken?

Sportsbilprodusenten annonserer samtidig at ombordladeren på 22 kW vil kunne ettermonteres «i utvalgte markeder» fra sent i 2021.

Kan velge månedsleie

Av andre oppgraderinger som er tilgjengelige kan nevnes forbedringen av luftfjæringssystemet med såkalt Smartlift, og muligheten for å abonnere på visse funksjoner i stedet for å kjøpe dem, som for eksempel InnoDrive, som inkluderer en rekke førerstøttesystemer.

Videre oppdateres programvaren for kontrollenhetene som styrer drivverket og understellet. Ifølge Meier har systemene fininnstillinger for kommunikasjonen mellom kraftelektronikken og batteristyringen som i seg selv skal forbedre akselerasjonstiden for Taycan Turbo S fra rimelig imponerende 9,8 sekunder til enda litt mer imponerende 9,6 sekunder.

Importøren informerer

Taycan-eiere vil bli kontaktet av sin Porsche-forhandler for informasjon om oppdateringene for deres bil.

«Alle kunder får tilsendt informasjon fra oss når det er nye oppdateringer på trappene, dette gjelder også for tilgjengelige Taycan oppdateringer», skriver Maren Helgestuen, kommunikasjonssjef hos Porsche-importøren, til Motor i en e-post.

Angående årsakene til at det tilbys redusert ladekapasitet til dem som ønsker det, presiserer importøren følgende:

«På generelt grunnlag (gjelder alle elbiler) utvikles det mer varme i et batteri jo høyere ladeeffekten er, og ladeeffektiviteten blir tilsvarende lavere. For kunder som vil lade med mindre tap og få høyere virkningsgrad, og ladehastighet ikke er like viktig, kan nedjustering av maksimal ladeeffekt til 200 kW være en løsning. Det er også slik at jo lavere ladeeffekt desto mindre slitasje på batteriet, så kundene må avgjøre selv hva som passer deres bruk. Vi anbefaler verken det ene eller andre. Taycan har markedets høyeste ladeeffekt på 270 kW, og både bilen og batteriet er konstruert for dette, og lading på maksimal effekt er selvsagt innenfor batterigarantibetingelsene».