Det tyske sportsbilmerket Porsche «tok en Jaguar» da elektriske Taycan kom til landet.
Akkurat som da elektriske I-Pace dukket opp og tok det britiske prestisjemerket til et salgsnivå de aldri hadde vært i nærheten av (en tidobling fra 2017 til 2019!), hadde Taycan en lignende, om enn mer moderat, effekt på Porsche-salget, som ble tredoblet fra 2019 til 2020.
22 prosent billigere
Det skal sies at Porsche Taycan er en betydelig mer kostbar bil enn I-Pace med en innstegspris per i dag på like oppunder en million, for utgaven Taycan 4S med den minste batteripakken.
Nå kommer snart en ny versjon av den elektriske sportsbilen, som blir vesentlig rimeligere.
Den heter kort og godt Taycan, har drift kun på bakhjulene, og vil koste fra 769.900 kroner, levert Oslo.
Annonse
Like bra ytelser
Når vi skriver ny, er det kanskje noen som stusser og synes de kjenner igjen bildene. Det er ikke så rart, for Porsche tyvstartet i Kina og lanserte modellen der i fjor sommer.
Som firehjulsdrevne 4S tilbyr Porsche på «bare» Taycan både batteripakken Performance Battery (PB) på 79,2 kWt brutto og Performance Battery Plus (PBP) på 93,4 kWt.
Med sistnevnte øker fra-prisen til 826.700 kroner.
De to versjonene kommer med heftige ytelser man forventer hos Porsche, med henholdsvis opptil 408 og 476 hk (begge med overboost).
Rekkevidde (WLTP), oppgis til 431 km (PB) og 484 km (PBP) - som vanlig bare mulig å oppnå under gode kjøreforhold sommerstid med ganske så pen kjøring.
Etter å ha spesifisert opp bilen med nordisk pakke, som inkluderer varmepumpe, pluss en del ekstrautstyr vi synes passer på en slik bil, når vi fortsatt ikke opp i prisen på en basis-4S.
Med andre ord, ved å renonsere på firehjulsdrift, som mange strengt tatt ikke trenger, får man en bra utstyrt bil til lavere pris.
Porsche utvider dermed antakelig sin potensielle kundegruppe en del og det ville ikke forbause oss om 2021 ble nok et rekordår for merket her i landet.