HYGGELIGERE PRISET: Porsche «bare» Taycan har kun bakhjulsdrift, men vi tipper den blir underholdende å kjøre.

Ny innstegsversjon med bakhjulsdrift:

Porsche Taycan blir 200.000 kroner billigere

Lansert i en subtil rosé-farge, kan el-sportsbilen nå bli din for 769.000 kroner.

Publisert

Det tyske sportsbilmerket Porsche «tok en Jaguar» da elektriske Taycan kom til landet.

Akkurat som da elektriske I-Pace dukket opp og tok det britiske prestisjemerket til et salgsnivå de aldri hadde vært i nærheten av (en tidobling fra 2017 til 2019!), hadde Taycan en lignende, om enn mer moderat, effekt på Porsche-salget, som ble tredoblet fra 2019 til 2020.

22 prosent billigere

Det skal sies at Porsche Taycan er en betydelig mer kostbar bil enn I-Pace med en innstegspris per i dag på like oppunder en million, for utgaven Taycan 4S med den minste batteripakken.

Nå kommer snart en ny versjon av den elektriske sportsbilen, som blir vesentlig rimeligere.

Den heter kort og godt Taycan, har drift kun på bakhjulene, og vil koste fra 769.900 kroner, levert Oslo.

SOM DE ANDRE: Interiøret i «basis»-Taycan, her skinninteriør (ekstrautstyr), skiller seg ikke fra øvrige versjoner.

Like bra ytelser

Når vi skriver ny, er det kanskje noen som stusser og synes de kjenner igjen bildene. Det er ikke så rart, for Porsche tyvstartet i Kina og lanserte modellen der i fjor sommer.

Som firehjulsdrevne 4S tilbyr Porsche på «bare» Taycan både batteripakken Performance Battery (PB) på 79,2 kWt brutto og Performance Battery Plus (PBP) på 93,4 kWt.

Med sistnevnte øker fra-prisen til 826.700 kroner.

De to versjonene kommer med heftige ytelser man forventer hos Porsche, med henholdsvis opptil 408 og 476 hk (begge med overboost).

Rekkevidde (WLTP), oppgis til 431 km (PB) og 484 km (PBP) - som vanlig bare mulig å oppnå under gode kjøreforhold sommerstid med ganske så pen kjøring.

CCS: Ladeluke på høyre forskjerm, som tillater Plug&Charge-lading (automatisk betaling når du lader).
TILSKUDD: Taycan-familien er blitt større: Taycan, 4S, Turbo og Turbo S, med klokken fra nede til venstre.

Ny rekord?

Etter å ha spesifisert opp bilen med nordisk pakke, som inkluderer varmepumpe, pluss en del ekstrautstyr vi synes passer på en slik bil, når vi fortsatt ikke opp i prisen på en basis-4S.

Med andre ord, ved å renonsere på firehjulsdrift, som mange strengt tatt ikke trenger, får man en bra utstyrt bil til lavere pris.

Porsche utvider dermed antakelig sin potensielle kundegruppe en del og det ville ikke forbause oss om 2021 ble nok et rekordår for merket her i landet.