De to småbilene tilbakekalles for ulike typer feil i programvaren. Det skrev Vi Bilägare mandag.
Tlbakekallingskampanjene ble nylig registrert hos Car-recalls.eu og i begge tilfellene dreier det seg om feil som i ytterste konsekvens kan gå på sikkerheten løs.
Fiat: Kollisjonspute
Flere tusen biler kalles tilbake av de respektive produsentene, italienske Fiat og japanske Honda.
I det første tilfellet dreier det seg om 14.534 eksemplarer av Fiats ferske elbil, som kalles tilbake globalt for å utbedre en feil som innebærer at det kan gis en falsk melding om at kollisjonsputen på passasjersiden foran er deaktivert, mens så i virkeligheten ikke er tilfelle.
Risikoen er da at en barnestol monteres bakovervendt på denne plassen selv om kollisjonsputen fortsatt er aktiv, noe som kan få fatale konsekvenser i tilfelle frontkollisjon der puten løses ut.
Annonse
Honda: Sikkerhetsbelte
Hondas tilbakekalling gjelder også en potensiell sikkerhetsrisiko idetbilbeltevarsleren er feilprogrammert slik at den ikke fungerer i alle situasjoner.
Det er 3338 eksemplarer av Honda e som omfattes av kampanjen.
I alle tilfellene vil bilenes eiere kontaktes av produsenten for å få utført utbedringen som er påkrevd.