EN GILD FARGE: Denne Velvet Red-fargen koster 9200 kroner med moms på en Kodiaq og 10.900 kroner på en momsfri Enyaq.
Foto: KNUT MOBERG
Like dyrt med og uten moms:
Stusser over «uforklarlig» pris-differanse på bilutstyr
Elbiler har ikke moms på utstyr som følger med bilen. Men hvorfor er prisforskjellen ulik fra momssatsen når det samme utstyret er i bensin- eller dieselbiler? Skoda Norge skylder på valutakursen.
En Skoda Enyaq-kjøper begynte å undres da han studerte prislisten: En del av prisene var påfallende like prisen som inkluderer moms på en relativt sett tilsvarende modell med forbrenningsmotor: Skoda Kodiaq.
Som hovedregel er det ikke moms på utstyret som kan sies å «inngå i omsetningen av kjøretøyet» (les mer om loven lenger ned i saken).
Her er fire eksempler som klart omfattes av fritaket, som fabrikkmontert utstyr og dermed en del av bilen som selges:
Priseksempler på Skoda-utstyr:
Utstyr
|
Kodiaq (med mva)
|
Enyaq (uten mva)
|
Differanse
|
Metallic lakk | 6 900 kr | 6 600 kr | 4,5 prosent |
Velvet Red lakk | 9 200 kr | 10 900 kr | -15,6 prosent |
Delingsnett | 1 900 kr | 1 900 kr | 0 prosent |
Utvidet garanti | 5 100 kr | 5 200 kr | -1,3 prosent |
Det fjerde tilvalget - såkalt utvidet garanti - koster altså en hundrelapp mer på elbilen. NAF har for øvrig ved en tidligere anledning kritisert selve praksisen med å tilby dette, som de mener fremstår som en skjult prisøkning.
«Basert på valuta»
Skoda-importøren forklarer forskjellene slik:
– Alt ekstrautstyr som leveres montert på Enyaq er priset uten merverdiavgift, sier Morten Moum, kommunikasjonssjef for Skoda hos Harald A. Møller, til Motor, etter å ha undersøkt med produktavdelingen hos importøren.
– Alle utstyrprisene våre er basert på kalkyler vi får fra fabrikken, og fabrikken har forskjellige priser på utstyret på de ulike modellene, uavhengig av drivlinje.
Moum nevner som eksempel at utstyrsprisene settes på et gitt tidspunkt og er da blant annet avhengig av valutasituasjonen der og da.
Prisene på Skoda Enyaq ble satt i september i fjor. På det tidspunktet kostet euroen mellom 11,50 og 12 norske kroner.
Ikke generelt fritak
Det foreligger ikke et generelt fritak for utstyr til elbiler. Dette vil bare være fritatt i den utstrekning utstyret kan sies å «inngå i omsetningen av kjøretøyet». Finansdepartementet gir i en tekst om rettskilder følgende eksempel:
«F.eks. vil utstyr som jekk, ekstra sett med hjul som leveres sammen med kjøretøyet – og som det ikke betales særskilt vederlag for – omfattes av fritaket.»
Finansdepartementets uttalelse reflekterer gjeldende praksis, slik den er nedfelt i Merverdiavgiftshåndboken 2019 pkt. 6-7.3.