Skoda presenterte el-SUV-en Enyaq på på hjemmebane i Praha i kveld. Sjelden har det vært større oppmerksomhet i Norge rundt en internasjonal billansering.
Vertene i den direktesendte lanseringen i Praha, hilste til og med spesielt til det norske publikummet, «som har samlet seg i kinosaler», som det ble sagt.
– Ja, forhandleren i Ålesund har hyret den lokale kinoen for premierevisning med sine kunder, bekrefter kommunikasjonssjef i Skoda, Morten Moum, overfor Motor.
Andre modell
Som helelektrisk SUV treffer Skoda Enyaq potensielt midt i blinken hos norske bilkjøpere.
Dette er den andre bilen fra Volkswagen-konsernets MEB-plattform, som er konstruert for en serie helelektriske modeller de kommende årene.
Volkswagen ID.3 er den første modellen. Den har allerede ankommet i hundretall på skip til norske havner - i fargene lys grå, mørk grå, hvit og turkis.
Enyaq er altså modell nummer to. Så kommer den nærmest identiske Volkswagen ID.4. Deretter får vi se Audi Q4 e-tron og Seat el-born.
Annonse
Priser klare
De norske prisene skulle etter planen blitt gjort kjent onsdag morgen, men dukket likevel opp på offisielle Skoda-sider i går kveld.
Bilene kan bestilles umiddelbart. Men en kombinasjon av koronapandemien og utfordringene rundt programvaren i Volkswagen-konsernets kommende elbiler, har ført til at leveringstidspunktene er skjøvet til 2021.
Statsministeren kom
Selve lanseringen startet kl 19 i kveld, men sendingen begynte i Skodas YouTube-kanal allerede fra kl 18.40.
I tillegg til presentasjonen av Enyaq, ble også Skodas 125-årsjubileum behørig markert - med Tsjekkias statsminister Andrej Babis som den mest prominente gjesten.
Her er motoralternativene og startprisene på Enyaq:
Enyaq iV 50 (55 kWt): 150 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km: 348.520 kroner.
Enyaq iV 60 (62 kWt): 150 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km: 408.520 kroner.
Enyaq iV 80 (82 kWt): 204 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 500 km: 449.520 kroner.
Enyaq iV 80 X (82 kWt): 265 hester, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km: 478.520 kroner.
Enyaq iV vRS (82 kWt): 306 hester, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Her er ikke prisen klar ennå.
Bilen er 4688 mm lang, 1877 mm bred og 1618 mm høy.
Bagasjerommet er på 585 liter.
Annonse
Under e-tron
Innstegsmodellen til under 350.000 kroner er en ganske ribbet utgave, uten blant annet en del sikkerhetsutstyr mange norske kunder tar som en selvfølge, i tillegg til en rekke komfort- og designelelementer.
Og, ikke minst, må du klare deg uten tilhengerfeste med 1400 kilo kapasitet.
Enyaq kommer prismessig gunstig ut, etter Motors oppfatning. Selv den største og sterkeste modellen – hvis vi ser bort fra RS-utgaven – har en startpris godt under for eksempel Audi e-tron 50 og Jaguar I-Pace.
Motor prøvekjørte
Så gjenstår det å se hvordan norske kunder vekter prestisje mot rekkevidde og utstyr.
Motor var blant mediene som fikk prøvekjøre bilen på irske veier i vår. Og det er bare å slå fast: Dette er en flott bil.