<b>ENDELIG: </b>Slik ser Skoda Enyaq ut i en ganske standard versjon.
ENDELIG: Slik ser Skoda Enyaq ut i en ganske standard versjon.

Her er de første bildene av Skoda Enyaq:

Startpris på under 350.000 kroner

Endelig får bilverden se en av høstens store nyheter. Og klarer du deg med bakhjulsdrift og 340 kilometer rekkevidde, så blir også prisen svært lav.

Publisert Sist oppdatert

Skoda presenterte el-SUV-en Enyaq på på hjemmebane i Praha i kveld. Sjelden har det vært større oppmerksomhet i Norge rundt en internasjonal billansering.

Vertene i den direktesendte lanseringen i Praha, hilste til og med spesielt til det norske publikummet, «som har samlet seg i kinosaler», som det ble sagt.

– Ja, forhandleren i Ålesund har hyret den lokale kinoen for premierevisning med sine kunder, bekrefter kommunikasjonssjef i Skoda, Morten Moum, overfor Motor.

<b>MERKETYPISK: </b>Bakfra kjenner vi igjen lyktebåndene fra øvrige Skoda-modeller.
MERKETYPISK: Bakfra kjenner vi igjen lyktebåndene fra øvrige Skoda-modeller.

Andre modell

Som helelektrisk SUV treffer Skoda Enyaq potensielt midt i blinken hos norske bilkjøpere.

Dette er den andre bilen fra Volkswagen-konsernets MEB-plattform, som er konstruert for en serie helelektriske modeller de kommende årene.

<b>DEMPET: </b>Produksjonsmodellen er blitt litt mer dempet enn konseptmodellen, som naturlig er. Som ekstrautstyr kan du få en grill med lysende ribber.
DEMPET: Produksjonsmodellen er blitt litt mer dempet enn konseptmodellen, som naturlig er. Som ekstrautstyr kan du få en grill med lysende ribber.

Volkswagen ID.3 er den første modellen. Den har allerede ankommet i hundretall på skip til norske havner - i fargene lys grå, mørk grå, hvit og turkis.

Enyaq er altså modell nummer to. Så kommer den nærmest identiske Volkswagen ID.4. Deretter får vi se Audi Q4 e-tron og Seat el-born.

<b>ELEGANT</b>: Interiøret har det samme flytende designet som vi har sett tegninger av underveis i prosessen
ELEGANT: Interiøret har det samme flytende designet som vi har sett tegninger av underveis i prosessen

Priser klare

De norske prisene skulle etter planen blitt gjort kjent onsdag morgen, men dukket likevel opp på offisielle Skoda-sider i går kveld.

Bilene kan bestilles umiddelbart. Men en kombinasjon av koronapandemien og utfordringene rundt programvaren i Volkswagen-konsernets kommende elbiler, har ført til at leveringstidspunktene er skjøvet til 2021.

<b>DRØMMEPOSISJON:</b> Mange norske kunder har lenge drømt om å kunne synke ned i disse setene.
DRØMMEPOSISJON: Mange norske kunder har lenge drømt om å kunne synke ned i disse setene.

Statsministeren kom

Selve lanseringen startet kl 19 i kveld, men sendingen begynte i Skodas YouTube-kanal allerede fra kl 18.40.

I tillegg til presentasjonen av Enyaq, ble også Skodas 125-årsjubileum behørig markert - med Tsjekkias statsminister Andrej Babis som den mest prominente gjesten.

<b>BRA FINISH</b>: Materialene i Enyaq har et solid og bruksvennlig preg.
BRA FINISH: Materialene i Enyaq har et solid og bruksvennlig preg.

Her er motoralternativene og startprisene på Enyaq:

  • Enyaq iV 50 (55 kWt): 150 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 340 km: 348.520 kroner.
  • Enyaq iV 60 (62 kWt): 150 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km: 408.520 kroner.
  • Enyaq iV 80 (82 kWt): 204 hester, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 500 km: 449.520 kroner.
  • Enyaq iV 80 X (82 kWt): 265 hester, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km: 478.520 kroner.
  • Enyaq iV vRS (82 kWt): 306 hester, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km. 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Her er ikke prisen klar ennå.

Bilen er 4688 mm lang, 1877 mm bred og 1618 mm høy.

Bagasjerommet er på 585 liter.

<b>EKSTRA</b>: Her er noe av ekstrautstyret du kan velge for å få Enyaq litt mer individuell. Blant annet den lysende grillen.
EKSTRA: Her er noe av ekstrautstyret du kan velge for å få Enyaq litt mer individuell. Blant annet den lysende grillen.

Under e-tron

Innstegsmodellen til under 350.000 kroner er en ganske ribbet utgave, uten blant annet en del sikkerhetsutstyr mange norske kunder tar som en selvfølge, i tillegg til en rekke komfort- og designelelementer.

Og, ikke minst, må du klare deg uten tilhengerfeste med 1400 kilo kapasitet.

Enyaq kommer prismessig gunstig ut, etter Motors oppfatning. Selv den største og sterkeste modellen – hvis vi ser bort fra RS-utgaven – har en startpris godt under for eksempel Audi e-tron 50 og Jaguar I-Pace.

Motor prøvekjørte

Så gjenstår det å se hvordan norske kunder vekter prestisje mot rekkevidde og utstyr.

Motor var blant mediene som fikk prøvekjøre bilen på irske veier i vår. Og det er bare å slå fast: Dette er en flott bil.

Les alt om prøvekjøringen her.

Powered by Labrador CMS