FØRSTE BÅTLAST: Nå strømmer det Ford Mustang Mach-e inn i landet via Drammen havn. Ford-sjefen i Norge står her foran et knippe av de først ankomne.

Nå er Mustang Mach-E omsider kommet:

Slipper endelig Mustangene løs i Norge

Ford-importøren opplyser at de starter overleveringene til norske Mustang Mach-E-kundene for fullt de neste ukene. Den første båtlasten er ankommet Norge.

Publisert Sist oppdatert

Ford Norge forteller at de vil fortsette å levere ut store volum gjennom mai og inn i juni. De første kundesolgte bilene skal nå sendes fra Drammen havn til forhandlere over hele Norge.

Forhandlerne skal så klargjøre bilene og foreta en gjennomgang med kundene før disse kan forlate forhandlerne i sin nye Mustang Mach-E.

Opprinnelig var det annonsert at bilen skulle være i Norge helt på slutten av fjoråret, men datoen er blitt forskjøvet flere ganger.

Les flere elbil-nyheter:

– Interessen for Mach-E har vært overveldende siden Europa-premieren i Oslo. Dessverre har covid-19 situasjonen gjort at ventetiden for de mange spente kundene våre har blitt lengre enn vi kunne forutse, men nå nærmer de første overleveringene seg. Dette er en merkedag for Ford i Norge, sier en tydelig stolt administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Bestillingene av nye Mustang Mach-E i Norge har, ifølge Fords administrerende direktør, gått over all forventning. Berg er optimist for fortsettelsen, og forteller om gode tilbakemeldinger fra kunder som har prøvekjørt bilen.

Ford Mustang Mach-e har gjort god figur i tester, blant annet i Motors og NAFs vintertest tidlig i mars.

MUSTANG I HAVN: Ford skal levere ut tusener av slike de neste månedene, kan importøren fortelle.

Skal levere flere tusen biler

– Et stort antall biler er nå produsert eller på båt på vei til Europa og Norge. Det betyr at majoriteten av de første bestillingene blir levert til norske kunder i løpet av mai og juni, sier Berg.

– I alt regner vi med å levere flere tusen biler i løpet av disse månedene, slik at mange vil få sin nye elbil før årets sommerferie, legger han til.

– Vi holder alle som venter på sin nye Mach-E løpende informert på epost ved viktige milepæler for deres bil. De får beskjed så snart vi kan bekrefte at bilen er underveis, når den har ankommet Europa og igjen når den nærmer seg levering, sier Berg.

Bestselger er dyrest

Så langt er den klart mest populære Mustang Mach-E-varianten blant norske kunder den med firehjulsdrift og 540 km rekkevidde. De mest populære fargene er sort og rød.

Prisene på Mustang Mach-e spenner fra 412.000 kroner for versjonen med bakhjulsdrift og den minste batteripakken til 544.000 kroner med firehjulsdrift og det største batteriet, før pakker og tilvalg legges til.

Mot slutten av 2021 kommer også høy-ytelsesversjonen Mustang Mach-E GT til Europa. Med firehjulstrekk og Long Range-batteri som standard, har den 487 hestekrefter, et dreiemoment på 860 Nm og skal sprinte fra 0-100 km/t på bare 3,7 sekunder.

Her er alle Motors biltester: