HODEPINE: En mulig defekt ved batteriet og potensiell brannfare gjør at batteripakken i samtlige Opel Ampera-e skal byttes ut.
HODEPINE: En mulig defekt ved batteriet og potensiell brannfare gjør at batteripakken i samtlige Opel Ampera-e skal byttes ut.

Tar drastisk grep i elbil-floke:

Opel skal bytte ut batteriene i alle Ampera-e

Ampera-e-eierne har fått beskjed om at de bør parkere utendørs inntil videre på grunn av brannrisiko. Den gode nyheten er at Opel har kommet frem til en løsning – og den er temmelig radikal.

Publisert Sist oppdatert

På grunn av noen få branntilfeller i USA har Opel bestemt seg for at de nå vil erstatte batteripakken i Ampera-e med en helt ny for å unngå brannrisikoen.

Det er det seneste kapittelet i sagaen om elbilen, et adoptert problembarn for den norske importøren.

Begeistringen var stor da Opel i 2015 lanserte den nye elbilen, Europa-versjonen av Chevrolet Bolt og den første folke-elbilen med virkelig lang rekkevidde.

Siden har listen over problemer blitt lang.

Etter at Opel, tidligere eid av amerikanske General Motors, ble overtatt av PSA-gruppen (Peugeot-Citroën), ble Bertel O. Steen, som fra før var Peugeot-importør, distributør for merket i Norge.

Det var egentlig Chevrolet Bolt, produsert av General Motors, som i over fire år ble solgt av Opel i Norge under navnet Ampera-e. Et lite antall Bolt fra USA ble også registrert her i landet.

Mye trøbbel

Bilen har en mildt sagt brokete historikk. Det startet med at kundene måtte vente mye lenger på bilene enn forventet, deretter ble prisen satt kraftig opp og stadig flere kunder begynte å vende Opel ryggen og heller kjøpe nye og konkurransedyktige alternativer, som kom på markedet i mellomtiden.

Opel måtte sette ned prisen igjen for i det hele tatt å få solgt bilen, som i starten hadde hatt en vanvittig etterspørsel.

Senest i januar i år fikk kundene vite at de ikke lenger hadde tilgang til telematikk-tjenesten Onstar, som er en GM-proprietær løsning og NAF grep inn og krevde en solid kompensasjon for eierne av bilen.

Branner i USA

Men det har ikke vært slutt med det. Bilen har i etterkant vært tilbakekalt for en svakhet med batteripakken, etter noen branntilfeller i USA.

I Nord-Amerika ble rundt 50.000 Bolt kalt inn for programvare-oppdatering, etter at det hadde vært fem tilfeller der bilene begynte å brenne i fjor.

Imidlertid har det i etterkant vært ytterligere to tilfeller av brann i USA, og da gikk GM ut med en anbefaling til eiere av modellen (modellår 2017 - 2019) om å unngå lading av bilen om natten, og om å holde bilen parkert utendørs.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FØRE VAR: </span>– Vi tar sikkerheten til kundene på største alvor, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën hos importøren Bertel O. Steen.
FØRE VAR: – Vi tar sikkerheten til kundene på største alvor, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën hos importøren Bertel O. Steen.

Over 4000 biler

Og hva er så situasjonen for norske kunder? Til sammen er det registrert nesten 4300 eksemplarer av Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt – sistnevnte er det bare registrert 335 stykker av.

– Vi tar sikkerheten til kundene på største alvor, og følger føre var-prinsippet. Vi er i daglig dialog med Tyskland, som igjen får oppdateringene fra GM og følger i utgangspunktet de rådene som gis derfra, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën hos importøren Bertel O. Steen.

Importøren har ikke kjennskap til at det har vært noen tilfeller av batteribrann i noen Ampera-e i Norge.

– Vi vet per nå ikke hvor mange biler som er berørt og hvilke det dreier seg om, men som sagt benytter vi føre var-prinsippet og ber alle eiere om å forholde seg til våre anbefalinger, sier Pettersen.

Anbefalingene det dreier seg om er forholdsregler bileierne bør ta mens de venter på å få innkalling til batteribytte.

– Få programvaren oppdatert

Pettersen insisterer på at de som ennå ikke har vært hos sin forhandler for å få installert programvareoppdateringen, bør gjøre dette så snart som mulig.

– Det er programmet som overvåker battericellene og skal oppdage det om det skulle oppstå feil på noen av dem. Det er derfor veldig viktig at bilene er oppdatert med denne programvaren, sier Pettersen og fortsetter:

– Vi har imidlertid i tillegg gått ut med en del anbefalinger til alle Ampera-e-eierne etter råd fra GM. Disse kom etter at det var to nye branntilfeller på Chevrolet Bolt i USA også etter programvareoppdatering.

Det dreier seg om anbefalinger – som bør følges i den grad det er praktisk mulig, understreker han og legger til at anbefalingene også gjelder de norske Chevrolet Bolt-eierne.

Disse har ikke lenger noen importør å forholde seg til etter at selskapet som tok inn bilene til Norge, Bergheim Auto, gikk konkurs i fjor.

Stein Pettersen sier imidlertid at eierne av Chevrolet Bolt kan kontakte den svenske avdelingen av KW Parts, som håndterer GMs ettermarked i Europa, for nærmere veiledning.

Krevende anbefalinger

Anbefalingene fra importøren frem til batteripakkene blir byttet ut, er temmelig inngripende for bileierne. Det dreier seg nemlig blant annet om å la være å lade bilen om natten uten oppsyn, og å parkere bilen utendørs og ikke tett inntil en husvegg.

Senest i forrige uke viste en brann i en elbil nær inntil en bolig nær Haugesund hvor dramatisk en slik hendelse kan være.

Dessuten bør ikke batteriet lades til over 90 prosent ladetilstand og i tillegg til dette ber Opel kundene om å lade bilen etter hver gang den er brukt, og unngå at rekkevidden faller under 110 km når dette er mulig.

Anbefalingene kommer i løpet av noen uker til å ha blitt sendt ut til de berørte bileierne i posten.

Ny tilbakekalling kommer

I informasjonen til kundene fra importøren heter det at Opel vil gjennomføre en ny tilbakekallingsaksjon for Ampera-e.

Det er tidligere blitt sagt at batterimoduler ville bli byttet ut, men fredag ble det altså kjent at hele batteripakken vil tas ut og erstattes med en ny. Kundene vil bli varslet når turen kommer til deres bil.

Dette kommer til å bli en kjempemessig og tidkrevende operasjon. Det er produsert rundt 9000 Ampera-e i alt og av disse befinner nesten 4000 seg i Norge, landet der det er levert flest av dem.

NAF: – Forbrukeren må holdes informert

Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAF Advokat sier at det er en god nyhet at Opel har funnet en løsning for de berørte eierne, men minner om at det er viktig at forbrukernes rettigheter ivaretas i mellomtiden.

– Selv om tilbakekalling av berørte biler er positivt, er det viktig at forbrukerne ikke blir skadelidende i prosessen. I den forbindelse krever loven at utbedring skjer uten «vesentlig ulempe» for forbrukeren, og «innen rimelig tid». Vi forventer at forbrukerne ellers holdes informert om fremdrift/status i saken, sier Grøtta til Motor.

Så hva slags tidsperspektiv snakker vi om?

– Avgjørelsen om å bytte ut batteripakkene er helt fersk, så det er det for tidlig å si nå, men vi holder oss som sagt kontinuerlig orientert og vil informere kundene fortløpende, sier Stein Pettersen.

– Vi har full forståelse for at det er krevende for kundene, men forsikrer dem om at det arbeides dag og natt med denne saken, understreker han, og forsikrer at Opel kommer til å arbeide for å minimere ulempene for Ampera-e-eierne i den grad det er mulig.