NYSKAPENDE: Opel Ampera-e ble lansert som en praktisk rekkeviddepionér – og har fortsatt mange kvaliteter. Men prisen har gått som en jo-jo. Foto: Tomm W. Christiansen
NYSKAPENDE: Opel Ampera-e ble lansert som en praktisk rekkeviddepionér – og har fortsatt mange kvaliteter. Men prisen har gått som en jo-jo. Foto: Tomm W. Christiansen

Motor-test: Opel Ampera-e

Endelig en bil å sette pris på

I skrivende øyeblikk er prisen på en Opel Ampera-e 359.900 kroner. Har du fulgt litt med på denne bilens historie, så vet du at prisen fort kan være en helt annen når du leser dette.

Publisert Sist oppdatert

Motor testet Opel Ampera-e første gang for snaut to år siden, men bilen ble da ikke den suksessen man trodde – først og fremst på grunn av leveringsproblemer.

Den er derfor testet om igjen i 2019 i et nytt konkurransebilde.

Opel Ampera-e 2019

71 poeng

Elmotor 204 hk, dreiemoment 360 Nm. Batteri 60 kWt, forhjulstrekk, trinnløst automatgir. 0-100 sek.: 7,3 sek. (fabrikkmålt)

Komfort 7/10

Svært lettkjørt, kan kjøres nesten bare med gasspedalen. Oversiktlig framover og til siden. Ryggekamera standard. Bra rattvarme, svak setevarme. Kronglete justering av radiokanaler/lyd. Bra fjæringskomfort på så liten bil. Må koble til telefon for å få navigasjon.

Design 6/10

Ikke lett å lage et både pent og funksjonelt uttrykk på 4,17 meter, men vi synes Opel lykkes bra med eksteriøret. Men den like korte konkurrenten Hyundai Kona virker mer snerten. På det jevne innvendig, der heller ikke materialkvaliteten hever synsinntrykket.

Kjøreegenskaper 7/10

Henger godt med under aktiv kjøring og kritiske manøver, selv om den er kort og høy. Tung og stabil på landeveien, lite småbilfølelse. Naturligvis svært rask og momentsterk med sine 204 hester.

Miljø og forbruk 9/10

I null grader og snøslaps målte vi forbruket til 1,90 kWt og stipulert kjørelengde til 320 km. Det er godkjent differanse til de offisielle tallene på 423 km, målt under gunstigere forhold. Null utslipp.

Utstyr 8/10

Kommer bare i en toppmodell, med blant annet skinnseter, varme i ratt og baksete, nøkkelfritt system, bi-xenon lys og frontkamera med fotgjengeroppdager, ryggekamera og stort lydanlegg. Vinterdekk eneste tillegg.

Praktisk 6/10

Bagasjerommet er kort, men dypt og rommer litt mer enn for eksempel e-Golf. Baksetet er delbart 60/40, men mangler skiluke. Lett å gå inn og ut av. Man sitter høyt med usedvanlig store vindusflater framover og til siden – og ditto små bak.

Pris 7/10

Med en fersk prisreduksjon på 40.000 kroner, øker også konkurranseevnen. Nå havner den i et sjikt med Hyundai Kona, Kia e-Niro og Nissan Leaf der faktorer som leveringstid, merkelojalitet og utseende blir mer avgjørende enn pris.

Driftskostnader 7/10

Opel har normale dele- og servicekostnader og naturligvis alle øvrige fordeler ved å være elektrisk. Kan kjøres nesten uten å bruke bremsen, det kan fort kreve nye bremseskiver.

Sikkerhet 7/10

Bare fire av fem stjerner av Euro NCAP på grunn av manglende setebeltevarsling bak. En glipp på en ellers sikker bil. Under landeveiskjøring rundt frysepunktet, opplevde Motor flere ganger at vinduspusserne frøs fast. Andre eiere har opplevd det samme.

Annenhåndsverdi 7/10

De store prisvariasjonene skaper et marked der noen vil gjøre en ok forretning og andre vil tape mye. Før den ferske prisreduksjonen kostet bilen 100.000 kroner mer enn for to år siden, nå 60.000 kroner. Selv i et elbilsultent land kan prisfallet bli stort.

Historien i korte trekk: For to år siden hadde mer enn 4000 nordmenn bestilt det som den gang var en rekkeviddepionér – og som fortsatt bare har et par konkurrenter. Prisen var svært gunstige 289.000.

Så fikk fabrikken store problemer med å levere bilen, prisen ble skrudd opp med drøye 50.000 kroner– og til slutt ble forhandlerne oppfordret til å stanse alt salg. Nedturen var total.

Så kom den gledelige nyheten i starten av 2019: Bilen kan igjen bestilles, og med garantert levering i løpet av året. Men: Prisen har økt ytterligere – til 399.900. Altfor mye, selv med alt tilgjengelig utstyr.

Motor skrev blant annet dette da vi i februar testet bilen på nytt i anledning returen:

«Den er skapt for et stort publikum – men i sitt etterlengtede comeback er prisen blitt høy. For høy, dessverre. Skal det liksom aldri lykkes for Opel Ampera-e? En maks utstyrt – og litt mindre - Hyundai Kona med samme effekt og bedre rekkevidde (449 km.), koster nesten 50.000 mindre. En maks utstyrt – og litt større – Kia e-Niro med samme effekt og bedre rekkevidde (455 km.), koster nesten 10.000 mindre. Norges mest solgte bil, vesentlig større Nissan Leaf, har kommet med ny batteripakke og angitt rekkevidde på 385 km. Denne koster drøyt 10.000 mindre. Som man forstår: Prispåslaget må føles surt for en elbil med flere grunnleggende gode kvaliteter.»

Signalene ble raskt oppfattet i Opel-organisasjonen, som nå er blitt en del av det store PSA-konsernet (Peugeot, Citroen, DS).

Les også: Leaf eller e-Golf? Her er vår dom

LITT GAMMELT: Tiden går fort i elbilbransjen, og innvendig føles både design og materialkvalitet litt foreldet.
LITT GAMMELT: Tiden går fort i elbilbransjen, og innvendig føles både design og materialkvalitet litt foreldet.

Ny justering

Noen dager etter at denne testen ble testen ble skrevet – tett opptil datoen for en aprilspøk – kom beskjeden om at prisen på Ampera-e nok en gang er justert. Denne gangen ned. 40.000 kroner.

Motor har fulgt opp med å justere poengsummen på både pris og annenhåndsverdi i denne testen.

Resultatet er en bil som plutselig er svært konkurransedyktig igjen, og som nå kan vurderes for sine iboende egenskaper.

Les også: Test av Kia e-Niro – lederen i budsjettklassen

PRAKTISK: Bagasjerommet har ikke særlig lengde, men ok dybde. Fire voksne kan fint dra på langtur.
PRAKTISK: Bagasjerommet har ikke særlig lengde, men ok dybde. Fire voksne kan fint dra på langtur.

Smidig, men simplere

Ampera-e er smidig og lettkjørt med svært god oversikt framover og til siden.

Rekkevidden, komforten og bagasjeplassen holder til ukompliserte langturer for fire – og fartsressursene er naturligvis enorme, hvis man ønsker å utnytte de 204 hestene. 100 av dem er overflødige i en bil som dette.

Betjeningen er stort sett tydelig og grei – med unntak av lyd og kanalvalg for radioen, som sitter på hver sin side under rattet. Infoskjermen er stor og oversiktlig, men du må koble til din egen mobil for å få navigasjon.

Men den generelle kvalitetsfølelsen er ikke på nivå med konkurrentene, selv etter at prisen har falt. Materialer og overflater virker litt simplere.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer