IKKE OFTERE: Elbilbranner er ofte som andre bilbrannerm men en sjelden gang tar det fyr i batteriene, som her. Og da blir det mer dramatisk.

Flere branner bekymrer:

Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?

Det har vært uvanlig mange branner i elbiler i Norge i sommer. Eksperter sier elbiler likevel brenner sjeldnere enn andre, men at brann i selve batteriet er en større utfordring.

Publisert

Natt til lørdag skjedde det igjen:

En elbil som sto utenfor et rekkehus på Vormedal utenfor Haugesund, tok fyr. Brannforløpet skal ha vært dramatisk: Ifølge Haugesunds Avis fikk nødetatene melding om brannen klokken 4.44 lørdag morgen.

Bilen, en Tesla Model X, skal ha vært overtent på kort tid og brannmannskapene som hadde rykket ut med fem brannbiler, skal ha brukt nærmere tre timer for å få kontroll på brannen.

Fordi røyken fra den brennende batteripakken inneholder giftige stoffer, blant annet flussyre, ble 15 beboere og 5-6 brannmenn sendt til sykehus for kontroll, bekrefter vaktleder Arne Gilje i Sør-Vest politidistrikt overfor Motor. Saken er nå til etterforskning hos politiet.

Ifølge Haugesunds Avis sto ikke elbilen til lading da det tok fyr.

Hendelsen føyer seg inn i rekken av branner i elbiler som det i sommer har vært langt flere av enn vanlig.

Uvanlig mange i sommer

Helt siden elbilsalget virkelig begynte å ta av her i landet har det vært snakket om de potensielt brannfarlige litiumion-batteriene som stort sett er det som tjener som energilager i bilene.

Når det har vært en bilbrann som har involvert en elbil, har det generelt fått mye oppmerksomhet – spesielt ble det stor medieoppmerksomhet rundt et og annet tilfelle av brann i Tesla-modeller.

Samtidig er det tusentalls bensin- og dieselbiler som er gått opp i flammer uten tilsvarende oppmerksomhet, og så sent som i vår konstaterte brannvesenet at det er mindre risiko for brann i elbil enn i andre biler.

Mer skremmende

Tidligere i sommer skrev en bekymret leser til Motor, med en lang rekke lenker til medieoppslag rundt om i landet fra i år:

«Når jeg begynner å søke litt så er det faktisk flere tilfeller enn jeg først antok, så blir ikke elbil på meg med det første...»

Flere av lenkene henviste til en brann som oppsto i Oslo i en Hyundai Kona Electric – som ikke sto til lading da det begynte å brenne i batteripakken. Modellen det gjelder er blitt tilbakekalt av fabrikken nettopp på grunn av fare for brann grunnet risiko for kortslutning i enkelte battericeller.

Brenner sjeldnere

Pr mai i år hadde det vært 59 branner i elektriske kjøretøy til sammen i 2019, 2020 og de første fem månedene i 2021.

I samme periode var det 2334 branner i kjøretøy som går på diesel- og bensin – 40 ganger så mange.

Selv om det er ti ganger så mange fossilbiler som det er elbiler, er det altså forholdsmessig en langt større andel av dem som brenner. Og forskjellen er for stor til at hele kan forklares med gjennomsnittlig høyere alder, ifølge ekspertene.

Blant disse er senioringeniør Kjetil Solberg i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Han sa den gangen til Motor:

– Elbiler brenner sjelden, og i vesentlig mindre grad enn bensin- og dieselbiler. Vi ser også at når elbiler brenner, brenner det som oftest i interiør og plast, og sjelden i batteriet.

Kraftig økning i sommer

Siden vi mottok det nevnte leserbrevet, har det vært flere tilfeller av branner der elbiler har vært involvert. At det gradvis blir flere bør ikke overraske siden elbilene utgjør en raskt voksende del av bilparken.

Likevel har økningen nylig vært dramatisk. Det var hele 11 elbilbranner på bare fire uker etter den 23. juni, kunne NRK fortelle i forrige uke.

Blant annet var det brann i en elbil i Sarpsborg og i en annen i Fredrikstad på en og samme dag.

Har lært av erfaring

Overfor Motor bekrefter innsatsleder Knut Halvorsen i Oslo brann- og redningsetat (OBRE) at det har vært flere branner som involverte elbiler i en periode.

– Men det er forskjell mellom brann i elbil og brann i elbil, sier han.

– Vanligvis er ikke brann i en elbil annerledes enn brann i hvilken som helst annen bil. For eksempel har det vært tilfeller der flere biler brant der det mistenkes at brannen var påsatt. Der har elbiler og de andre blitt slukket på vanlig måte, sier Halvorsen.

– Utfordringen kommer når det blir brann i batteripakken. Det er heldigvis mye mer sjelden, men da kreves det mye lenger tid og større innsats for å slukke den, og røyken kan være ekstra farlig å puste inn på grunn av giftige stoffer i batterikjemien. Løsningen vi fant som fungerer er å plassere bilen i et vannbad i tre døgn, forteller innsatslederen.

Elbilbrann: Innsatslederens erfaringer

Det var Knut Halvorsen som var innsatsleder under hendelsen der det tok fyr i batteriet til en Hyundai Kona på Sinsen i Oslo i juni (oppslagsbildet). Han la i etterkant ut på OBREs sider noen refleksjoner fra hendelsen:

  • Ved brann i batteriet på en elbil klarer vi ikke å kontrollere denne med vann fra strålerør selv ved bruk av 2,5-tommers slanger. Røykutviklingen er også ganske intens og det er tydelig høyt trykk i batteriet.
  • Røykutviklingen var såpass kraftig at man bør etablere en større sikkerhetssone en ved vanlig bilbrann, for å sikre at personer uten verneutstyr ikke blir eksponert for giftig brannrøyk.
  • Løsningen er brannteppe med 2,5-tommers slange og vannvegg plassert under bilen for kjøling av batteriet. Det må prioriteres å få lagt på brannteppet med en gang, for så å etablere kjølingen etterpå.
  • Planlegg med høyt vannforbruk. I dette tilfellet rekvirerte vi tankbil tidlig. Det ble avgjørende for tilstrekkelig vannforsyning, da vi fikk problemer med å etablere vann fra vannledningsnettet.
  • Bilen bør stå i vannbad i inntil 72 timer for å hindre re-antenning i batteriet. Det krever rask tilgang på container og kranservice.

Kilde: Oslo Brann- og Redningsetat

Råd til publikum angående elbiler og brann er tilgjengelige både hos DSB og på elsikkerhetsportalen.

Et vesentlig punkt er at du ikke selv må forsøke å slukke batteribrann i elbil, men evakuere og ringe brann- og redningsetaten på telefonnummer 110.

Husk likevel at det ifølge DSB er fire til fem ganger så stor sjanse for brann i en diesel- eller bensinbil som i en elbil. Om dette vil endre seg over tid, i takt med at også elbilparken blir eldre, er uvisst per i dag.