TAPSMASKIN: Takket være import av Chevrolet Bolt (bildet), skulle Bergheim ri på elbilbølgen, men markedet snudde og det endte med flere millioner i tap. Foto: Chevrolet
Bergheim stenger butikken:
Går konkurs etter elbil-fiasko
Bergheim Auto har vært en institusjon i norsk bilbransje siden 1970-tallet – som ledende på import av amerikanske pickup-er og SUV-er. Etter å ha tapt store summer på elbilen Chevrolet Bolt, leverte selskapet Bergheim Auto Salg Oslo inn konkursbegjæring mandag.
DETTE ER SAKEN: Bilforhandleren og -importøren Bergheim stenger dørene etter 50 år i bransjen.
Det er bransjenettstedet bilnytt.no (krever innlogging), som melder at kunder, blant annet med garantisaker, uten hell har prøvd å få kontakt med Bergheim Auto Salg Oslo den siste tiden.
Det er ingen informasjon om at forhandleren og verkstedet er stengt, hverken på nettsidene, Facebook eller oppslag på døra, skriver Bilnytt.
Selve bilanlegget er tidligere blitt solgt til til et eiendomsutviklingsfirma, og nå er altså salgsaktiviteten avviklet i det stille.
Avvikler etter store tap
Stengningen av forretningen på Ensjø i Oslo kommer som siste kapittel for Bergheim i en serie med avviklinger og konkurser de siste ti årene.
Til Bilnytt sier Gunulf Bergheim selv at han avvikler driften, at han ikke ser noen fremtid for bilene han har drevet med og at han ikke kan fortsette å tape penger.
Bergheim tok inn et større antall amerikanske Chevrolet Bolt, elbilen som i Europa er kjent som Opel Ampera-e, da Opel ikke klarte å tilfredsstille etterspørselen. Men markedet snudde, og i desember kunne vi fortelle hvordan Bergheim tapte 3,5 millioner kroner på en uke da Bolt-bilene måtte selges ut med tap.
Måtte dumpe prisen
Bilen var umulig å selge til vanlig pris, som er på ca. 430.000 kroner. Heller ikke til 360.000 kroner var de salgbare for Bergheim Auto Salg, som hadde tatt inn et stort antall biler fordi de opprinnelig trodde på god fortjeneste.
Til slutt ble prisen dumpet til 300.000 kroner og da ble det fart på salget, men forhandleren tapte titusener av kroner for hver solgte bil.
Bergheim har gjennom årene vært en til tider svært lukrativ forretningsvirksomhet som slo seg stort opp på import av amerikanske biler, særlig store pickup-er og SUV-er.
Ifølge Bilnytt skal lageret av amerikanske biler være solgt til Bil Invest Oslo AS, mens Suzuki- og Isuzu-importør RSA overtar Bergheims restverdiportefølje og garantiansvar for Isuzu, Jeep og Fiat.
Det gjenstår likevel ytterligere et tapspotensial for Bergheim, som sitter med garantiansvaret for alle de eksemplarene av Chevrolet Bolt bedriften solgte i 2018 og 2019.