ÅPNET STELLANTIS-BALLET: Her bekrefter Opel-sjef Lohscheller at Manta GSE ElectroMod skal inspirere en produksjonsbil om få år.
ÅPNET STELLANTIS-BALLET: Her bekrefter Opel-sjef Lohscheller at Manta GSE ElectroMod skal inspirere en produksjonsbil om få år.

Kun elektrisk i 2028:

Opel gjenoppfinner sin klassiker og går helelektrisk

Opel skal relansere sin ikoniske Manta-modell rundt 2025. Designmessig inspirert av sin forgjenger, blir denne tidsriktig helelektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Nyheten ble annonsert av Opel-sjef Michael Lohscheller under Stellantis-gruppens store fremtidskonferanse torsdag, der flere av de 14 merkene som utgjør storalliansen presenterte noen hovedpunkter for utviklingen gjennom 2020-årene – med elektrifisering i høysetet.

Allerede om tre år, i 2024, skal alle modeller fra Opel være elektrifisert og fra 2028 vil merket kun ha elbiler i sin portefølje i Europa.

Den Rüsselsheim-baserte produsenten skal også satse i Kina, der de lenge var fraværende, ble det annonsert.

Allerede i år har Opel ni elektrifiserte modeller og varebilene kommer nå med eldrift. Snart også med hydrogenmatede brenselceller for å drive elmotoren.

Slik presenterer Opel elektrifiseringstidslinjen:

Gjenoppfinner Manta A

Rundt midten av 2020-tallet lover Lohscheller at det skal komme en elektrisk etterfølger til den populære Manta-modellen fra 70-tallet.

Det vakte oppsikt i mai da Opel viste konseptbilen Manta GSe ElectroMod, som vises på disse bildene, og mange håpet nok det skulle komme en produksjonsbil ut av den. Det ønsket skal altså gå i oppfyllelse.

Men den spørs om den endelige modellen blir så til de grader basert på klassikeren som denne såkalte restomod-versjonen (hvorav tilnavnet ElectroMod) er.

Først på Mokka-e

Det er ikke vanskelig å se at inspirasjonen til Vizor-designet som dukket opp med den nye Opel Mokka-e og som kommer på alle Opel-modeller fremover, er sterkt inspirert av geometrien i nettopp den første generasjon av Opel Manta.

- Manta GSe ElektroMod er et resultat av et samarbeid mellom 3D-eksperter, ingeniører, teknikere, mekanikere og produkteksperter. Alle elsker de biler og liker å utvikle ting videre. Med Manta GSe bygger vi en bro mellom Opel-tradisjoner og veien mot en bærekraftig fremtid. Det å mikse fortid med det moderne er ekstremt fascinerende, sa Pierre-Olivier Garcia, som har tittelen Opel Global Brand Design Manager, i forkant av den første visningen i mai.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLIR IKKE SÅNN: </span>Under presentasjonen ble det vist et eksempel på hvordan en moderne tolkning av Manta-modellen kunne se ut, men Opel presiserer at illustrasjonen ikke representerer noen konkret intensjon om produksjon.
BLIR IKKE SÅNN: Under presentasjonen ble det vist et eksempel på hvordan en moderne tolkning av Manta-modellen kunne se ut, men Opel presiserer at illustrasjonen ikke representerer noen konkret intensjon om produksjon.

Populær trend

Manta GSe ElektroMOD kan oppfattes som mimring tilbake til det Manta A var på 70-tallet, vedgår Opel, men selskapet hevder den også er del av en trend der man blander klassisk design med ny teknologi.

Navnet henter altså Mod fra modifiseringene, og Elektro fra den klassiske Opel Elektro GT – som satte verdensrekord for elektriske biler for 50 år siden.

Elektriske Manta GSe ElektroMod, med sin heldigitale cockpit, tar også ifølge produsenten med seg sportsbilpreget som de opprinnelige GSe-modellene brakte ut til folket.