KOMPLEKS TEKNOLOGI:  Mens en vanlig Vivaro-e greier seg med batteripakke og elektromotor, trenger denne tre hydrogentanker, brenselceller og batteri i tillegg til elektromotoren.
KOMPLEKS TEKNOLOGI: Mens en vanlig Vivaro-e greier seg med batteripakke og elektromotor, trenger denne tre hydrogentanker, brenselceller og batteri i tillegg til elektromotoren.

Lanserer ladbar hydrogen-hybrid:

Opel kommer med løsningen Mercedes droppet

Mercedes-Benz lanserte teknologien i SUV-en GLC for to år siden. Nå plukker Opel opp tråden og lanserer en ladbar brenselcelle-hybrid.

Publisert

Opel er først ut i Stellantis-gruppen med den nye hydrogenbaserte teknologien. Den vil etter hvert også bli å finne hos Peugeot og Citroën.

Modellen heter Vivaro-e Hydrogen.

Den benytter seg av en kombinasjon av teknologiske løsninger og er både ladbar hybrid og hydrogenbil med brenselceller som genererer strøm til elmotoren.

Mercedes-exit og Opel-entré

Teknologien er tidligere blitt introdusert av Mercedes-Benz som lanserte sin utgave høsten 2018. Det ble en kortvarig affære og allerede våren 2020, under det verste av koronakrisen, ble GLC F-Cell trukket fra markedet.

Basis for hydrogen-hybriden er den elektriske varebilen Opel Vivaro-e, som også tilbys som personbil i form av familiefrakteren med opptil åtte sitteplasser Zafira-e Life.

Vivaro-e Hydrogen tilbys i to lengder, 495 og 530 cm med en lastekapasitet på henholdsvis 5,3 og 6,1 kubikkmeter og nyttelast 1100 kilo.

40 mil rekkevidde

I bunnen av bilen har batteripakken i elbilen måttet vike plassen for tre hydrogentanker der energibæreren lagres under et trykk på 700 bar, som i dag nærmest er bransjestandard.

De forsyner brenselcellesystemet med hydrogen som brenselcellene omdanner til elektrisitet. Systemet har en nominell ytelse på 45 kW (61 hk) som er tilstrekkelig til den alminnelige fremdriften.

Den elektriske motoren kan i tillegg, ved behov (ekstra belastning), få ekstra effekt fra et litiumion-batteri på 10,5 kWt plassert under forsetene.

Bilen kan gå ca. 400 kilometer på en fylling og det skal ta cirka tre minutter å fylle tankene. Det er her hydrogenbilen har sin store fordel i forhold til batterielektriske biler.

Den kan også tilbakelegge kortere distanser bare på strøm batteripakken under forsetene skal alene kunne gi opptil fem mil elektrisk rekkevidde.

Konsernkompetanse

Opel satser på å starte med flåtesalg av bilen til høsten. Om det etter hvert blir aktuelt å utstyre familieversjonen med samme drivlinje, vites ikke, men det ble gjennomført tester av Zafira-e Life med teknologien i fjor høst.

Vivaro-e Hydrogen skal produseres i Rüsselsheim, der Stellantis-gruppen har etablert sitt kompetansesenter for hydrogen og brenselceller – en teknologi Opel for øvrig har arbeidet med i rundt 20 år.

Allerede i 2000 og 2001 viste de de første testmodellene, utviklet da Opel var eid av General Motors, og basert på første generasjon av flerbruksbilen Opel Zafira.