KOMMER TIL KORT: Elbiler går ikke så langt om vinteren som det offisielle WLTP-rekkeviddetallet lover. Og nei, «alle» vet ikke det.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Sviktende forbrukerinformasjon:
NAF kritiserer bilbransjen for dårlig elbil-informasjon
Nye elbilkunder er ikke alltid klar over hvor mye kortere bilen deres vil gå i vinterkulden. Nå skal informasjonen bli bedre.
For tiden er cirka halvparten av alle nye biler som registreres, elbiler. Dessuten vurderer nesten to av tre potensielle nybilkjøpere i alderen 34-75 år at elbil er aktuelt å kjøpe eller lease de neste årene.
I aldersgruppen 34-49 svarer hele 76 prosent at elbil er aktuelt. Det viser en undersøkelse som nylig ble gjennomført av Respons Analyse på forespørsel fra bilimportøren HBI, som er en del av Motor Gruppen.
Rekkevidde skuffer
Men mange ferske nybilkunder blir skuffet over at bilen deres går kortere eller lader med lavere effekt enn det som er oppgitt i brosjyrer og på nettsider.
I vintertesten som Motor og NAF gjennomførte nylig, med ti ulike elbiler, kom samtlige biler kortere enn det produsentene oppgir som rekkevidde etter WLTP-målenormen. Reell rekkevidde fra batteriet var fulladet og til bilen stanset var mellom 4 og 26,5 prosent kortere enn WLTP-tallene.
Sprikende, ufullstendig informasjon
Det blir ikke bedre av at rekkevidde og ladetider i dag oppgis svært ulikt av de forskjellige aktørene i bransjen – noe NAF gikk ut og kritiserte kraftig i februar.
Nå har Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Norges Bilbransjeforbund fremskyndet utgivelsen av en elbilveileder for bransjen som skal gi forbrukeren bedre informasjon. Veilederen er til bruk for både selgere og kunder.
Den nye elbilveilederen kan du lese og laste ned her.
– Med mange ferske elbileiere på veien blir det ekstra viktig med god informasjon om hvordan ulike forhold påvirker elbilen, sier Tore Lillemork, teknisk direktør i BIL.
Oppgir ikke vinterrekkevidde
– Vi har bak oss en vinter med skikkelig kaldt vær. Mange ferske elbileiere har nok blitt overrasket hvor mye både kulde, vind, last og fart kan påvirke rekkevidden. Dette ønsker vi å styrke informasjonen om, som en viktig del av dialogen mellom kunde og selger, sier han.
Lillemork har vært i dialog med NAF om veilederen, men han mener det er umulig å utvikle en egen norsk bransjestandard for rekkevidde om vinteren, slik NAF oppfordret til. Han er likevel klar på at elbilkundene har krav på god informasjon.
Må forklare
– Kulda påvirker en elbil mye mer enn den påvirker en bensin- eller dieselbil. Men eksakte tall finnes ikke. Det er også mye mer enn temperatur som spiller inn – som kjørestil, last, fart og vindforhold. I den nye veilederen er vi tydelige på hvilke forhold som påvirker rekkevidde og ladehastighet, samt hvilke rekkevidde- og batteritall som bør brukes i kundedialogen, sier Tore Lillemork.
Han er også enig med NAF i at det er rekkevidde med blandet kjøring (ikke bykjøring, som enkelte har prøvd seg med) og netto batterikapasitet (og ikke brutto, som mange oppgir) som gir det mest presise bildet, og anbefaler at disse benyttes i informasjonen til selgere og kunder.
Likevel sa Lillemork seg «overrasket» over kravene fra NAF i et intervju med bransjenettstedet BilNytt.no onsdag.
– Rart de ble overrasket
– Vi synes det er litt rart at bilbransjen sier de ble overrasket over kravet fra NAF. Vi er en medlems- og forbrukerorganisasjon som jobber for medlemmenes interesser, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF, til Motor.
– Etter en vinter hvor så mange har opplevd at elbilen ikke har levert på verken den rekkevidden eller ladehastigheten som ble opplyst da de kjøpte bilen, hadde vi ikke gjort jobben vår om vi ikke hadde påpekt dette og etterlyst bedre informasjon, presiserer hun.
– Det er positivt at bilbransjen er enige med NAF i at det er behov for bedre informasjon om reell rekkevidde og ladehastighet. En revisjon av kjøpsveilederen er et steg i riktig retning, men det er ikke et svar på det vi etterlyser når vi foreslår en bransjestandard, sier Ryste og forklarer:
– En kjøpsveileder legger ansvaret over på forbrukeren, og det mener vi ikke er riktig. En kjøpsveileder løser heller ikke problemet med at det er vanskelig for forbrukeren å sammenlikne de ulike elbilene når rekkevidde og ladehastighet oppgis på forskjellig måte i salgs- og markedsføringsmateriell.
«En større jobb»
– Mye av informasjonen vi foreslår i en bransjestandard finnes i dag. På vinterrekkevidde finnes det ikke en standardisert test. Vi vet at det er en større jobb å få på plass. Med tanke på hvor viktig informasjon dette er for norske elbilbrukere mener vi både norsk bilbransje, bransjeorganisasjoner og forbrukerorganisasjoner har felles interesse av å jobbe sammen for å få på plass dette, sier Ryste, og avslutter:
– I mellomtiden håper vi at bilbransjen tar et ansvar for å forberede elbilkjøpere på hva de kan forvente av egenskaper på vinteren allerede i reklamen og omtalen på nettsidene.