DØRSTOKKBILEN: – For mange kan det være en terskel å bytte ut diesel- eller bensinbilen med elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En av fem vil ikke ha elbil:

Har ikke overbevist elbil-skeptikerne

Eier du elbil vil du sannsynligvis også kjøpe elbil neste gang, men fortsatt er mer enn en av fem uenige i en påstand om at neste bil blir elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en undersøkelse Kantar har gjort for NAF.

78 prosent av dagens elbileiere sier at også deres neste bil blir elektrisk, men undersøkelsens mest oppsiktsvekkende funn er trolig at selv ikke en generøs avgiftspolitikk har fått flere over fra klassiske drivlinjer.

Snittet for alle bileiere som sier at deres neste bil sannsynligvis blir en elbil er 43 prosent. Det er et høyere tall enn ved tidligere målinger, men ikke en notering som tilsier at myndighetene vil nå målsettingen om 100 prosent nullutslipp i 2o25.

– For mange kan det være en terskel å bytte ut diesel- eller bensinbilen med elbil. Men når man først har tatt spranget, er det få som vil tilbake, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Slik vurderer de spurte påstanden: «Jeg vil at min neste bil skal være en elbil»

- Total Elbil Ladehybrid Bensin eller diesel
Svært uenig11 %4 %8 %13 %
Uenig12 %3 %14 %15 %
Verken eller28 %14 %53 %31 %
Enig22 %22 %29 %21 %
Svært enig21 %56 %22 %16 %
Vet ikke6 %1 %5 %5 %

Kilde: Landsrepresentativ undersøkelse utført av TNS Kantar på vegne av NAF, januar 2021. Totalt 1032 respondenter.

– Svarene viser at elbil har blitt den trofaste arbeidshesten for mange. De som har elbil vil ikke tilbake, sier Sødal.

Elbilister er også sikrere i sitt valg av neste bil. Kun 15 prosent av dem er usikre på om de skal ha elbil om igjen. Blant diesel- og bensinbileierne er den usikre andelen over dobbelt så høy, på 36 prosent, skriver NAF i en pressemelding.

– Vi vet fra tidligere undersøkelser at mange er redde for ikke å få ladet underveis. Derfor vil det bli enda viktigere at utbygging av ladekapasitet langs veiene i Norge følger utviklingen i bilparken. Politikerne må få på plass en ladestrategi som sikrer lading i hele landet. Markedet fikser ikke dette på egenhånd, og skal alle over på elbil må de få ladet bilene sine effektivt, mener Nils Sødal.

I den samme undersøkelsen er det spurt hva som er viktigst for oss ved et bilkjøp. De tre hyppigste svarene er:

  • Kostnadene ved kjøp: 47 prosent
  • Driftskostnadene over tid: 43 prosent
  • Kjøreglede/kjøreegenskaper: 42 prosent

Forøvrig sier 26 prosent av mennene at mulighet for hengerfeste er en av de tre viktigste grunnene, mens bare 12 prosent av kvinnene sier det samme.