Svenske Vi Bilägare, som administrerer de årlige sommer- og vinterdekktestene som Motor publiserer, kan rapportere at resultatene fra sommerens dekktest er blitt en verdensnyhet.
Stadig flere nye biler har såkalte lettrullende dekk, altså dekk med lavest mulig rullemotstand, som igjen skal ha positiv effekt på forbruket.
Dekkene monteres nå også på biler med forbrenningsmotor, men det er primært oppmerksomheten rundt elbilers rekkevidde som har løftet fram dekkene med disse egenskapene.
Testen i Motor viser at dekkene tilpasset elbiler har noen opplagte svakheter som førerne må være oppmerksomme på. Ikke minst en betydelig økt bremselengde. Les mer her.
Annonse
Veldig kritisk
Øverste ansvarlig for testene, Nils Svärd, mener det er betimelig å stille spørsmål om dekkene i det hele tatt bør være på markedet.
– Bilprodusentene liker denne typen dekk, men etter vår testuke stiller vi oss veldig kritisk til at privatpersoner skal velge disse. Kompromissene rundt sikkerheten er for store, sier han.
Storm i bransjen
Blant mange som har lagt merke til testen, er den britiske Youtube-kanalen Tyre Reviews.
– Det blåser opp til storm i dekkbransjen, varsler programleder Jonathan Benson.
Her kan du se videoen, testen presenteres etter drøye 10 minutter:
Ifølge Vi Bilägere var testen også en av forrige ukes mest leste nyheter i det engelskspråklige bransjetidsskriftet Tyre Press, der resultatet omtales som «en skandale».
Annonse
Skremmende
Tyske Reifenpress omtaler testen i to artikler som omhandler sikkerhetsrisikoen ved økonomidekk og risikoen ved for liten mønsterdybde.
En annen relevant parallell: NAF har nylig sammenliknet bremselengden til piggfrie vinterdekk og sommerdekk på sommerføre. Forskjellene er skremmende. Les mer her.