Volvo har helårsdekk som standard:
Må betale 12.000 kr ekstra for sommerdekk
– Dette holder ikke for et premium-merke, mener bilkjøper Eirik Danielsen.
I over ett år, siden mars i fjor, har Volvo kun tilbudt nybilkjøperne helårsdekk, og ikke sommerdekk, som i mange år har vært standard.
Motors dekktest-ekspert mener det er gambling med sikkerheten. Og nå reagerer også kunder, som må betale ekstra for å få sommerdekk.
– Det sjokkerte meg at bilen jeg bestilte leveres med Pirelli helårsdekk som sommerdekk, sier Eirik Danielsen i Bergen, som nylig bestilte en ny Volco XC40.
Testvinnerdekk billigere
Når han får bilen, i juli neste år på grunn av en utgående leasingavtale, er det med helårsdekk som standard.
– Dette var ikke mulig å endre. Heller ikke mot pristillegg.
Han forteller at han tilbys å kjøpe Continental Ecocontact 6 av forhandleren sin til 12.000 kroner ekstra. Disse dekkene falt igjennom i Motors siste sommerdekktest.
Fra sin faste dekkforhandler kan han imidlertid få kjøpe de bedre testvinner-dekkene fra Continental til flere tusen mindre: 8520 kroner.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
– Ikke bra nok
– Jeg synes dette ikke holder for et merke som på alle måter vil fremstå som premium. Volvo er ikke akkurat billig. Da bør de tilby valgfrihet på noe så viktig som dekk-kvalitet, sier Danielsen.
Mannen bak Motors dekktester, Nils Svärd, fatter ikke at Volvo utstyrer blant annet sine tunge og lynraske elbiler med helårsdekk.
– De er ikke bra nok på sommerstid, har Svärd tidligere uttalt til Motor.
– Presterer bedre
Volvo Norge mener imidlertid at helårsdekk om sommeren er et godt alternativ. Helårsdekkene er nå standard på alle elbiler og på flere hybridbiler.
– Helårsdekkene tilbyr en mer balansert sikkerhetsytelse i et bredere spekter av vær- og veiforhold, sier PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo.
Han vedgår at kjøredynamikk og bremseytelse «påvirkes noe» sammenlignet med sommerdekk, når det er både varmt og tørt vær.
– Men under våte eller kaldere forhold, som det ofte er i Norge i sommerhalvåret, presterer helårsdekkene «recharge» bedre enn, eller like godt som, sommerdekk i bremsetester.
– Hvorfor lar dere ikke kundene få velge?
– Fordi det er en europeisk standard at bilene leveres med recharge-dekk fra fabrikken. Dette gjelder også for Norge, sier Trosby.
Han understreker at om vinteren anbefaler Volvo vinterdekk i Norge, og ikke helårsdekk.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?