IMPONERER: Tesla Model Y har det meste vi nordmenn etterlyser.

Test: Tesla Model Y (elbil)

En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om

Med Model Y tar Tesla det endelige steget inn i de etablertes rekker. Dette er med andre ord den beste Teslaen. Men også den kjedeligste.

Publisert Sist oppdatert

Mange vil nok hevde at det er etablissementet som strekker seg etter Tesla, ikke motsatt. Og det er på mange måter riktig.

Entusiastene i Tesla har lagt ut virtuelle spikermatter for alle de etablerte bilprodusentene, og tvunget dem til å justere kursen.

Det forteller oss alt om at Tesla har forvaltet sin pionérstatus bedre enn mange har spådd, og posisjonert seg som en volumselger på det kravstore norske markedet. Mot ganske høye odds.

Tesla Model Y

83 poeng

Pris fra (Long Range): 549.142 (inkl. omkostninger). Pris testbil: 578.142 (inkl. Omkostninger). TEKNISK BESKRIVELSE AV TESTBIL: Drivlinje: 76,0 kWt batterielektrisk, 462 hk (527 Nm). Firehjulsdrift, ettrinns automat. Rekkevidde (WLTP)/forbruk (Motor): 507 km./15,1 kWt/100 km. 0-100 km/t: 5,0 sek (fabrikktall). Toppfart: 217 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1981/635 kg. Dekkdimensjon: 255/45R19. Bagasjerom liter/hengervekt: 117 (frunk)/854 (som femseter opp til taket)/1600 kg. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm.): 475/192/162/17

Komfort 8/10

Suverent utsyn framover, mindre bra gjennom et smalt bakvindu. Glasstaket gir lys i mørket i baksetene. Gode seter. Betjeningen krever tilvenning, men etter en stund virker alt annet gammeldags. Kvikk styrerespons som kanskje kunne vært mer dempet på landevei. Minus for dekkstøy på grov asfalt.

Design 7/10

Utvendig er Y et lite gjesp, Vi har sett det samme formene og lyktene i en årrekke nå. En oppblåst Model 3 bør ikke være noe designmål. Men det hjelper med litt lysere farger. Innvendig derimot, skaper minimalismen et helt spesielt preg, med mye lys og luft – og høy funksjonalitet.

Kjøreegenskaper 10/10

Hvis det er litt kjedelig at Model Y likner Model 3 av utseende, så er det utelukkende positivt at kjøreegenskapene likner. Y er særdeles kvikk og spenstig i reaksjonene, og forrykende rask. Litt mer høyde og vekt merkes knapt. Best i klassen.

Miljø og forbruk 9/10

Offisiell rekkevidde er 507 kilometer. Vårt gjennomsnittsforbruk i testperioden lå på 15,1 kWt/100 km. Det tilsier en rekkevidde 46 mil, gitt en batteripakke med nettokapasitet på 70 kWt. Med litt større hjul og vekten av et hengerfeste, reduseres dette noe. Gode tall, men ikke lenger enestående.

Utstyr 8/10

Mye standardutstyr, som panoramatak og skinnliknende seter. Vinterhjul (25.000 kroner) må du selvsagt ha, ellers begrenser utstyret seg til hengerfeste (10.000), metallic (10.000/18.500 for rød) og større hjul (18.000). Du kan også få grader av selvkjøring i pakker til 30.000 eller 60.000.

Praktisk 8/10

Nyttelasten var opprinnelig på lave 390 kilo, som var mye dårligere enn konkurrentene. Nå er den økt, og Y er plutselig på topp i klassen. Dermed øker også totalscoren. Øvrige plusser i form av raust med plass og hengervekt på 1600 kilo, består.

Pris 8/10

Koster 613.000 med bortimot full pakke, minus oppgradert autopilot og selvkjøringsfunksjoner. Uansett utstyrsnivå havner den i øvre sjikt blant familie-SUV-ene. Men Teslas ladeløsninger og solide rekkevidde har en pris det er verdt å betale ekstra for.

Driftskostnader 8/10

Service for de tre første årene er beregnet til 7577 kroner. Da smøres bremsekalipere og det skiftes kupefilter og etter hvert HEPA-filter. Slitedeler som bremseklosser, vindusviskere og dekk er ikke inkludert i denne prisen. Materialkvaliteten er fortsatt ujevn, men utgjør ikke de store utgiftene.

Sikkerhet 9/10

Særdeles gode resultater i EuroNCAP, og totalt sett den sikreste modellen i denne klassen. Det er spesielt på assistansesystemene at Tesla hever seg over de øvrige, i tråd med Teslas spisskompetanse. Også i de øvrige kategoriene hevder modellen seg helt i teten.

Annenhåndsverdi 8/10

Leaseplan kalkulerer med et prisfall på 65.000-75.000 kroner i året de tre første tre årene. Det er et fall på nivå med SUV-ene fra de mest etablerte produsentene. Tesla er nå solid etablert blant nybilkjøperne, det gir også jevn etterspørsel på bruktmarkedet og forutsigbar prisutvikling.

Mer evolusjon

Når vi skriver at Model Y er den kjedeligste Teslaen, så er det viktig å påpeke at den fortsatt er mest spennende i sin klasse. Og dette til tross for at Tesla knapt nok løfter en blyant eller blander litt modelleringsleire for å gjøre noe med bilenes utseende.

Enten man sitter og utvikler en Tesla, eier en Tesla, eller bare følger litt med på bilindustrien, så vet man at Model Y er mer en evolusjon enn en revolusjon.

Forbrukerkrav

Utseendemessig er den en oppblåst Model 3. Og de to modellene deler 75 prosent av komponentene. Model 3 har fått flere oppgraderinger og forbedringer i løpet av de drøye to og et halvt årene den har vært på markedet. Det kan du lese mer om her.

Og ettersom modellene har så mye felles, oppleves naturligvis Y langt mer moden i 2021 enn Model 3 gjorde ved lanseringen i 2019. Det er på alle vis en fordel – og et slags forbrukerkrav.

Mange ble fascinert av Model 3 da den kom, kanskje til og med litt blendet. Finessene var fantastiske, kvaliteten tidvis bedrøvelig.

Men, som vi skrev det da vi testet en oppgradert Model 3 tidligere i år:

Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir en Model 3.

Etter å ha kjørt Model Y, legger vi til: Og Model Y er enda bedre.

Den har nesten alt vi savner ved Model 3:

  • Mer bagasjeplass, høyere sitteposisjon og bedre bakkeklaring.

Og den har bevart alt det vi setter pris på ved Model 3:

  • Førermiljøet, som oppleves som eminent av alle som gir seg tid til å gjøre seg kjent med det, overfloden av krefter og de skarpe kjøreegenskapene.
MINIMALISTISK: Den store midtstilte skjermen inneholder nesten alle bilens funksjoner. Uvant i starten. Blinklyset derimot, sitter samme sted som i alle andre biler.
PRAKTISK: Under skjermen ser man to flater som lader opp mobilen trådløst mens mobilen ligger tilgjengelig og synlig. Bedre enn i alle andre biler.

Nyttelast

De siste 25 prosentene modellene ikke deler, betyr langt mer i praksis enn på papiret. Det handler primært om plass. Til bagasje og til mennesker.

Men de første bilene som kom til landet, hadde sine begrensninger også der. En nyttelast på bare 390 kilo før noen hadde satt seg inn i bilen, var kritisk for mange familier med litt større barn – noe vi også registrerte på alle henvendelsene til oss i Motor.

1600 hengervekt

Men nå har Tesla økt nyttelasten til opptil 640 kilo, avhengig av utstyr på bilen. Og plutselig har Y lagt seg i teten på dette feltet. Det gir også økt score i vår test. Den solide tilhengerkapasiteten på 1600 kilo er intakt.

Og før vi forlater bagasjerommet: Et nedfellbart baksete i 40-20-40-konfigurasjon gjør at man får den etterlengtede gjennomlastingsluken til primært en skipose, samtidig som man kan sitte to passasjerer i baksetet.

ROMSLIG: Bra lengde på bagasjegulvet gjør det enkelt å ta med ting i hverdagen. Høyden opp til taket gir også solid ekstra plass på de større utfluktene. Nyttelasten har plutselig gått fra svake 390 til gode 635 kilo.
BALJE: Under bagasjegulvet er det et stort oppbevaringsrom til ting du ikke trenger underveis eller som du ikke vil skal ligge synlig.
ETTERLENGTET: Gjennomlastingsluken er omsider på plass, det gir muligheter til å transportere blant annet en skipose.

Plassen til sjåfør og passasjerer oppleves som vesentlig bedre enn i Model 3. Litt fordi bilen faktisk er litt større, men mest fordi man setter seg mer rett inn i bilen og får en annen vinkel på knærne.

Etter vår første prøvekjøring for tre uker siden, nevnte vi at kjøreegenskapene blir et spennende diskusjonstema som kommende eiere etter hvert vil få grunnlag for å mene noe om.

Inspirerende

For Model Y kjører som en Model 3. For mange vil det være en svært gledelig observasjon, men kanskje ikke for alle.

I en lav Model 3 er det inspirerende med en svært direkte styring og et understell som konstant gir deg tilbakemeldinger.

Men Model Y har kanskje litt for skarpe kjøreegenskaper. I en høyere og mer komfortorientert SUV forventer mange en smule mer demping og distanse fra underlaget.

Det mer omfangsrike karosseriet og den økte bakkeklaringen på Model Y påvirker også tyngdepunktet og følsomheten for vind. Bilen må korrigeres litt hyppigere enn de beste. Så får det være individuelt om man kaller det sportslig eller mindre komfortabelt.

Og apropos komfort: Dekkstøy har alltid vært et tema rundt Model 3. Det samme med Model Y.

Høyere lydnivå

Vi aner litt mer romling fra hjulhusene bak, ettersom de ligger mer åpent inn i kupeen enn på en lukket sedan som Model 3. Frekvensene er ikke ubehagelige, men det totale lydnivået er høyere enn hos de fleste konkurrentene.

Vi har nå kjørt Model Y med både standard 19-tomshjul og med oppgraderte 20-tomshjul. Det er umulig å høre forskjell. Synes du de svarte 20-tommerne er verdt 18.000 ekstra, så vil ikke støynivået redusere verdien.

For ferske Tesla-testere vil instrumentpanelet oppleves radikalt annerledes. Fortsatt er det ingen bilmodeller som har det samme minimalistiske designet, der de aller fleste funksjoner styres via den store midtstilte skjermen.

Rørende

Bortsett fra blinklyset på spaken til venstre for rattet, oppleves det meste nytt. Det tar litt tid å venne seg til, men det går fortere enn man tror. Brukervennligheten er høy og logikken imponerende.

Betjeningen av fartsholderen er eksemplarisk. Og den elektriske justeringen av rattet er nesten rørende pedagogisk.

RETT VEI: Tesla har etablert seg som en storselger på det krevende norske markedet, mot høye odds. Og Model Y er den hittil beste Teslaen.

I tillegg har du en rekke funksjoner du ikke visste at du trengte. Etter en tid føles alt annet gammeldags.

Detaljkvalitet

Og da kan du nyte den fabelaktige sikten foran bilen, understreket av et treliknende panel i hele instrumentpanelets bredde.

Slår du litt på dette, så kommer det opp et varsel i bilen om at du bør finne andre steder å sjekke detaljkvaliteten. Neida.

Men sjekker vi de mer berøringsutsatte stedene, som dørsider og midtkonskoll, så oppleves kvaliteten betryggende god.

Vi registrerer det samme i tilpasninger i karosseriet og den utførte lakkeringsjobben. Kvaliteten er generelt blitt bedre.

Model Y har samme batteripakke som Model 3, altså 76 kWt bruttoeffekt. En nettoeffekt på 70 kWt er blitt en slags uoffisiell standard mange baserer seg på.

Vi hadde et testforbruk som vippet rundt 15 kWt/100 km. Dermed legger Y seg solid opptil mindre og lettere Model 3 i teten av våre forbruksmålinger. Ingen biler er i nærheten av Teslas effektivitet. Målt i rekkevidde, havner vi da på cirka 47 mil.

Utførlige analyser

Det er fortsatt helt i teten, men ikke lenger enestående. Det er duket for et storoppgjør mellom Model Y og Ford Mustang Mach-E i kommende utgave av NAF og Motors store elbiltest.

I de samme testene har vi gjort utførlige analyser av ladeevnen til Model 3 Long Range både sommer og vinter. Dette er altså teknisk sett samme bil som Model Y. Her kan du lese mer spesifikt om ladeegenskapene til Model 3.

Her kan du lese om at Tesla også er tatt igjen på områder som gjelder ladetempo og oppnådd rekkevidde.

Best i klassen

Men Model Y har fortsatt et ladenettverk i ryggen som ingen kan konkurrere med – og kanskje klasseledende rekkevidde. Bruker vi et begrep som forflytningshastighet, altså hvor lang tid en bil bruker fra et sted til et annet, inkludert nødvendig lading, så vil en Model Y trolig komme best ut i sin klasse.

Model Y har også mest krefter, de spenstigste kjøreegenskapene, overlegen funksjonalitet og en instrumentbetjening som gjør konkurrentene en smule fossile.

I tillegg har den fått plassen som gjør at dette er en bil stadig flere gjerne vil ha, ikke bare mene noe om.

STRØMMER PÅ: Her står en rekke nye Teslaer og venter på å bli kjørt ut til kundene. De to bilene i forgrunnen, viser forskjellen på en Model 3 (hvit) og Model Y (blå).