(PS: Artikkelen er oppdatert 11.8.21 med korrigerte tall for Mazda MX-30).
2021 er i ferd med å bli et tidsskille for elbil-introduksjonen i Norge:
Ikke bare velter det inn nye modeller i den SUV-klassen som er bilkjøperenes desiderte favoritt.
Men nå kommer også modeller med så dramatisk mye bedre ladekapasitet at vi ser konturene av neste generasjon elbil på det norske markedet.
Motor og NAF har enda en gang testet rekkevidde og ladekapasitet på et tjuetall av de nye elbilene, og i sommerens test er det to biler som virkelig setter en ny standard.
SUV-en Ioniq 5 fra Hyundai og Audis luksuriøse e-tron GT lader begge fra 10 til 80 prosent på under 20 minutter ved en lynlader.
I sommerens test ble bilene kjørt tomme for strøm i rekkeviddetesten, før de dagen etter ble tatt til ladetest – alle med varmt batteri etter minst to timers sammenhengende kjøring før de ankom Ionity-stasjonen på Dal nord for Gardermoen med under 10 prosent rest på batteriet.
– Det har vært knyttet stor spenning til hvordan Audi e-tron GT og Hyundai Ioniq 5 lader, ettersom det er de eneste av nykommerne som lader på 800V og med effekt over 200kW, sier Anette Berve, som er testansvarlig i NAF.
Hun er ikke i tvil om konklusjonen:
– De innfrir, og vel så det.
For brede lag
Med en prislapp på over 1,1 million kroner er ikke Audi e-tron GT en bil som de fleste av oss kommer til å ratte rundt med. Men den andre modellen som brøt 20-minuttersbarrieren, koreanske Ioniq 5, har pris (ca. 500.000) og kvaliteter som appellerer i brede lag.
På grunn av en sperrefrist til 30. juni for publisering av selve testen, kan vi ikke være særlig detaljerte om vårt inntrykk av bilen, men fra prøvekjøringen konkluderte det vi at Ioniq 5 «kanskje er årets beste elbil». Ladetesten bare underbygger den konklusjonen.
Den nyeste bilen i folkeklassen er i ferd med sette standarden og understreke hvor raskt utviklingen nå skjer.
Når vi sammenstiller forbruk og ladekapasitet blir det enda tydeligere at vi er i ferd med å få elbiler som klarer lange distanser uten å stå altfor lenge ved ladestolpene.
I en slik sammenstilling har tidligere Tesla Model 3 vært i en helt egen liga. Den gjør det fortsatt bra, men slett ikke best. Model 3 går 422 km med 25 minutter lading, mens Audis sportsmodell og den nye koreaneren går henholdsvis 475 og 447 km med tilsvarende ladetid. Det vil si: De to siste trenger ikke engang å stå så lenge som 25 minutter for å få fulladet.
Anette Berve i NAF lar seg særlig imponere av Ioniq 5.
– Dette er en modell til en folkelig pris, som nå beviser at du nesten ikke rekker do- og kaffepausen før du er ferdigladet.
Hyundai-modellen inngår i et beite av nye elektriske SUV-er med prislapp på rundt en halv million:
VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40 og Ford Mustang Mach-E er allerede kjente i trafikkbildet, mens de første Ioniq 5 er i ferd med å klargjøres for norske kunder.Audi Q4 e-tron testes av motorpressen i disse dager, og leveres med firehjulsdrift fra dag én. Senere i år kommer Kia EV6, teknisk lik Ioniq 5 – og snart også Tesla Model Y og Nissan Ariya.
– Blant de øvrige SUV'ene er ladeffekt på 130-150 kW den nye normen, men dette er en symbolsk toppeffekt du som regel kun oppnår i starten av ladeøkten, sier Anette Berve.
Setter premissene
Det er liten tvil om at utviklingen innenfor batteri – særlig rundt produksjonskostnader og ladekapasitet – setter premissene for tempoet på introduksjonen av elbiler i det internasjonale bilmarkedet.
Og trenden er ganske entydig: Batteriprisene faller og ladefarten øker.
Sommerens test bare underbygger hvor raskt denne utviklingen går, når Ioniq 5 lader på halve tiden av premium-modeller som Jaguar I-Pace og Mercedes EQC som var svært ettertraktet for få år siden.
Men den viser også at det er populære nyheter som slett ikke imponerer ved ladestolpene. Ford Mustang Mach-E, landets bestselgende bil for øyeblikket, trenger rundt 45 minutter for å lade til 80 prosent.
Ennå er det ganske i det blå hva slags batterikvaliteter vi kan vente fra Nissan med deres kommende Ariya – og ikke minst Toyota, når de en gang kommer med produksjonsutgaven av konseptmodellen bZ4X.
Annonse
CHAdeMO-kollaps
I sommerens test var det forøvrig bare én bil som ladet med CHAdeMO-teknologi, kinesiske Xpeng G3.
Den trenger nesten en time for å lade til 80 prosent – og slik faller den fullstendig gjennom i testen.
Og den er ikke den eneste som sliter med å holde følge:
– Selv om Hyundai Kona gjør det særdeles godt i rekkeviddetesten og helt tydelig fortsatt er en ledestjerne når det gjelder forbruk og rekkevidde i kombinasjon, begynner den å sakke akterut når det gjelder ladeteknologien. Maks 80 kW begynner å bli sakte når de fleste nyhetene lader med minst 100 kW, sier Anette Berve.
Ingen felles standard
Hun minner forøvrig om det ikke noen felles standard for omtale av ladehastighet.
– Testene våre bekrefter at tidsanslaget importøren oppgir er mer realistisk enn omtalen av ren kW-effekt. Å se seg blind på toppeffekten kan være misvisende i mange tilfeller, sier hun.