FORBEDRINGER: Tesla Model 3 har blitt bedre siden debuten på det norske markedet for drøye to år siden.
FORBEDRINGER: Tesla Model 3 har blitt bedre siden debuten på det norske markedet for drøye to år siden.

Over 70 oppgraderinger på Tesla Model 3:

Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir denne

Mange tippet at Tesla Model 3 ville bli presset i grøfta av alle de elektriske nykommerne. Men tvert imot: Bilen har beholdt forspranget, mye på grunn av en rekke oppgraderinger.

Publisert

Rekkevidden til Model 3 er fortsatt knepent best. Ladenettverket til Tesla er suverent best. I tillegg har kvalitetsinntrykket av Model 3 blitt bedre med årene.

Det samme vil vi påstå er tilfelle med komforten. Nærmere bestemt hjulstøyen, som for mange har vært et stort minus.

Men 2021-modellen av Model 3 er bedre dempet mot underlaget enn modellen vi testet for første gang på senvinteren i 2019.

Modellen har fått flere oppgraderinger og forbedringer i løpet av disse drøye to årene. Og vår konklusjon etter å ha testet den igjen, er stikk i strid med hva skeptikerne spådde:

Jo flere elbiler vi kjører, desto bedre blir en Tesla Model 3.

Det forteller oss minst tre ting:

  • Tesla har forvaltet sin pionérstatus bedre enn mange trodde.
  • Det er slett ikke enkelt for de andre tradisjonelle bilprodusentene å flytte ressurser og ekspertise fra klassisk bilbyggervirksomhet til rullende datamaskiner.
  • Og kanskje mest relevant for alle som i dag vurderer en modell i det økende utvalget av elektriske SUV-er: Model 3 lover godt for Model Y, som i prinsippet er en litt høyere og mer praktisk versjon av samme bil.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MINIMALISTISK:</span> Det er fortsatt noe helt spesielt å sette seg bak rattet på en Model 3. De mange nye elbilene på markedet er alle mer tradisjonelle i design og funksjonalitet.
MINIMALISTISK: Det er fortsatt noe helt spesielt å sette seg bak rattet på en Model 3. De mange nye elbilene på markedet er alle mer tradisjonelle i design og funksjonalitet.

Varmepumpe

Oppgraderingene på bilen er mange og omfattende. Den ferskeste – og kanskje viktigste – er at versjonene med firehjulstrekk nå får samme varmepumpesystem som kommende Model Y.

Varmepumpen og nye hjul, samt forbedringer av drivlinje og programvare, gir en oppgradert rekkevidde på Model 3 Long Range på 614 km (WLTP).

Om snaue to uker skal denne forsvare seg mot et kobbel av nykommere i en ny sommervariant av verdens største elbiltest, arrangert av NAF og Motor.

Oppvarmet ratt

Her er noen av de øvrige, mer synlige, endringene på Model 3.

  • Eksteriør: Sorte sideblinklys, dørhåndtak og kromlister.
  • Interiør: Partier som tidligere var «piano black» har nå en matt sortfarge. Sorte innstegsplater i døråpningen. Grafitt-finish på setejusteringsknapper. Scrolle-hjul på rattet i metall.
  • Annet: Motorisert bagasjeromsåpner kan åpnes via touchskjerm eller appen. Induksjonslading for to mobiler. Magnetisk lukkefunksjon som holder solskjermene på plass. Oppvarmet ratt er nå standard på Long Range og Performance produsert etter 31. mars. Dette kan også ettermonteres på Standard Range Plus.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER SVART: </span>Dørhåndtakene og listene rundt vinduene er nå svartlakkerte. Ellers er de fleste av de mer enn 70 oppgraderingene siden februar 2019 knyttet til programvaren.
MER SVART: Dørhåndtakene og listene rundt vinduene er nå svartlakkerte. Ellers er de fleste av de mer enn 70 oppgraderingene siden februar 2019 knyttet til programvaren.

Over 70 forbedringer

Etter introduksjonen i februar og ut 2020, ble det foretatt over 20 oppdateringer av selve programvaren. Disse har inkludert mer enn 70 forbedringer og nye funksjoner. Her er de viktigste:

  • Første kvartal 2019: Blindsonevarsling, Sentry Mode (kameraer overvåker bilen når den er parkert og forlatt), Dog Mode (inneklimaet tilpasses så en hund kan oppholde seg i en parkert bil), Track Mode (finjustering av bilen for maks kjøreegenskaper), forbedringer av dashcam-funksjonaliteten.
  • Andre kvartal 2019: Automatisk batterioppvarming på vei til en superlader, økt maks ladehastighet (250 kW for Long Range og Performance), assistenter for å forhindre uønsket filskifte.
  • Tredje kvartal 2019: Programvareoppdateringen V10 med en rekke nye spill og kobling til Netflix og Youtube når bilen står stille. Dashcam-klipp lagres ved tuting. Funksjonene «Feeling Lucky» og «Feeling Hungry» i navigasjonen hjelper deg til å finne interessante severdigheter og spisesteder.
  • Fjerde kvartal 2019: Fem prosent høyere ytelse på lading, utvidet funksjonalitet i navigasjonen.
  • Første kvartal 2020: Forbedringer av Bluetooth, kjørevisualiseringen på skjermen viser trafikklys og skilter.
  • Andre kvartal 2020: Ryggekamera viser nå også bilder fra kameraene i blinklysene på sidene foran, en rekke nye spill, samt forbedret visning av dashcam-opptak.
  • Tredje kvartal 2020: Tesla-appen varsler hvis vinduer, dører eller bagasjerom har stått åpent i over ti minutter etter att bilen er forlatt, innstilling for automatisk lukking av vinduene når bilen låses, skiltleseren responderer på trafikklys og stoppskilt ved å bremse og stoppe når adaptiv cruisekontroll eller selvkjøring er aktivert.
  • Fjerde kvartal 2020: Bedre visning av superladere i navigasjonen, forbedringer i Spotify-appen og i mediesøkefunksjonen, bedre stemmestyring og Sentry Mode, samt to nye spill og en kabal.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOMMER:</span> Det er vanskelig å se forskjell på kommende Model Y og etablerte Model 3, med mindre de står ved siden av hverandre. Men Y er litt høyere og mer SUV-preget.
KOMMER: Det er vanskelig å se forskjell på kommende Model Y og etablerte Model 3, med mindre de står ved siden av hverandre. Men Y er litt høyere og mer SUV-preget.