ETTERLENGTET: Omsider er Tesla Model Y på norske veier.
ETTERLENGTET: Omsider er Tesla Model Y på norske veier.

Prøvekjørt: Tesla Model Y

Endelig en Tesla alle kan elske

Tesla Model 3 er blitt så vanlig på norske veier at vesentlig bedre Model Y knapt registreres i trafikken. Men eierne vil elske nykommeren.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Plass, SUV-preg, krefter

MINUS:

Design, dekkstøy, for sportslig?

Tesla Model Y

  • Pris fra: 535.000
  • Pris prøvekjørt modell: 578.000
  • Rekkevidde: Opptil 507 km (WLTP)
  • Ladehastighet: Opptil 250 kW
  • 0-100: 5,0 sekunder
  • Toppfart: 217 km/t
  • Bakkeklaring: 16,4 cm
  • Hengervekt: 1600 kg.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand i cm. (Model 3 i parentes): 475 (469)/192 (185)/162 (144)/289 (288)

Motor har kjørt en mørkegrå Model Y rundt i Teslatunge Oslo og omegn. Det er som å kjøre en Golf på 90-tallet eller en Corolla på 80-tallet.

Det er ingen som bryr seg.

Knapt noen som snur seg.

En Model Y er nærmest umulig å skille fra storselgeren Model 3, med mindre de står ved siden av hverandre.

Dét kan nok oppleves litt kjedelig for de tusener som har ventet år og dag på bilene som nettopp har rullet inn på norsk jord, og som nå står til klargjøring ute på utleveringsstedene.

Mot høye odds

Men først og fremst er dette et kompliment og en anerkjennelse. Tesla har etablert seg som en volumselger på det kravstore norske markedet. Mot ganske høye odds.

Og overordnet alt som er skrevet fram til hit: Kommende eiere vil elske denne bilen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIGERE: </span>Det er mest fra denne vinkelen man ser at Model Y har mer høyde og plass. Det er mulig å bestille bilen som sjuseter, men har man ikke det fraktbehovet, så er det nok lurere å prioritere bagasjeplass.
ROMSLIGERE: Det er mest fra denne vinkelen man ser at Model Y har mer høyde og plass. Det er mulig å bestille bilen som sjuseter, men har man ikke det fraktbehovet, så er det nok lurere å prioritere bagasjeplass.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKILUKE: </span>Men den nye baksetekonfigurasjonen kan nå den midterste delen felles ned separat, slik at man får plass til to baksetepassasjerer i tillegg til en skipose.
SKILUKE: Men den nye baksetekonfigurasjonen kan nå den midterste delen felles ned separat, slik at man får plass til to baksetepassasjerer i tillegg til en skipose.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIG: </span>Denne brønnen under bagasjeromsgulvet er større enn på Model 3. Også frunken (bagasjeplassen under panseret) er litt større.
ROMSLIG: Denne brønnen under bagasjeromsgulvet er større enn på Model 3. Også frunken (bagasjeplassen under panseret) er litt større.

Nesten alt

Et knippe norske medier har fått kjøre Model Y noen timer på norske veier. Ikke nok til å gjøre fullgode tester av forbruk, rekkevidde og lading. Men tilstrekkelig til å få et solid førsteinntrykk.

Og vi ble begeistret etter disse timene. Vi visste fra før at Model 3 har en rekke gode kvaliteter.

Model Y har i tillegg nesten alt vi savner ved Model 3:

  • Mer bagasjeplass, høyere sitteposisjon og bedre bakkeklaring.

Og den har bevart alt det vi setter pris på ved Model 3:

  • Førermiljøet, som oppleves som eminent etter litt tid, overfloden av krefter og de skarpe kjøreegenskapene.

100 liter mer?

Det er naturlig at mye føles likt. Modellene deler tross alt 75 prosent av komponentene. Men de siste 25 prosentene betyr langt mer i praksis enn på papiret.

Det handler primært om plass. Til bagasje og til mennesker. Tesla har foreløpig ikke klart å oppgi bagasjekapasitet utover et totalvolum på 2158 liter.

Men Model 3 har et volum på 340 liter i bagasjerommet og en frunk på 85 liter. Totalt 425 liter.

Model Y som femseter har en større frunk, en dypere brønn under lastegulvet, et lite ekstra rom i sideveggen, samt et flatt rom inntil bakseteryggen som rommer for eksempel en pent kveilet ladekabel.

Som sjuseter forsvinner naturligvis mye av den ekstra plassen til oppbevaringen av de to ekstra setene.

Vi vil anslå at Model Y som femseter totalt sett har nærmere 100 liter mer bagasjevolum, målt etter tradisjonelle metoder – altså ikke inkludert høyden over bakseteryggen.

Skipose

Og nettopp der – i rommet bak bakseteryggen og opp til taket – er det kjærkommen plass de dagene bilen må fylles helt opp.

At nettopp dét er et problem for Tesla, har Motor skrevet om her.

Et nedfellbart baksete i 40-20-40-konfigurasjon gjør at man får den etterlengtede gjennomlastingsluken til primært en skipose, samtidig som man kan sitte to passasjerer i baksetet.

Plassen til sjåfør og passasjerer oppleves også vesentlig bedre enn i Model 3. Vi har ikke gjort direkte sammenlikninger med målebåndet, men det er ikke så mange centimeterne som skiller i selve oppholdssonen i kupéen.

De faktiske målene kan du se i faktaboksen høyere opp i denne saken.

Men fordi man setter seg mer rett inn i bilen og får en annen vinkel på knærne, blir inntrykket av plass og luft annerledes.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HØYDEFORSKJELL:</span> Model 3 (foran) er synlig lavere når man stiller den ved siden av en Model Y. Forskjellen på bilene er større i praksis enn på papiret.
HØYDEFORSKJELL: Model 3 (foran) er synlig lavere når man stiller den ved siden av en Model Y. Forskjellen på bilene er større i praksis enn på papiret.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">IDENTISK: </span>Førermiljøet i Model Y og Model 3 er helt likt, og det er bra. Etter litt tid her, blir alle andre biler gammeldagse. Funksjonaliteten er svært høy og logisk, og det er herlig med de to ladeplatene til mobilen rett under skjermen.
IDENTISK: Førermiljøet i Model Y og Model 3 er helt likt, og det er bra. Etter litt tid her, blir alle andre biler gammeldagse. Funksjonaliteten er svært høy og logisk, og det er herlig med de to ladeplatene til mobilen rett under skjermen.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LITT LUKSUS: </span>Dette skinnliknende interiøret er standard på Model Y, i tillegg til blant annet panoramatak. Det gir litt luksusfølelse.
LITT LUKSUS: Dette skinnliknende interiøret er standard på Model Y, i tillegg til blant annet panoramatak. Det gir litt luksusfølelse.

Direkte styring

Kjøreegenskapene er et spennende diskusjonstema som kommende eiere etter hvert vil få grunnlag for å mene noe om.

Model Y kjører som en Model 3. Det er kanskje ikke like positivt for alle. Vi vil forstå dem som vil hevde at Model Y har litt for skarpe kjøreegenskaper. I en lav Model 3 er det inspirerende med en svært direkte styring og et understell som konstant gir deg tilbakemeldinger.

I en høyere og mer komfortorientert SUV forventer mange en smule mer demping og distanse fra underlaget. Det mer omfangsrike karosseriet og den økte bakkeklaringen på Model Y påvirker både tyngdepunkt og følsomheten for vind. Noen vil kanskje føle at det blir litt mye korrigering med rattet.

Og da er vi litt over på de forbedringene vi vil etterlyse ut over de som allerede er foretatt. Vi tenker først og fremst på disse:

  • Bedre støydemping. Dekkstøy har alltid vært et tema rundt Model 3. Det samme vil skje med Model Y. Vi aner litt mer romling fra hjulhusene bak, ettersom de ligger mer åpent inn i kupeen enn på en lukket sedan som Model 3. Frekvensene er ikke ubehagelige, men det totale lydnivået er høyere enn hos de fleste konkurrentene. Vår testbil var oppgradert til 20-tomshjul, standard er 19-toms. På noen biler utgjør dette en hørbar forskjell, på andre ikke.
  • Nytt eksteriør. Alt på Model Y er hentet fra Model 3 – som ikke var spesielt spennende da den kom, og som vi ser drøssevis av på gata. Det er mye sunn økonomi i å masseprodusere flest mulig like komponenter, men Model Y trenger et friskere utseende i kampen mot konkurrentene, primært koreanerne Ioniq 5 og Kia EV6.

20-toms

Vår testmodell Model Y Long Range har en meget omfattende standard utstyrspakke, med blant annet svart vegansk skinnaktig interiør og panorama glasstak.

Tilleggsutstyr er kun de nevnte 20-tomshjulene og metallic lakk, som utgjør en merpris på henholdsvis 18.500 og 10.000 kroner.

  • Totalpris blir da 578.000 kroner, inkludert dokumentavgift (11.842 kroner) og vrakpant (2400 kroner).
  • Vinterhjul koster 25.000 kroner og hengerfeste 10.000 kroner.

Totalt 613.000 kroner for en tilnærmet komplett utstyrt bil.

Det finnes rimeligere konkurrenter, avhengig av hvordan kronene telles. Model Y har ikke best plass. Neppe heller best detaljkvalitet.

Men den har de tradisjonelle Tesla-kvalitetene i form av et enestående ladenettverk, klasseledende rekkevidde, mest krefter og instrumentbetjening som gjør konkurrentene en smule fossile. I tillegg har den fått plassen og funksjonaliteten som gjør den til den beste Teslaen for oss nordmenn.