SJEKK VEKTA (…I VOGNKORTET): Det er begrensninger for hvor tung bagasjen kan være. Her er en Mitsubishi Outlander klar for helgetur.Foto: TARJEJ ABELSEN
Stor oversikt med 49 bilmodeller:
Disse bilene får overvekt – selv uten bagasje
Tesla Model 3 og Nissan Leaf har bare plass til fire personer med gjennomsnittlig vekt. Med en femte passasjer blir det ulovlig overvekt.
Tilgjengelig vekt for passasjerer og bagasje er mindre enn du tror.
Mange populære el- og hybridbiler har knapt plass til toalettmappen i tillegg til passasjerene.
Når fem personer såvidt over gjennomsnittsvekta drar på tur, får mange bilmodeller ulovlig overvekt allerede før dere tar med bagasje, viser Motors store oversikt oversikten over 49 populære bilmodeller.
Tallene baserer seg på dataene som er opplyst for de enkelte modellene hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV):
Bilmerke
Modell
Nyttelast kapasitet (kg til passasjerer og bagasje):
Tilgjengelig bagasjevekt for fem personer på 79 kg:
Tilgjengelig bagasjevekt for fem personer på 100 kg:
Drivlinje
Tesla
Model 3
304
−16
−121
El
Nissan
Leaf
309
−11
−116
El
Tesla
Model S
329
9
−96
El
Volkswagen
ID.3
346
26
−79
El
Kia
e-Soul
357
37
−68
El
MG
ZS EV
373
53
−52
El
Polestar
2
375
55
−50
El
Xpeng
G3
375
55
−50
El
Volvo
XC90
383
63
−42
Hybrid
Hyundai
Ioniq
385
65
−40
El
Peugeot
E-208
388
68
−37
El
Ford
Mustang Mach-E
397
77
−28
El
Volkswagen
e-Golf
405
85
−20
El
Renault
Zoe
411
91
−14
El
Mitsubishi
Outlander
415
95
−10
Hybrid
Volvo
XC40
415
95
−10
El
Volvo
XC40
415
95
−10
Hybrid
Peugeot
3008
415
95
−10
Hybrid
Kia
e-Niro
418
98
−7
El
Hyundai
Kona
420
100
−5
El
Mercedes-Benz
EQA
430
110
5
El
Lexus
UX 300e
435
115
10
El
BMW
X1
435
115
10
Hybrid
Hyundai
Ioniq 5
445
125
20
El
Mercedes-Benz
EQC
445
125
20
El
Byd
Tang
450
130
25
El
Nissan
e-NV200
461
141
36
El
Jaguar
I-Pace
462
142
37
El
BMW
X3
465
145
40
Hybrid
Maxus
Euniq 5 MPV
466
146
41
El
Tesla
Model X
471
151
46
El
Volvo
V60
471
151
46
Hybrid
Ford
Kuga
475
155
50
Hybrid
BMW
i4
480
160
55
El
Peugeot
E-2008
480
160
55
El
Porsche
Taycan
485
165
60
El
Volkswagen
Passat
490
170
65
Hybrid
Audi
e-tron
492
172
67
El
Volvo
XC60
494
174
69
Hybrid
Suzuki
Across
495
175
70
Hybrid
Toyota
RAV4
505
185
80
Hybrid
Skoda
Enyaq
511
191
86
El
Volkswagen
ID.4
514
194
89
El
Hyundai
Tucson
522
202
97
Hybrid
Mercedes-Benz
GLC
525
205
100
Hybrid
Citroën
ë-Berlingo
546
226
121
El
BMW
X5
615
295
190
Hybrid
Kia
Sorento
623
303
198
Hybrid
Mercedes-Benz
GLE
625
305
200
Hybrid
Kilde: OFV. Nyttelast-kapasitet er tilgjengelig lastekapasitet til passasjerer og bagasje. Fører er allerede regnet med, med en beregnet vekt fra myndighetene på 75 kilo. Når det står minus foran tallet, innebærer det at det er overvekt før alle plassene er fylt opp, selv uten bagasje. Vi har tatt utgangspunkt i versjonen med minst lastekapasitet. Noen bilmodeller har høyere kapasitet for enkelte versjoner.
PS: En første versjon av denne artikkelen hadde 50 biler i oversikten, blant disse var BMW i3. Denne er imidlertid typegodkjent for bare fire personer og derfor tatt ut av oversikten.
Gjennomsnittspersonen veier nå 79,1 kilo ifølge Folkehelseinstituttet. Med fem mennesker på 79 kilo – føreren og fire passasjerer – vil en av versjonene til Tesla Model 3 få overvekt på 16 kilo. Det er altså bare plass til fire passasjer med vekt på landsgjennomsnittet.
For de andre Model 3-versjonene er nyttelastkapasiteten ni kilo større. Likevel blir det også for disse versjonene bare plass til fire personer.
Tesla Model 3 er den klart mest solgte bilmodellen så langt i år, med over 6000 solgte eksemplarer. Tesla Norge mener imidlertid lastekapasiteten er god nok. Les mer om hva de mener lenger ned i saken.
Heller ikke tidenes mest solgte elbil i Norge, Nissan Leaf, har god kapasitet til bagasje og passasjerer.
Annonse
Best kapasitet
Bilene med best kapasitet til passasjerer og bagasje er flere av de store og populære hybrid-SUVene – samt elektriske Citroën e-Berlingo. Populære Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 har også plass til mye.
Men er det fem tunge personer på 100 kilo hver i bilen, får 21 av de 50 bilmodellene overvekt allerede før man putter inn bagasjen.
Fakta om lastekapasitet:
Det er ikke bare tilhengerfestet og taket som har begrensninger på lastekapasitet. Det har også alt du putter inn i bilen.
Alle biler har en maksimal tillatt totalvekt, som ikke skal overskrides. Når bilens egenvekt trekkes fra, er gjenværende vektkapasitet tilgjengelig for fører, passasjerer og bagasje, inkludert det du eventuelt har på taket.
Myndighetene bruker 75 kilo som standardvekt for fører, selv om gjennomsnittspersonen i Norge nå veier 79 kilo.
Politianmeldelse
Blir du stoppet i kontroll, er det faktisk vekt som gjelder.
Bilen blir veid slik den er når du blir vinket inn.
Er det overvekt, må du ta ut vekt – enten det er bagasje eller passasjerer – inntil du er innenfor grensene. I tillegg risikerer du bot og politianmeldelse.
Da Motor i fjor sommer var med vegvesenet på vektkontroll, ble en bil med overlast stoppet – og to av passasjerene måtte bli igjen på kontrollplassen.
– Dersom du har 500 kilo overlast eller mer, eller overlasten utgjør minst 30 prosent av nyttelastkapasiteten, blir du politianmeldt av oss, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.
Politiet vil da vurdere å gi deg forenklet forelegg.
Annonse
Folk vet ikke
Rogneby har stoppet tusenvis av kjøretøy på kontroll. Han forteller at folk flest ikke er klar over vektgrensene for bagasje og passasjerer.
– En vanlig personbilsjåfør tror de kan fylle opp plassen både i kupeen og i bagasjerommet, sier Rogneby.
Motor har sjekket lastekapasiteten på de populære el- og hybridmodellene, som nå dominerer nybilsalget. Både hybrider og elbiler har mindre lastekapasitet enn de tradisjonelle bensin- og dieselbilene, fordi batteripakkene veier mye.
Lastekapasiteten er overraskende dårlig også på store elbiler, som Tesla Model S.
God nok
Men Tesla Norge mener deres biler har god nok lastekapasitet.
– Model 3 har god nok nyttelastkapasitet til å dekke våre kunders behov i hverdagen. Vi ser at enkelte medier forsøker å konstruere problemer knyttet til disse tallene. Dette er ikke noe vi ser at kundene våre er bekymret for, sier senior kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.
– Er Model 3 og Model S familiebiler og feriebiler?
– Ja. Det er plass til fire passasjerer i en Model 3. Dersom bilen har færre enn fire passasjerer, eller noen av passasjerene er barn, blir det mer plass til annen last.