SJEKK VEKTA (…I VOGNKORTET): Det er begrensninger for hvor tung bagasjen kan være. Her er en Mitsubishi Outlander klar for helgetur.
SJEKK VEKTA (…I VOGNKORTET): Det er begrensninger for hvor tung bagasjen kan være. Her er en Mitsubishi Outlander klar for helgetur.

Stor oversikt med 49 bilmodeller:

Disse bilene får overvekt – selv uten bagasje

Tesla Model 3 og Nissan Leaf har bare plass til fire personer med gjennomsnittlig vekt. Med en femte passasjer blir det ulovlig overvekt.

Publisert Sist oppdatert

Tilgjengelig vekt for passasjerer og bagasje er mindre enn du tror.

Mange populære el- og hybridbiler har knapt plass til toalettmappen i tillegg til passasjerene.

Når fem personer såvidt over gjennomsnittsvekta drar på tur, får mange bilmodeller ulovlig overvekt allerede før dere tar med bagasje, viser Motors store oversikt oversikten over 49 populære bilmodeller.

Tallene baserer seg på dataene som er opplyst for de enkelte modellene hos Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV):

Bilmerke Modell Nyttelast kapasitet (kg til passasjerer og bagasje): Tilgjengelig bagasjevekt for fem personer på 79 kg: Tilgjengelig bagasjevekt for fem personer på 100 kg: Drivlinje
TeslaModel 3304−16−121El
NissanLeaf309−11−116El
TeslaModel S3299−96El
VolkswagenID.334626−79El
Kiae-Soul35737−68El
MGZS EV37353−52El
Polestar237555−50El
XpengG337555−50El
VolvoXC9038363−42Hybrid
HyundaiIoniq38565−40El
PeugeotE-20838868−37El
FordMustang Mach-E39777−28El
Volkswagene-Golf40585−20El
RenaultZoe41191−14El
MitsubishiOutlander41595−10Hybrid
VolvoXC4041595−10El
VolvoXC4041595−10Hybrid
Peugeot300841595−10Hybrid
Kiae-Niro41898−7El
HyundaiKona420100−5El
Mercedes-BenzEQA4301105El
LexusUX 300e43511510El
BMWX143511510Hybrid
HyundaiIoniq 544512520El
Mercedes-BenzEQC44512520El
BydTang45013025El
Nissane-NV20046114136El
JaguarI-Pace46214237El
BMWX346514540Hybrid
MaxusEuniq 5 MPV46614641El
TeslaModel X47115146El
VolvoV6047115146Hybrid
FordKuga47515550Hybrid
BMWi448016055El
PeugeotE-200848016055El
PorscheTaycan48516560El
VolkswagenPassat49017065Hybrid
Audie-tron49217267El
VolvoXC6049417469Hybrid
SuzukiAcross49517570Hybrid
ToyotaRAV450518580Hybrid
SkodaEnyaq51119186El
VolkswagenID.451419489El
HyundaiTucson52220297Hybrid
Mercedes-BenzGLC525205100Hybrid
Citroënë-Berlingo546226121El
BMWX5615295190Hybrid
KiaSorento623303198Hybrid
Mercedes-BenzGLE625305200Hybrid

Kilde: OFV. Nyttelast-kapasitet er tilgjengelig lastekapasitet til passasjerer og bagasje. Fører er allerede regnet med, med en beregnet vekt fra myndighetene på 75 kilo. Når det står minus foran tallet, innebærer det at det er overvekt før alle plassene er fylt opp, selv uten bagasje. Vi har tatt utgangspunkt i versjonen med minst lastekapasitet. Noen bilmodeller har høyere kapasitet for enkelte versjoner.

PS: En første versjon av denne artikkelen hadde 50 biler i oversikten, blant disse var BMW i3. Denne er imidlertid typegodkjent for bare fire personer og derfor tatt ut av oversikten.

16 kg overvekt

Gjennomsnittspersonen veier nå 79,1 kilo ifølge Folkehelseinstituttet. Med fem mennesker på 79 kilo – føreren og fire passasjerer – vil en av versjonene til Tesla Model 3 få overvekt på 16 kilo. Det er altså bare plass til fire passasjer med vekt på landsgjennomsnittet.

For de andre Model 3-versjonene er nyttelastkapasiteten ni kilo større. Likevel blir det også for disse versjonene bare plass til fire personer.

Tesla Model 3 er den klart mest solgte bilmodellen så langt i år, med over 6000 solgte eksemplarer. Tesla Norge mener imidlertid lastekapasiteten er god nok. Les mer om hva de mener lenger ned i saken.

Heller ikke tidenes mest solgte elbil i Norge, Nissan Leaf, har god kapasitet til bagasje og passasjerer.

Best kapasitet

Bilene med best kapasitet til passasjerer og bagasje er flere av de store og populære hybrid-SUVene – samt elektriske Citroën e-Berlingo. Populære Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 har også plass til mye.

Men er det fem tunge personer på 100 kilo hver i bilen, får 21 av de 50 bilmodellene overvekt allerede før man putter inn bagasjen.

Fakta om lastekapasitet:

Det er ikke bare tilhengerfestet og taket som har begrensninger på lastekapasitet. Det har også alt du putter inn i bilen.

Alle biler har en maksimal tillatt totalvekt, som ikke skal overskrides. Når bilens egenvekt trekkes fra, er gjenværende vektkapasitet tilgjengelig for fører, passasjerer og bagasje, inkludert det du eventuelt har på taket.

Myndighetene bruker 75 kilo som standardvekt for fører, selv om gjennomsnittspersonen i Norge nå veier 79 kilo.

Politianmeldelse

Blir du stoppet i kontroll, er det faktisk vekt som gjelder.

Bilen blir veid slik den er når du blir vinket inn.

Er det overvekt, må du ta ut vekt – enten det er bagasje eller passasjerer – inntil du er innenfor grensene. I tillegg risikerer du bot og politianmeldelse.

Da Motor i fjor sommer var med vegvesenet på vektkontroll, ble en bil med overlast stoppet – og to av passasjerene måtte bli igjen på kontrollplassen.

– Dersom du har 500 kilo overlast eller mer, eller overlasten utgjør minst 30 prosent av nyttelastkapasiteten, blir du politianmeldt av oss, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Politiet vil da vurdere å gi deg forenklet forelegg.

Folk vet ikke

Rogneby har stoppet tusenvis av kjøretøy på kontroll. Han forteller at folk flest ikke er klar over vektgrensene for bagasje og passasjerer.

– En vanlig personbilsjåfør tror de kan fylle opp plassen både i kupeen og i bagasjerommet, sier Rogneby.

Motor har sjekket lastekapasiteten på de populære el- og hybridmodellene, som nå dominerer nybilsalget. Både hybrider og elbiler har mindre lastekapasitet enn de tradisjonelle bensin- og dieselbilene, fordi batteripakkene veier mye.

Lastekapasiteten er overraskende dårlig også på store elbiler, som Tesla Model S.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TESLA MODEL 3:</span> Svært populær, men med liten nyttelast-kapasitet.
TESLA MODEL 3: Svært populær, men med liten nyttelast-kapasitet.

God nok

Men Tesla Norge mener deres biler har god nok lastekapasitet.

– Model 3 har god nok nyttelastkapasitet til å dekke våre kunders behov i hverdagen. Vi ser at enkelte medier forsøker å konstruere problemer knyttet til disse tallene. Dette er ikke noe vi ser at kundene våre er bekymret for, sier senior kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

– Er Model 3 og Model S familiebiler og feriebiler?

– Ja. Det er plass til fire passasjerer i en Model 3. Dersom bilen har færre enn fire passasjerer, eller noen av passasjerene er barn, blir det mer plass til annen last.