Fem elbiler skal vises på bilmessen:
Om fem uker setter Mercedes på strømmen
Blant nyhetene på München-utstillingen i september kommer den første elektriske modellen i segmentet til selve taxi-klassikeren fra Mercedes, E-klasse – og en ny og romslig el-SUV.
Mercedes storsatser når tyskerne lokker med bilmesse igjen etter koronapandemien. Nå er Frankfurt-utstillingen flyttet til München, der IAA Mobility 2021 skal avholdes, fra 7. til 12. september.
På BMWs hjemmebane skal Mercedes vise frem bredden av både den nåværende og den kommende porteføljen av elektriske modeller.
Med basis i merkets nylig etablerte motto «Lead in Electric» vil Mercedes med sine under-merker Mercedes-Benz, Mercedes-EQ, Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach og smart (ja, de skriver det med liten «s»), komme til messen med ikke mindre enn åtte premierer.
Fem av disse er helelektriske modeller. I tillegg kommer det de betegner som en høyytelseshybrid fra AMG.
Har du fått med deg disse sakene?
EQE, EQB...
De to mest aktuelle for norske kunder regner vi med er den elektriske E-klasse-modellen, EQE.
Den er ikke egentlig en elektrisk versjon av E-klasse, for den er basert på elbil-plattformen plattformen EVA, nylig introdusert med luksus-elbilen EQS, men vil være i samme størrelsesorden.
Foreløpig vises bare to såkalte teaser-bilder av EQE for å pirre nysgjerrigheten, men produsenten lover et romslig interiør, mens «en-bue»-designet skal gi premium-sedanen et atletisk ytre.
Noen eventuell T-versjon (stasjonsvogn), nevnes ikke.
Også familie-SUV-en EQB skal få sin premiere på messen. Dette blir storebroren til EQA, som mangler familie-appell.
I vår test ble EQA karakterisert som «inkompetent på plass og praktiske løsninger».
...og de andre
Premierene som vil være mindre aktuelle som kandidater til plass høyt på norsk registreringsstatistikk gjelder en helelektrisk høy-ytelsesbil fra Mercedes-AMG og en elektrisk konseptbil fra Mercedes-Maybach som skal være en tolkning av den ultimate luksusbilen i elektrisk utgave.
Vi regner med den er i stor grad basert på elbilenes S-klasse, EQS.
Mest lest på Motor de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
smart skal for sin del bidra med en helelektrisk showbil, som Mercedes ikke sier noe mer om, men vi regner med at det dreier seg om crossover/suv-en de tidligere har sluppet noen bilde-drypp av.
– Med premiere på hele fem helelektriske modeller viser Mercedes-Benz at de er godt i gang med å bevege seg fra «elektrisk først» til «kun elektrisk». Blant premierene vil luksus-sedanen EQE være et av høydepunktene – en modell som vil få flere elementer fra vårt elektriske flaggskip EQS, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.