RUSTER OPP: Daimlers toppsjef er klar for en gigantisk elbil-offensiv. Her med sedanene EQS, EQE, SUV-ene EQB, EQA, EQC, ytterligere en maskert elbil, og flerbruksbilen EQV.Foto: MERCEDES-BENZ AG
Skal bygge åtte nye gigafabrikker:
Bare elbiler for Mercedes – 1000 km rekkevidde i siktet
Mercedes går fra å satse mye på elbiler til å satse alt: Daimler-konsernet skal investere 400 milliarder i elbilsatsingen, varslet toppsjefen Ola Källenius fredag.
Det vil fra da også finnes en helelektrisk versjon av alle modellene i produktrekken til Mercedes.
Dette innebærer en betydelig fremskynding av elektrifiseringsstrategien til produsenten, og for å få til skiftet akselereres forskning- og utviklingsarbeidet.
Totalt vil investeringene i batteri-elektriske kjøretøy mellom 2022 og 2030 utgjøre over 417 milliarder kroner.
– Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet sitt med å bli helelektrisk til 2030. Allerede innen 2025 vil halvparten av modellene være elektrifiserte, og det er i tillegg bekreftet elbiler fra AMG på en egen dedikert plattform, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos importøren, Bertel O. Steen.
Annonse
1000 km rekkevidde
Allerede i fjor ymtet Mercedes frempå om at det skulle utvikle en elbil med en rekkevidde på opptil 1200 km.
De har moderert seg noe siden da, men bekrefter nå at en elbil med en reell rekkevidde på mer enn 1000 kilometer, som får navnet Vision EQXX, for tiden er under utvikling.
Målet er å komme ned i et énsifret tall på forbruket i kWt pr. 100 km, ifølge produsenten, som presiserer at dette skal være «ved normale motorveihastigheter».
Et tverrfaglig team med eksperter fra Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain-divisjon (HPP) skal være i ferd med å gjøre raske fremskritt mot dette ambisiøse målet.
Verdenspremieren vil være i 2022 og teknologiske fremskritt gjort med Vision EQXX vil bli tilpasset og potensielt brukt i nye elektriske arkitekturer.
Nye plattformer - egne elmotorer
I 2025 lanserer Mercedes-Benz tre helelektriske produktplattformer, eller arkitekturer, som de foretrekker å kalle det.
MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.
AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer teknologi og ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.
En del av strategien til selskapet, som fokuserer på effektivitet og kostnader, er å ha egne elektriske motorer, som e-Ats 2.0. Derav oppkjøpet av elmotorselskapet YASA, som gir Mercedes-Benz tilgang til motorteknologi og ekspertise for å utvikle neste generasjons motorer. Dette er teknologi som, ifølge Mercedes, skal ha «ultrahøy ytelse».
Annonse
Åttenye gigafabrikker
Med et behov på mer enn 200 GWt batterikapasitet planlegger Mercedes-Benz å sette opp åtte gigafabrikker for produksjon av battericeller sammen med sine partnere over hele verden.
Ikke nok med det: Den tyske produsenten presiserer at dette kommer i tillegg til det allerede planlagte nettverket med ni anlegg dedikert til å bygge batterisystemer.
Neste generasjons batterier skal ifølge Mercedes være svært standardiserte og egnet for bruk i mer enn 90 prosent av alle Mercedes-Benz person- og varebiler, samtidig som de skal være fleksible nok til å tilby individuelle løsninger til alle kunder.
Når det gjelder celleproduksjon, annonserer Mercedes at de vil sikre at Europa også i den elektriske tidsalderen forblir i hjertet av bilindustrien. Derfor har de til hensikt å gå sammen med nye europeiske partnere for å utvikle og produsere fremtidige celler og moduler.
Celleproduksjon skal gi Mercedes-Benz muligheten til å forvandle sitt etablerte nettverk for produksjon av drivlinjer. Målet er å kunne øke rekkevidden i løpet av produksjonslivssyklusen til en model ved kontinuerlig å integrere den til enhver tid mest avanserte battericelle-teknologien.
Med neste batterigenerasjon vil Mercedes-Benz samarbeide med partnere som SilaNano for å øke energitettheten ytterligere ved å bruke silisium-karbonkompositt.
Dette gir mulighet for «enestående rekkevidde» og enda kortere ladetider, ifølge Mercedes. Når det gjelder faststoffteknologi, er Mercedes-Benz, som konkurrentene deres, i samtaler med partnere for å utvikle slike batterier.
Faststoffbatterier ses i industrien på som en slags hellig gral. De ikke bare øker energitettheten. Men sikkerheten skjerpes ved at brannfaren bortimot elimineres.
Både Volkswagen, Toyota, Stellantis og BMW har tidligere annonsert at de arbeider for å kunne begynne å benytte faststoffteknologi i løpet av det kommende tiåret.
Samtidig jobbes det for å sette nye standarder for lading. I dag er det et virvar av løsninger der ute, og Mercedes mener den beste er Plug & Charge, der betalingen skjer automatisk når man lader (etter den såkalte ISO 15118-standarden).
Tesla har fra starten hatt en løsning der ladingen automatisk starter når man plugger i ladekabelen og nylig innførte Porsche Plug & Charge for Taycan-kundene.
Løsningen gjør det selvsagt svært mye enklere å lade på offentlige ladestasjoner. Kjøretøyet og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen og ingen ytterligere godkjenning fra kunden er nødvendig. Plug & Charge skal for Mercedes komme i gang med lanseringen av EQS senere i år.
Ladenettverket Mercedes me Charge består for øyeblikket av mer enn 530.000 ladepunkter over hele verden, inkludert vanlige vekselstrømkontakter og hurtigladere, ifølge Mercedes.
De samarbeider nå med Shell for å utvide dette nettverket slik at kunder vil få forbedret tilgang til Shells Recharge-nettverk. Dette skal etter planen bestå av over 30.000 ladepunkter innen 2025 i Europa, Kina og Nord-Amerika - inkludert over 10.000 lynladere globalt.