Det er Automobilwoche som melder at Daimler-sjef Ola Källenius den 22. juli vil informere om en kraftig justert strategi, der konsernet skrur opp tempoet mot en helelektrisk bilpark.
Det vanligvis svært godt informerte nettstedet, siterer en kilde høyt oppe i konsernet med følgende ord:
– Vi bytter fra «først EV» til «EV».
Med andre ord: Elbilsatsningen går fra å ha høy prioritet til å bli enerådende.
Det vil betyr at hver modellserie av Mercedes – som store EQS (les omtale her) og kompakte EQA (lest test her) – vil komme i en helelektrisk versjon, samtidig som modellene med forbrenningsmotor fases ut.
Dette gjelder også ladehybridene, som ekspertene har hatt ulike oppfatninger om.
Ladingen avgjør
Mercedes har åpenbart havnet på konklusjonen at heller ikke disse har en framtid.
Mercedes kommer likevel ikke til å spikre år 2030 som et definitivt skifte. Ladeinfrastrukturen for elbiler vil styre mye av utviklingen, og biler med forbrenningsmotorer kan være etterspurt på store markeder også etter den tid.
I følge Automobilwoche vil Mercedes neste torsdag også offentliggjøre planer om nye elbilplattformer, samt et eget programvaresystem innen 2024.
Den justerte strategien gjør at Mercedes legger seg på ambisjonsnivået til mange av de øvrige bilprodusentene.
Annonse
Opel innen 2028
Nylig sa Opel-sjef Michael Lohscheller at merket vil være helelektrisk på det europeiske markedet innen 2028.
Ford, Volvo og Bentley har sagt at de forventer å være helelektriske innen 2030.
Jaguar vil være helelektrisk fra 2025.
Audi sa i forrige måned at de vil fase ut produksjonen av forbrenningsmotorer i begynnelsen av neste tiår, med unntak av Kina.
Volkswagen skal fase ut biler med forbrenningsmotorer innen 2035, men senere i USA og Kina.
BMW er litt mer forsiktige i anslaget: Halvparten av salget vil bestå av helelektriske modeller innen 2030.