Mercedes-Benz dyppet såvidt foten i elbil-dammen for to år siden med lanseringen av EQC.
Men nå legger de listen der Mercedes har pleid å legge den. Høyt der oppe.
Betydningen av nye EQS er nemlig langt enn større enn de moderate salgstallene som venter denne bilen kan indikere.
For dette er en teknologisk maktdemonstrasjon fra Stuttgarts side.
EQS er utstillingsvinduet der Mercedes-Benz viser frem det ypperste de har å by på. Og for å løfte frem to åpenbare punkter:
I interiøret presenteres neste generasjon brukergrensesnitt med den enorme hyperscreen-skjermen som dominerer førermiljøet.
EQS får en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP), mens effekten strekker seg fra 245 kW til 385 kW (eller fra 333 til 524 hk, om du vil). Senere introduseres en enda kraftigere høy-ytelsesversjon av EQS med hele 762 hk.
Mercedes EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform som har gitt produsenten mange nye muligheter.
Med det såkalte «en-bue»-designet som strekker seg fra forhjulene og gjennom resten av bilen, har EQS en distinkt og særpreget form.
Dette gir en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig, noe som igjen gir ekstra rom i kupéen. EQS kommer med et karakteristisk svart panel i fronten og i utformingen på for- og baklysene.
Foran har lysene den velkjente digitale signaturen med tre lysdioder, sammenkoblet gjennom et lysbånd. Bak har lysene en 3D-kurvet heliks som også er sammenkoblet, men med det bakre lysbåndet.
Starter i to versjoner
I denne omgang kommer det to versjoner:
EQS 450 + og EQS 580 4Matic.
Førstnevnte som har 333 hk, mens 580-utgaven skilter med 524. (Spør oss ikke hvorfor den har benevnelsen 580!) Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulstrekksystemet 4Matic også har en motor på forakselen.
Mål og vekt
Versjon
EQS 450+
EQS 580 4MATIC
Lengde/bredde/høyde
521,6/192,6/151,2 cm
521,6/192,6/151,2 cm
Svingradius
11,9/10,9 m
11,9/10,9 m
Bagasjeromsvolum
610-1770 l
610-1770 l
Vekt
2480 kg
2585 kg
Lastekapasitet
465-545 kg
475-550 kg
4Matic-modellene har i tillegg en såkalt Torque Shift-funksjon som kontinuerlig fordeler drivkraften mellom for- og bakakselen etter sanntidsanalyse av forholdene, som foretas av en av bilens flere elektroniske «hjerner».
Annonse
Elektronisk intelligens om bord
Systemet skal sikre at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, noe som skal gi en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk.
Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.
EQS har en såkalt «intelligent» regenerering som kan justeres i tre forskjellige steg via handlene bak rattet. Den fungerer også situasjonsoptimert ved hjelp av ECO-assistenten.
Regenereringseffekten er ifølge produsenten på opptil 290 kW under optimale forhold.
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren.
En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) skal kunne lades opp på kun 15 minutter – vel å merke under riktige forhold.
Ladetiden effektiviseres med «intelligent» termisk styring når navigasjon aktiveres med funksjonen Electric Intelligence, med automatisk forvarming eller kjøling for optimal ladefart.
Tekniske data:
Versjon
EQS 450+
EQS 580 4Matic
Hjuldrift
Bakhjulsdrift
Firehjulsdrift
Effekt
333 hk
524 hk
Dreiemoment
568 Nm
855 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t)
6,2 sek.
4,3 sek.
Toppfart
210 km/t
210 km/t
Batterikapasitet (WLTP)
107,8 kWt
107,8 kWt
Maksimal regenereringskapasitet
186 kW
290 kW
Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)
11/22 kW
11/22 kW
Hurtiglader
200 kW
200 kW
Blandet forbruk (WLTP)
15,7-20,4 kWt/100 km
17,4-21,8 kWt/100 km
Millioner av piksler
Mer nytenkt teknologi:
De digitale lysene gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt.
Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette skal gi bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.
Her er noen av assistansefunksjonene:
Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
Dersom det går fotgjengere langs veibanen sikter et flomlys direkte på dem.
Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
På trange veier projiseres ledelinjer.
Advarsel og veiledning når filholder- eller blindsone-varslingen oppdager en fare.
Annonse
Bilen lærer underveis
EQS er er utstyrt med opptil 350 sensorer, avhengig av utstyrsgraden. Disse registrerer avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, hvordan setene brukes.
Ikke bare det: Også sjåførens blunking med øynene og det passasjerene sier underveis, registreres.
Denne informasjonsmengden blir behandlet av kontrollenheter som, styrt av algoritmer, tar beslutninger på millisekunder. Den kan dessuten utvide «evnene» sine basert på nye opplevelser, fordi den er i stand til å lære takket være kunstig intelligens (AI).
Ingen tvil: EQS fremstår som et eksepsjonelt intelligent kjøretøy!
Bakakselstyring opptil 10 grader
Google-ad. Hidden in the editor.Format: "Netboard5".
Selvsagt har EQS firehjulsstyring. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og skal forsterke det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS.
Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med trådløs, sky-basert oppdatering (OTA).
Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene skal EQS klare en svingradius på 10,9 meter. Det tilsvarer den mange kompaktmodeller har, til tross for at EQS er over 5 meter lang.
Annonse
Kommer som SUV
Global elbiloffensiv: Produksjonsnettverket til Mercedes
Sindelfingen-fabrikken (Tyskland): Lansering av den elektriske luksussedanen EQS i Factory 56 - nå.
Rastatt-fabrikken (Tyskland): Produksjonen startet for den andre heleelektriske SUV-en EQA - også i fabrikken i Beijing (Kina) tidlig i 2021
Kecskemét-fabrikken (Ungarn): Produksjonen av den andre helelektriske SUV-en, EQB har nå også startet - også i fabrikken i Beijing (Kina)
Bremen-anlegget (Tyskland) produksjonsstart for EQE, en stor elektrisk sedan senere i 2021 - kort tid senere også i Beijing (Kina)
Fabrikken i Tuscaloosa (USA): Store SUV-er basert på EQS og EQE. Oppstart i 2022
Mercedes-Benz batteriproduksjon: Start av batterisystem-produksjon til EQS og EQE i Untertürkheim/Hedelfingen (Tyskland) har startet. Produksjon av batterisystemer for kompakt-SUV-ene i Kamenz (Tyskland), Jawor (Polen) og Beijing (Kina). Batteriene til SUV-variantene av EQE og EQS starter opp i batterifabrikken i Tuscaloosa tidlig i 2022
Markeds- og salgsdirektør Britta Seeger ved Mercedes-Benz-hovedkvarteret i Stuttgart bekrefter overfor Motor at det kommer flere modeller i samme gate.
– Ikke bare én, men to store elektriske SUV-er kommer basert på denne plattformen. Den ene blir EQS SUV.
Den kommende EQE-modellen, som er en klasse under EQS og dermed et elektrisk svar på E-klasse, vil altaå også få en SUV-slektning.
Det betyr at det vil komme elektriske SUV-er i klassene til begge de veletablerte GLE og GLS.
Prisen er ikke annonsert, men vær trygg på at den smetter inn i «millionbil»-kategorien. Seeger tror likevel EQS vil utvide det totale nedslagsfeltet for luksustilbudet fra Mercedes-Benz.
– Selv om 770 km er imponerende, så kommer Tesla og Lucid med over 800 på toppversjonene av sine store sedaner. Kan dere overby dette?
– Mye kan bli mulig i fremtiden. Vi anser at 770 km er en god rekkevidde i denne omgang og kombinert med muligheten for å lade 300 km ekstra rekkevidde på 15 minutter anser vi at vi har lagt oss på et nivå det står respekt av, sier Britta Seeger.
Annonse
Kommer til høsten
Kommunikasjonsdirektør Audun Hermansen i Mercedes-Benz Personbiler hos Bertel O. Steen sier ikke annet om prisnivået enn at han tror salgsvolumet av EQS vil «overraske».
Hermansen antyder at den vil være på norske veier innen oktober i år, antagelig i september.