SKARPSYNT: Tradisjonen tro øser Lexus på med linjer, vinkler og et oppsyn som grenser til det brautende med sitt elbilkonsept LF-Z.

Verdenspremiere for Lexus LF-Z:

Lexus viser elbil med 90 kWt-batteri og 60 mil rekkevidde

De har riktignok tatt et første, forsiktig skritt in i elbilverdenen, men luksusmerket til Toyota har adskillig mer vidtfavnende vyer.

Publisert

Lexus ser mot en ny epoke. Og det er nok på tide.

Vi kjørte nylig UX 300e, den første elbilen fra Lexus - og den første elbilen fra Toyota-konsernet siden RAV4 Electric - i vintertest, men ble ikke overvettes imponert. Den presterer under middels både når det kommer til rekkevidde og lading.

Den japanske premium-produsenten lover imidlertid andre boller i fremtiden. Med konseptbilen LF-Z, som ble vist for første gang tirsdag, vil Lexus vise hvordan de ser for seg sin elektrifiserte fremtid.

Fra hybridtradisjon til elbiler

De minner samtidig om at de har lange tradisjoner innen elektrifisering, med nesten to millioner hybrider produsert siden hybrid-SUV-en RX 400h ble lansert i 2005.

Selve konseptbilen skriver seg inn i merkets designtradisjon og ser ikke umiddelbart produksjonsklar ut. Likevel vil det nok komme en avlegger av denne på markedet om ikke altfor lenge, selv om uttalelsene fra den kanten tirsdag ikke bekreftet dette.

Vi vet fra før at Toyota-konsernet utvikler en dedikert elbilplattform, e-TNGA, som en kommende generasjon elbiler vil baseres på (UX 300e er ikke bygget som elbil fra grunnen, men er basert på UX med fossil/hybrid drivlinje).

Del-elektrifisert fornyelse

Lexus annonserer nå at de skal få fortgang i å utvikle nye kjøretøy for å møte de diverse og endrede behovene til kunder over hele verden.

Det innebærer at det skal introduseres 20 modeller innen 2025 – altså i løpet av bare fire år – hvorav halvparten elektrifiserte.

De to første skal komme allerede i år.

Dette programmet omfatter både batterielektriske biler, ladehybrider og konvensjonelle hybrider som skal dekke et vidt produktspekter. Også hydrogen-elektriske brenselcellebiler skal være en del av planene - nylig testet vi i Motor den nyeste fra konsernet, Toyota Mirai - som designmessig hinter til nettopp Lexus.

De tenker i fremtiden også å bevege seg utenom sine kjernesegmenter - sedaner og SUV-er.

Investerer i nysatsing

For å lykkes med alt dette, skal merket opprettet et dedikert forretnings-og utviklingssenter i Shimoyama i Japan, der arbeidslag innen teknologi, design og planlegging skal arbeide sammen. Det nye senteret skal åpne i mars 2024.

Konseptbilen LF-Z legemliggjør visjonen Lexus har for 2025 på områdene ytelser, design og teknologi og trekker veksler på erfaringen produsenten har på området høy-ytelsesbiler. Supersportsbilen LF-A trekkes frem som et eksempel.

LF-Z har et avansert firehjulsdriftsystem kalt Direct4 de hevder vil skille den fra andre, «konvensjonelle», biler. Det vil fordele trekkraften automatisk, sømløst og optimalt til hvert av de fire hjulene for å oppnå den mest effektive fremdriften.

Aktuell, men ikke epokegjørende

Premium-elbilen viser ellers ikke til noen revolusjonerende teknologi - faktisk er det allerede i dag på markedet biler som matcher spesifikasjonene til LF-Z, og flere kommer om kort tid.

Eksempler: Fornyede Tesla Model S, Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Lucid Air og snart Mercedes EQS.

Døm selv ut fra spesifikasjonene:

Tekniske data på Lexus LF-Z:

Lengde/bredde/høyde:488/196/160 cm
Akselavstand:295 cm
Egenvekt:2100 kg
Rekkevidde (WLTP):600 km
Batteri:Litiumion - 90 kWt
Ladeeffekt:150 kW
Kjølesystem:Væskekjøling
Motoreffekt:544 hk
Dreiemoment:700 Nm
0-100 km/t3,0 sek.
Toppfart:200 km/t

Kilde: Lexus