OVER 60.000 SOLGTE: Nissan Leaf er godt inne i annen generasjon og det er solgt over 60.000 i Norge. Nå er den ytterligere forbedret.

Elbilpionéren Nissan Leaf:

Leaf fyller ti år med viktige forbedringer

Prøvekjøring av den nyeste Leaf-versjonen avslører noen små, men viktige forbedringer av Nissans elbilsuksess.

Publisert Sist oppdatert

I år er det ti år siden Nissan Leaf kom på markedet som den første brukbare elektriske 5-seters personbilen. I dag er annen generasjon Leaf én blant mange, men selger fortsatt bra.

Likevel: Kundene har ønsket seg noen forbedringer og nylig ble modellen oppgradert med noen nye funksjoner.

Oppgradert

Vi fikk testkjøre den nyeste versjonen både på vei og – av alle ting – på isbane denne uka for å konstatere forbedringene ved selvsyn.

Disse er i hovedsak:

Lengdejusterbart ratt, kamerabasert ryggespeil, aktiv blindsoneassistent (hindrer bilen i å skifte fil dersom det kommer en bil opp på siden), netttilkobling via wifi hotspot i bilen, nye USB-porter foran og flere app-er i bilens eget system.

De som hadde håpet på mulighet for CCS-lading, eller tilhengerfeste, blir derimot skuffet. (Nissans kommende crossover-SUV, Ariya, får begge deler).

Det nye ryggespeilet, tilgjengelig på utstyrsnivået Tekna, gjør det mulig å bytte mellom det tradisjonelle speilet og en videooverføring fra et kamera montert på baksiden av bilen ved å vippe speilet fremover. Med kamerafunksjonen ser du bedre bakover selv om det er passasjerer bak, om det er mørkt eller dårlig vær.

Men den viktigste nyheten for mange er at rattet nå kan justeres ikke bare i høyden, men også i lengden. Leaf har omsider fått teleskop-ratt – som de aller fleste biler lenge har hatt. Med rattet nærmere, slik vi setter pris på, ble det å kjøre Leaf straks en bedre opplevelse for undertegnede.

Kjent opplevelse

Kjøreopplevelsen på veien for øvrig er velkjent og noe vi ikke skal gå gjennom igjen. Vår test av Nissan Leaf kan du lese her.

NY FARGE: Denne gråfargen, som prydet testbilen på isbane denne dagen, er ny på Leaf, og kler den faktisk bra, med sorte felger.

Vi kjørte elbilen Nissan Leaf for første gang for over ti år siden, da Leaf ga indikasjoner om at den kunne endre bilismen for alltid. Året etter ble den lansert i Norge – og bare to år senere ble den den tredje mest solgte bilmodellen her i landet.

Siden har stadig flere og sterke konkurrenter kommet på markedet.

I 2018 kom en kraftig forbedret ny generasjon Leaf med helt ny design på markedet. Batterikapasitet og rekkevidde ble forbedret og nye funksjoner kom til. Motors testsjåfør ble imponert over fremskrittet. Leaf ble da også Norges mest kjøpte bil i 2018.

Utmerket alminnelig

Bilen utmerker seg likevel, to år senere, ikke lenger i dag spesielt hverken når det gjelder pris, ytelser, rekkevidde eller andre egenskaper. Likevel klarte den å bli Norges fjerde mest solgte elbil i 2020 - og ligger på en annenplass så langt i februar.

Hva er det som gir bilen en slik stayer-evne?

– Nissan Leaf-kunder finnes i alle lag av samfunnet. To viktige faktorer går i vår favør: Den ene: Det er ingen eller kort ventetid på Leaf. Den andre: Det er en bil det er lett å leve med i hverdagen og er kjent for å ha få problemer, forklarer informasjonssjef hos Nissan-importøren i Norge, Knut Arne Marcussen.

Han understreker at den kommende elektriske SUV-en Ariya, basert på en helt ny plattform, ikke skal erstatte Leaf.

– Ariya er en Crossover-SUV og det er en større bil. De to vil utfylle hverandre i Nissans modellutvalg. Leaf vil fortsatt være i salg og vi kjenner ikke til planer om å erstatte den med det første, sier Marcussen.

Med de nye oppgraderingene tilgjengelig er Nissan Leaf 2021-modell i salg nå. Prisene, før frakt- og leveringskostnader, starter på 287.200 kroner med 40 kWt batteripakke og laveste utstyrsnivå (Acenta) opp til 388.500 kroner med 62 kWt batteripakke og øverste utstyrsnivå (Tekna).

Her er bilder av den oppdaterte 2021-modellen:

SER FREMOVER: Nissan Leaf peker seg ikke ut på noe vis, men har egenskaper som passer mange og viser seg som et traust, men trygt elbilvalg.

God vektfordeling

Men hva med iskjøringen?

Flere runder på en stadig våtere isbane i mildværet, gjorde at vi bedre enn ved andre anledninger kunne konstatere at det lave tyngdepunktet sammen med en god vektfordeling (ganske nær det BMW betegner som ideelt, nemlig 50/50), gir bilen en god og forutsigbar stabilitet også under slike forhold.

Også da er det en fordel å finne en bedre kjøreposisjon enn det som var mulig tidligere, med rattet bedre plassert i forhold til overkroppen.

Det var en glatt isbane på Solevannet denne dagen, med varmegrader som gjorde at overflateisen gradvis ble våt og slapsete, og den hopet seg opp etter hvert som oppraspet is smeltet ved kantene av idealsporet.

400 PIGGER: Vi regner med at det ikke gjelder svært mange Leaf-kunder, men Lappi-dekk hjelper deg rundt en glatt isbane på imponerende vis, helt til du blir overmodig. Da viser det seg at fysikkens lover fortsatt gjelder.

Bilen var heldigvis for anledningen utstyrt med 400-piggs Lappi isbanedekk, som gir grep nok til å kjenne på bilens egenskaper uten at elektronikken (som ikke kan skrus helt av) maskerer dem helt.

Det var først da overmotet gikk helt i høygir at 360-graderen kom og hekken ble solid plantet i den ettergivende brøytekanten.