NÆRMER SEG: Kias kommende elbil, EV6, bil basere seg på denne konseptbilen, kalt «imagine by Kia». Den skal følge opp det som er blitt en tradisjon med design i sentrum.
NÆRMER SEG: Kias kommende elbil, EV6, bil basere seg på denne konseptbilen, kalt «imagine by Kia». Den skal følge opp det som er blitt en tradisjon med design i sentrum.

EV6 får 800-voltsteknologi:

Kia nær lansering av ny elbil med superrask lading

Den formidable koreanske elbil-offensiven fortsetter. Kort tid etter at Hyundai lanserte Ioniq 5, får vi nå glimt av Kias neste: EV6.

Publisert Sist oppdatert

EV6 blir første modell fra Kia bygget på den nye dedikerte elbilplattformen, Electric-Global Modular Platform (E-GMP), som allerede er basis for Hyundais Ioniq 5.

I motsetning til dagens e-Soul og e-Niro, blir det altså en modell som er utviklet som ren elbil fra grunnen av.

Hyperrask lading

Hyundai-gruppens nye produktarkitektur gjør at de nye elbilene blir de første utenom premiummerkene som får mulighet for 800-voltsteknologi med dertil hørende ultra-rask lynlading - opptil ti mils ekstra rekkevidde på bare fem minutters lading.

Det er lite sannsynlig at drivlinjen i Kia EV6 vil skille seg vesentlig fra den i Ioniq 5. Det betyr i så fall valget mellom en batteripakke på 58 kWt og en på 72,6, samt muligheten for firehjulsdrift og en rekkevidde (WLTP) på opptil 460 km.

«Eggende» bilder

De første offisielle bildene av Kias nye elbil er riktignok bare såkalte «teaser-bilder» som langt fra viser alt, men vi ser silhuetten ganske tydelig.

Den, sammen med detaljbildene, gir et ganske godt inntrykk av hvordan bilens formgivning og linjeføring blir.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTVIKLING 1:</span> Som vi ser, får produksjonsmodellen en taklinje som er trukket lenger tilbake enn på konseptbilen og fasongen blir noe mer konservativ.
UTVIKLING 1: Som vi ser, får produksjonsmodellen en taklinje som er trukket lenger tilbake enn på konseptbilen og fasongen blir noe mer konservativ.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTVIKLING 2: </span>Fronten er inspirert av konseptet, men blir også noe annerledes, spesielt fasongen på lyktene.
UTVIKLING 2: Fronten er inspirert av konseptet, men blir også noe annerledes, spesielt fasongen på lyktene.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MYKERE: </span>Linjeføringen er tydelig differensiert fra Hyundai Ioniq 5, som Kia EV6 vil dele plattform med.
MYKERE: Linjeføringen er tydelig differensiert fra Hyundai Ioniq 5, som Kia EV6 vil dele plattform med.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BUEDESIGN:</span> Den generelle formgivningen på baklykten kan minne noe om sportssedanen Kia Stinger.
BUEDESIGN: Den generelle formgivningen på baklykten kan minne noe om sportssedanen Kia Stinger.

Design i sentrum

Helt siden Hyundai-konsernet hentet inn designtoppen Peter Schreyer fra Audi i 2006 har Kia vært kjent for et markant, gjenkjennelig design. I dag er design er viktigere enn noensinne for å differensiere merket, ikke minst fra sin konsernslektning Hyundai.

Den nye elbilen blir den koreanske produsentens første modell utviklet under den nye designfilosofien hos Kia, som vi omtalte i november i fjor. Denne oppsummerer de med slagordet «bevegelse som inspirerer».

Karim Habib, Senior Vice President og sjef for Kias globale designsenter, beskriver den slik:

– Vårt mål er å designe den fysiske opplevelsen av vårt merke, og å skape dristige, spesielle og smarte elbiler.

Ny navnestrategi for elbiler

Som et ledd i Kias nye merkestrategi vil kommende elbiler få navn som gir enkelhet og konsistens på tvers av alle markeder.

Alle de nye dedikerte elbilene fra Kia vil starte med prefikset ‘EV’ som gjør det enkelt å forstå hvilke av modellene som er helelektriske.

I tillegg får bilen et nummer som viser posisjonen den får i elbil-modellrekken.

EV6 får verdenspremiere første kvartal 2021.