<strong>STORE PLANER:</strong> Den nye Kia-sjefen Ho Sung Song foran noen av de nye modellidéene.
STORE PLANER: Den nye Kia-sjefen Ho Sung Song foran noen av de nye modellidéene.

Lanserer sju elbiler innen 2025:

Han skal gjøre Kia til en elbil-kjempe

Det låter friskt når Mr. Song presenterer Kias mål for elbilsatsingen de neste fire årene.

Publisert

Som Kias nye sjef, har Ho Sung Song lurt nok overtatt det øverste ansvaret for en strategi han selv har jobbet med å utvikle de to siste årene. Strategien er kalt «Plan S», der S står for «shift», som er ganske opplagt å forstå også på norsk.

Kia ønsker å etablere seg som en av de største aktørene i bilindustrien. Og Song er frimodig nok til ikke å ofre storebror Hyundai en eneste tanke.

Mer stilige

– Vel, det får så være. Jeg tenker bare på vår egen strategi, svarte en offensiv Song da Automotive News konfronterte ham med eventuelle overordnede hensyn som måtte tas.

– Vi vil framstå mer dynamiske, stilige og oppfinnsomme, fastslår han i sitt første intervju med et vestlig medium etter at han ble tildelt sjefsjobben i april.

<strong>NY DESIGN:</strong> Konseptbilen «imagine by Kia» ble lansert i fjor, og i kjent stil sier ryktene at også det ferdige resultatet vil likne på denne. Det gjenstår å se. Uansett er dette et designspråk som markerer en ny tid for Kia.
NY DESIGN: Konseptbilen «imagine by Kia» ble lansert i fjor, og i kjent stil sier ryktene at også det ferdige resultatet vil likne på denne. Det gjenstår å se. Uansett er dette et designspråk som markerer en ny tid for Kia.

Tre faktorer

Skal han ha suksess med å gjennomføre Kias skifte, må han lykkes på tre avgjørende områder:

  • Elektrifisering: Kia vil lansere 11 nye elektrifiserte modeller innen 2025, derav sju helelektriske. Målet er å selge 500.000 helelektriske biler innen 2026.
  • Mobilitet: Det vil bli stor etterspørsel etter nye elektriske kjøretøy som for eksempel robottaxier og busser fra store utenbys parkeringer og inn til byene. Her vil Kia være en stor aktør.
  • Nye målgrupper: Nye designgrep og mest mulig teknologi som kobler bilen til verden utenfor, skal rekruttere både yngre og mer premium-orienterte kunder.

Splitter ny

Kia har levert solide elbiler med e-Soul og e-Niro til det norske markedet, men det er først i 2021 elbilstrategien iverksettes for alvor.

Da kommer det en splitter ny modell på en plattform (E-GMP) utviklet for batterielektriske biler, og som deles med Hyundai.

Ny logo

Kia og Hyundai har ganske like mål for framtiden, men Song sier at Kia i hurtigere grad vil få elbiler inn som en del av den samlede produksjonen.

For ytterligere å markere at man går inn i en ny tid, vil Kia snart også presentere en ny logo. Internt presenteres resultatet i disse dager, men det blir offentlig først i januar.

Powered by Labrador CMS