Modellen som blir en opplagt konkurrent til nylig lanserte Mercedes EQS, piskes gjennom kulde og oppbrøytede veier for å finjustere drivlinje, dynamikk og komfort.
Og, ikke minst, for å teste batteripakkene. For i7 er altså helelektrisk.
Ekte sedan
BMW selv definerer i7 som verdens første helelektriske luksus-sedan. De havner neppe i en rettssak med Mercedes – eller Tesla, for den saks skyld –av den grunn.
For mens BMW i7 faktisk er en sedan med klassisk koffertlokk, er EQS en kombikupé, med en bakluke som åpner helt opp til taket – som i Tesla S.
BMW kaller i7 «en erketypisk BMW 7-serie og en ny tolkning av design og luksus fra øverste hylle». Spesielt designet blir spennende.
Annonse
Sterke fronter
Skal vi basere oss på kommentarene til Motors tidligere saker om den store SUV-en BMW iX [les prøvekjøring her], så er det sikkert noen som vil hevde at det er bra i7 er så godt kamuflert at den ikke ødelegger det vakre vinterlandskapet nord i Sverige.
For iX er definitivt et monster, ifølge mange. Andre – som Motor – mener det er noe av det mest spenstige som er skapt av design på år og dag, og at sansene våre nettopp derfor trenger litt tid.
Uansett har vi aldri opplevd at et design skaper så sterke fronter. iX elskes og hates. Men liker man utseendet, så nyter man også synet av verdens kanskje beste bil i øyeblikket.
Mest fokus
BMW har et eget testsenter i Arjeplog, nord i Sverige. I de krevende kuldetestene jobbes det med å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemer, samt å finjustere kjøredynamikk og komfortsystemer.
Men mest fokus får naturligvis elmotorene, batteriet og temperaturkontrollsystemet.