DESIGNBOMBE: Lik den eller ikke, BMW iX blir årets mest omdiskuterte bil.
DESIGNBOMBE: Lik den eller ikke, BMW iX blir årets mest omdiskuterte bil.

BMW iX og i4:

Vi tester bilen som setter fyr på alle sansene dine

BERCHTESGADEN (Motor): Den nye elektriske stoltheten til BMW vekker alle typer følelser. Sjelden har et design skapt så mye diskusjon.

Publisert Sist oppdatert

Motor og et lite utvalg andre medier kjører i disse dager for første gang ferdig utviklede versjoner av BMW iX og BMW i4.

At lanseringen er lagt til det praktfulle alpelandskapet i Berchtesgaden, 18 mil sørøst for München, kan for det billige ordspillets del handle om at dette er to nye topper i BMWs modellprogram.

  • iX er den spektakulært designede, komfortorienterte SUV-en med det siste av teknologi.
  • i4 er langt på vei en elektrisk utgave av modellen som for mange er nærmest symbolet på kjøreglede oppnåelig for folk flest: BMW 3-serie.

Mer om priser og spesifikasjoner på i4 kan du lese her. Ytterligere detaljer om SUV-en iX kan du lese her.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SPEKTAKULÆR: </span>Det går svært lang tid mellom hver gang vi ser en bilprodusent serieprodusere noe såpass spesielt som iX. Her trenger sansene tid til å fordøye inntrykket.
SPEKTAKULÆR: Det går svært lang tid mellom hver gang vi ser en bilprodusent serieprodusere noe såpass spesielt som iX. Her trenger sansene tid til å fordøye inntrykket.

Embargo

Vi må allerede skuffe spente lesere med beskjeden om at prøvekjøringen er omfattet av en såkalt embargo. Det betyr at verdens motorjournalister av kollegiale og konkurranserelaterte hensyn venter til én bestemt dato før de publiserer kjøreinntrykk.

Nærmere bestemt 29. september for iX og 13. oktober for i4.

Det meste likt

Men bilder er det lov å publisere. Det samme med noen generelle inntrykk av bilene. I skrivende stund har den norske delegasjonen kun kjørt i4, og kun sett på iX.

Det er liten tvil om at i4 vil innfri BMWs ambisjon om å være en fullverdig elektrisk versjon av kjøremaskinene i 3-serien. Utseendemessig er det meste likt, innvendig er det langt mer moderne – og viktigst:

Den enorme effekten, vektfordelingen og firehjulsdriften gjør at BMW evner å ta med seg moroa inn i en ny tid.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RÅSKINN: </span>BMW i4 i M-performance-utgave har 544 hester og firehjulsdrift. Det skal gi den 2,3 tonn tunge bilen en 0–100-tid på 3,9 sekunder.
RÅSKINN: BMW i4 i M-performance-utgave har 544 hester og firehjulsdrift. Det skal gi den 2,3 tonn tunge bilen en 0–100-tid på 3,9 sekunder.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KJENT PROFIL:</span> De kjente proporsjonene fra 3-serien går igjen i i4. Dette skal være en elbil som appellerer til nettopp de kjøreglade BMW-entusiastene.
KJENT PROFIL: De kjente proporsjonene fra 3-serien går igjen i i4. Dette skal være en elbil som appellerer til nettopp de kjøreglade BMW-entusiastene.

Åtte år siden?

iX er det mest spennende som har skjedd på designfronten på mange år. Kanskje må vi åtte år tilbake i tid for å finne en liknende nyskapning, da nettopp BMW lanserte den lille elbilen i3, som fortsatt oppleves moderne.

Ellers er det kanskje Hyundai-konsernet som kommer nærmest, med nylig lanserte Ioniq 5.

Her er det egentlig bare å sette i gang diskusjonen!

Og hva sier BMW-direktøren selv om bilen og utseendet? Det kan du lese her.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYTT:</span> Førere av BMWs 3-serie vil kjenne seg igjen i mye i i4, det er også et viktig poeng. Men selve instrumentpanelet er nytt. Det logiske betjeningsrattet i midtkonsollen er heldigvis på plass.
NYTT: Førere av BMWs 3-serie vil kjenne seg igjen i mye i i4, det er også et viktig poeng. Men selve instrumentpanelet er nytt. Det logiske betjeningsrattet i midtkonsollen er heldigvis på plass.
<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VARMEN PÅ PLASS:</span> Det er mange nye funksjoner på den store skjermen, som ligger i halve instrumentpanelets bredde på i4. Men varmen er lett å regulere.
VARMEN PÅ PLASS: Det er mange nye funksjoner på den store skjermen, som ligger i halve instrumentpanelets bredde på i4. Men varmen er lett å regulere.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PRAKTISK: </span>BMW i4 er en kombikupé, i motsetning til Tesla Model 3, men i likhet med Polestar 2. Det gir bedre innlastingsrom og ørlite mer bagasjeplass i høyden.
PRAKTISK: BMW i4 er en kombikupé, i motsetning til Tesla Model 3, men i likhet med Polestar 2. Det gir bedre innlastingsrom og ørlite mer bagasjeplass i høyden.