Motor og et lite utvalg andre medier kjører i disse dager for første gang ferdig utviklede versjoner av BMW iX og BMW i4.
At lanseringen er lagt til det praktfulle alpelandskapet i Berchtesgaden, 18 mil sørøst for München, kan for det billige ordspillets del handle om at dette er to nye topper i BMWs modellprogram.
iX er den spektakulært designede, komfortorienterte SUV-en med det siste av teknologi.
i4 er langt på vei en elektrisk utgave av modellen som for mange er nærmest symbolet på kjøreglede oppnåelig for folk flest: BMW 3-serie.
Vi må allerede skuffe spente lesere med beskjeden om at prøvekjøringen er omfattet av en såkalt embargo. Det betyr at verdens motorjournalister av kollegiale og konkurranserelaterte hensyn venter til én bestemt dato før de publiserer kjøreinntrykk.
Nærmere bestemt 29. september for iX og 13. oktober for i4.
Men bilder er det lov å publisere. Det samme med noen generelle inntrykk av bilene. I skrivende stund har den norske delegasjonen kun kjørt i4, og kun sett på iX.
Det er liten tvil om at i4 vil innfri BMWs ambisjon om å være en fullverdig elektrisk versjon av kjøremaskinene i 3-serien. Utseendemessig er det meste likt, innvendig er det langt mer moderne – og viktigst:
Den enorme effekten, vektfordelingen og firehjulsdriften gjør at BMW evner å ta med seg moroa inn i en ny tid.
Åtte år siden?
iX er det mest spennende som har skjedd på designfronten på mange år. Kanskje må vi åtte år tilbake i tid for å finne en liknende nyskapning, da nettopp BMW lanserte den lille elbilen i3, som fortsatt oppleves moderne.
Ellers er det kanskje Hyundai-konsernet som kommer nærmest, med nylig lanserte Ioniq 5.
Her er det egentlig bare å sette i gang diskusjonen!